• Äldre 20 Sep 13:56
    5057 visningar
    9 svar
    9
    5057

    TIPS TACK - behöver efternamnsförslag i määängder :-)

    Hej, vi tänkte byta efternamn till ett helt nytt när vi gifter oss. Vi gifer oss om 5månader och har därför lite deadline.. man behöver ju "känna" på efternamnen ett tag så man inte ångrar sig. men har så fullt upp at tman glömmer av det.
    Snälla..idéer
    Ni kanske hört nåt fint eller udda..skriv skriv :)
    Vi kanske inte fastnar för just det, men kan ju få idéer att omvandla :) Helst inga vanliga andersson,eriksson,svensson osv för det är det jag är och ska ifrån :)
    Vi gillar lite uddare.
    öppen för de flesta förslag iaf.
    kan ju vara kul om det börjar på B,D,M,N,K, H,P,v,W.. inget fel på de andra.. gillar bara skriva dom... själv har jag nu A förstnamn och E i efternamn och det blir aldrig fint att skriva
    MEN det är ju inte det viktigaste..så har ni tips på andra bokstäver det okej med
  • Svar på tråden TIPS TACK - behöver efternamnsförslag i määängder :-)
  • Pinkgr­ape
    Äldre 20 Sep 14:05
    #1

    Har ni kikat på PRVs efternamnsgenerator, eller vad det nu heter,? Där kan man få många förslag.
    wwwm.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

    Vi hade också tänkt ta ett helt nytt efternamn, men tiden blev för knapp och vi hittade inget vi gillade. Det tar ju minst 3,5 - 4 månader för ett nytt efternamn att gå igenom. Vi valde därför ett av våra tråkiga -son efternamn istället. Vi har planer på att i framtiden byta till ett annat släktnamn dock.

    Hoppas ni lyckas hitta något och att det hinner gå igenom innan bröllopet :) Tror det är så att det nya efternamnet måste finnas med på hindersprövningen också, så den tiden måste ni ju också räkna in.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 20 Sep 14:06
    #2

    Ni måste också tänka på att ett nybildat efternamn måste uppfylla vissa krav för att bli godkänt ;P
    www.prv.se/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/Krav-pa-ditt-personnamn/


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 20 Sep 14:17
    #3

    Vi hittade efternaman som vi ska ansöka om på PRV. Dock kommer det inte hinna handläggas före bröllopet så vi behåller våra vanliga namn och skickar in ansökan senare och byter allihopa senare.

    Men som sagt. PRV är jättebra. Sen finns det nån sida där man kan kolla om nån annan heter det naman man tänkt sig, kommer dock inte ihåg namnet på sidan :( 

  • Äldre 20 Sep 14:47
    #4

    Attans att det ska ta så lång tid. Men hoppas iaf att vi hittar ett efternamn innan vi gifter oss som vi kan meddela alla att vi ska byta till. även om det inte hinner gå igenom.
    Vi vill gärna göra det närmsta året innan vår dotter har haft sina efternamn för länge och hinner lära sig dom. Hon är ju 1år nu

  • Pinkgr­ape
    Äldre 20 Sep 14:50
    #5
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-20 14:47:45 följande:
    Attans att det ska ta så lång tid. Men hoppas iaf att vi hittar ett efternamn innan vi gifter oss som vi kan meddela alla att vi ska byta till. även om det inte hinner gå igenom.
    Vi vill gärna göra det närmsta året innan vår dotter har haft sina efternamn för länge och hinner lära sig dom. Hon är ju 1år nu
    Ja, det är trist att det ska ta så lång tid. Men om ni kan tänka er att byta efter bröllopet, så får ni ju längre tid på er att hitta ett som ni verkligen tycker om :)

    Tror inte det är någon fara med dottern. Vår dotter bytte efternamn nu, hon fyller snart 5år, och det är inget hon reflekterat över. Tror inte det är förrän i skolåldern som de börjar lära sig efternamnet och tänka på den saken.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 21 Sep 11:27
    #8

    Hahaha, jag fick en jätterolig idé när jag läste kattpoetsförslag där de slutar på "mosse", tänk vad kul att heta "Mousse" i efternamn. :P Kanske bara jag som gillade det ja... :P


  • Kattpo­et
    Äldre 21 Sep 11:56
    #9

    Jag gick bara in på  prv sida och testade att sätta ihop olika saker och ting.

    Mousse, nej tack men  jag vet en par  amerikanska  svenkättling som bygge ihop ett namn som blev lite skojigt.    Barballe  ,  hon hette Barmark innan han hette  Ballund  och  självklart så när man sätter ihop de så måste man ha ett e till.  De vägrade tro mig att balle är ett svenskt ord, eftersom de är ju "svenskar " och vet sådant. 

    Tallsol låter som en rengörnings produkt  och Frostörn låter som en hjälte från en tantsnusk novell. 

Svar på tråden TIPS TACK - behöver efternamnsförslag i määängder :-)