• MrsEklund

Festlokalen med partytält ingår?

Hej allihopa, 

Jag kommer från Australien och lära mig fortforande svenska, men hoppas ni kan hjälper mig.
    Jag och min fästman kommer att gifta oss Augusti/September 2012 i Stockholm eller skärgården. Vi har två segelbåtar som vi kommer att änvandas vid bröllopet och söker en lokal att har också tältplatser. Jag vill har ett ute-bröllop och vill inte vara inne på slottet eller herrgård... jag förstår inte så många gifte sig och har festen ute i naturen men kanske en lokal har det som möljighet? Förlåt mig för min dålig svenska.

Bästa 

• Svar på tråden Festlokalen med partytält ingår?
  • Aniara4

Menar du att ni vill ha festen ute, men ha en lokal eller partytält ifall det blir dåligt väder?

Ett av mina favoritställen i skärgården är Landsort/Öja, www.landsort.com/
    På ytan är det en jättefin och pittoresk ö, men under marken är den som en schweizerost med gamla militäranläggningar. Det finns gästhamn och många fina ställen att lägga till med båt, och ett vandrarhem med många platser som verkar jättefint. Vandrarhemmet har också ett storkök där man kan laga mat (eller betala någon annan för att laga mat) och en festlokal.

Det finns även B&B i den gamla lotsutkiken. Där finns även en restaurang, men vi tyckte ärligt talat att maten var "sådär" när vi åt där.  www.landsort.nu/kostlogi.html

Det finns också ett väldigt gulligt kapell som kan lånas av Ösmo-Torö församling om man har egen präst och musiker - men ni kanske tänker er en borgerlig vigsel?

Jag tänkte på Landsort för att ni verkar kunna tänka er en enklare standard. Annars finns ju "finare" ställen, som Grinda eller Sandhamn. I Vaxholm borde det mesta gå att ordna.

Eller förresten, Finnhamn borde passa er bra!
    www.finnhamn.se/

• MrsEklund

Hej! Tack för att du svarar!

Vi Önska att ha både vigseln och festen ute, med den bröllopsmiddagen under tältet. Det skulle bli bra om lokalen liksom Grinda, som vi har redan pratade med kan ocskå laga mat til festen. Grinda har inte eget tälten och vi måste hittar ett separat företag att skicka över allting til tälten... til ex... golvet, ljuset... det kommer att kostar jättemycket, kanske. Så, då vi söker annorlunda val.  

Vi har också kollat på Dalarö skans och Utö....

Jag gillar din idea om Finnhamn... vi har varit där förut och älskade det. De ha en stor "barn"... not children... but the english word for barn... not sure what it is in Swedish... som kunde passar bra.

Vi kommer att check out Öja!! Tack för tipset.

Du är helt rätt att vi kommer att ha en vigselförättare... (celebrant.. not sure if I got that right in Swedish) och ej Prästen. Vi tänkte också att ha "live band" istället av DJ.

Tack så hemskt mycket för att du tar tid att svarar mig. Det hjälper!

• Aniara4
    MrsEklund skrev 2011-09-25 18:40:46 följande:
    Jag gillar din idea om Finnhamn... vi har varit där förut och älskade det. De ha en stor "barn"... not children... but the english word for barn... not sure what it is in Swedish... som kunde passar bra.
    Aha, ett ställe som också har eget partytält... det kan bli svårt.

Anledningen till att vi valde bort Landsort var att det skulle bli för krångligt att få ut mat och kock till vandrarhemsköket. Vi var inte så imponerade av restaurangen, men det går förstås att ha middagen där.

Men Finnhamn tycker jag låter bra. Jag såg en bild på hemsidan där det är uppdukat i något slags lada (det är nog ordet du söker), och det blir ju ungefär som ett partytält.
Svar på tråden Festlokalen med partytält ingår?