• nallemaja

frikyrkliga brudpar

Hej!
    Undrar om det finns några fler brudpar som är frikyrkliga och skulle vilja hålla kontakten? Ge varandra tips och idéer och så. Vore jättekul om ni var i våran ålder (20-30år typ) och bodde i närheten av göteborg så vi kanske kan träffas.

• Svar på tråden frikyrkliga brudpar
  • Ami

Sessa

Steven Curtis Chapman har skivit några fina låtar, vet inte var du bor men har ni någon kristen bokaffär i din stad så kan ni ju titta där! Sen finns det ju även Kristna skivor plus notböcker för speciella tillfällen i livet t.ex bröllop. Dessa brukar oxå finnas i dessa bokaffärer.

Kram

• Ami

PippiL

Tänk att Gud ledde dig till en kristen pojk iallafall =) Du är så välkommen hit! Kommer ni att ha bröllopet i Sverige?

• Plopp04

Vad hände? Var det ingen mer som hade något att tillföra?
    Jag har iallafall en liten fundering.
    Vi funderar på om vi ska ha öppet hus lite senare på kvällen på vår fest. Eftersom både jag och min M2B är ganska engagerade i församlingen så är det säkert många som vill komma kanske?!
    Någon annan som funderar på sånt här eller är det helt onödigt?
    Kram

• Ami

Plopp04

eftersom jag och min m2b är engagerade i ungdomsarbetet tog vi beslutet att ha öppet hus. Det finns så många vi vill bjuda men som vi inte har nån djup vänrelation till ibland en mer ledarroll. Så vi kommer ha öppet hus men med anmälan så att i har koll på hur många som komer. Detta kommer nog inträffa typ id halv nio tiden på kvällen...

Började oxå fundera på varför inget skrevs här =) Bra att du kom i gång igen...

• Plopp04

Ungefär så som Ami beskriver har vi nog också tänkt.

Ska ni bjuda på något speciellt åt öppet hus gästerna? På ett bröllop jag var på hade de ordnat paj och sallad, men på ett annat hade de lite godis och sedan tårta.
    Vi har inte riktigt bestämt oss för hur vi ska göra. Några förslag?

• Ami

vi har inte heller bestämt oss....även om det bara är tre månader kvar...

På de öppet hus jag vart på så har öppethus gästerna kommit en stund innan tårtan/fika/godis, så jag tror nog att vi gör så att de får äta det tillsammans med middagsgästerna...

• körsbärsblomman

Hej
    Jag har varit på många bröllop men bara ett frikyrkligt men den enda skillnaden var att man inte hade en välkomstskål utan minglade med en alkoholfri dryck vid ankomst till lokalen och att fest-häftet innehöll kristna sånger, lovsånger m.m och att man efter middagen och tårta och kaffe och någon lek gick hem dvs ingen dans. Nästan alla bad en bön eller sjöng en lovsång istället för tal till brudparets ära. Det var en fin bröllopsfest som slutade vid halvnio-niotiden.

Men själv tycker jag att ett bröllop med vin till maten och vals osv passar mig bättre men vad tror ni, att de som hade de frikyrkliga bröllopet överhuvudtaget kan tänka sig att komma på ett bröllop med dans och vin och välkomstskål?
    Skall man förtydliga detta när man bjuder dem så de inte tar illa upp på middagen?

De vet var jag står i min tro och att jag inte är aktiv i någon församling.

• Ami

körsbärsblomman

Jag tror inte att de tar illa upp av att komma på ett sådant bröllop, de får väl anpassa sig, om de vet var du står i din tro så har du inget att oroa dig för. Om det känns bättre kan du kanske berätta för dem när du pratar om bröllopet med dem... Jag hade inte haft något problem med att komma på ett sådant bröllop... & ja e pingstvän =)

De frikyrkliga bröllop jag har varit på har inte varit så som det du var på. Det är iofs ingen välkomstdrink och ingen alkohol men häftet brukar vara ganska proffsigt gjort med intervjuer med brudparet och föräldrarna och andra roliga saker som t.ex. komentarer från brudparet som de samlat ihop osv. Det brukar vara många tal och de som inte har tal brukar ha någon sorts spex.. Kvällen brukar vara slut runt 00-01 tiden, dock utan dans.

Är det någon som vart på bröllop med annat upplägg?

• körsbärsblomman

Ami
    tack det känns lugnande att höra. Jag har förstås tänkt att jag skall berätta innan att det kommer att serveras vin och att det kommer vara dans. Men jag var mest nyfiken på hur inställningen till ett sådant bröllop skulle vara.

Ja det beror väl på personerna hur mycket spex och sådant man har med även i frikyrkliga bröllop=)
    Tack för ditt svar!

• Ami

Körsbärsblomman

Ni kommer väl ha ett alkoholfritt alernati till vinet? Jag skulle som sagt nte ha något emot att gå på ett bröllop m alkohol men jag skulle inet dricka själv och det ju iktigt att tänka på för er... Men det har ni säkert redan gjort...

De bröllop jag vart på har även avslutats med andakt, vilket jag tycker varit en jätteskön avslutning på kvällen..

Svar på tråden frikyrkliga brudpar