• AlwaysAndForever2012

HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??

Vi ska skicka iväg inbjudningarna nu och måste besluta om kuvertavgiften. Vi hade tänkt 200kr och inga presenter då vi känner att presenterna kanske vi ändå bara lägger undan för vi redan har det eller inte vår stil osv. det händer ju alla nån gång
    Och vi har inte den bästa ekonomin nu efter sjukskrivning och barnledigt. Så för oss ser vi kuvertavgiften som stöd i att kunna bjuda så många som möjligt och ha kul för den dagen ist för materialla ting på vinden hehe.
    Jag har läst att många har högre än 200kr, men då har de kanske också 3rätters mm.

Vi ska ha exotisk planka buffe bröd potatisgratäng mm, sen kakbuffe och bröllopstårta. samt även godishörna och en bar där de får lägga 20kr per 33cl.

Jag tycker själv att 200 är inte så dyrt för en person med både bröllopspresent inräknat och få mat mm. Men för ett par så kanske det blir dyrt med 400 eller jag vet inte? bröllop är ju dyrare..har inte varit på något Släkten är nog inga problme, men man blir ju osäker på hur vännerna gör. så de verkligen kommer.

• Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??
  • ClaraH

Jag tycker inte att du ska ta mer än 200:- eller strax över det. Jag är själv inte särskilt förtjust i kuvertavgift, men det är väl OK, bara den inte är för hög. Det är ju ändå en tillställning man blir bjuden till och jag skulle haft svårt att tacka nej även om jag hade tyckt att det blivit för dyrt. Det är ju många andra utgifter man har när man ska på ett bröllop (kläder, transport, ev. övernattning).

Vad är den faktiska kostnaden per gäst du har räknat på?

Vår kostnad per gäst var ungefär 1000 kr om man slår ut det, men jag förväntade mig absolut inte en present på motsvarande belopp. Ett alternativ till kuvertavgift är kanske att be om ett valfritt bidrag till festen istället för presenter, så kan ju alla ge er det de skulle ge i presentkostnad och då skulle en del säkert ge mer än 200 per person. Men då får ni i och för sig säkert många presenter istället för bidrag och det är ju inte vad ni vill ha.

För mig är det normalt att betala ca 500 kr för en present från ett par.

• AlwaysAndForever2012
    ClaraH skrev 2011-10-03 17:27:51 följande:
    Jag tycker inte att du ska ta mer än 200:- eller strax över det. Jag är själv inte särskilt förtjust i kuvertavgift, men det är väl OK, bara den inte är för hög. Det är ju ändå en tillställning man blir bjuden till och jag skulle haft svårt att tacka nej även om jag hade tyckt att det blivit för dyrt. Det är ju många andra utgifter man har när man ska på ett bröllop (kläder, transport, ev. övernattning).

Vad är den faktiska kostnaden per gäst du har räknat på?

Vår kostnad per gäst var ungefär 1000 kr om man slår ut det, men jag förväntade mig absolut inte en present på motsvarande belopp. Ett alternativ till kuvertavgift är kanske att be om ett valfritt bidrag till festen istället för presenter, så kan ju alla ge er det de skulle ge i presentkostnad och då skulle en del säkert ge mer än 200 per person. Men då får ni i och för sig säkert många presenter istället för bidrag och det är ju inte vad ni vill ha.

För mig är det normalt att betala ca 500 kr för en present från ett par.
    I vårt fall behöver nästan ingen av dom tänka på kostnader för övernattning och långa transporter eller dyra kläder då många bor runt oss och vi har förklarat att vi inte tycker de ska behöva lägga pengar på dyra nya kläder. de har säkert nåt som redan passar in liksom.
  • AlwaysAndForever2012
    Moster Stina skrev 2011-10-03 17:23:42 följande:
    Det är väldigt olika hur mycket folk väljer att köpa presenter för. På vårt bröllop fick vi en hel del pengagåvor. Vissa gav 1000 kr från ett par. Andra som vi tex VET är väldigt välbärgade gav 500 kr från sin jättestora familj. I ett annat fall fick vi 500 kronor sammalnlagt från två vuxna, OCH deras vuxna och arbetande barn på över 27 år.
    Ja folk är bra olika. Min sambos bror som tjänar bra pengar själv osv skulle inte förvåna mig om han snyltade på sin farsa, som han brukar. Kul när vi åkt dit med julklappar och han inte ger nåt osv. Inte heller när vi fick barn.
    Tycker gött och väl att han kan ge nåt denna gång
    Hmm..frågan är om vi ska ta 240kr ändå
  • Novalei

Kör på det- det är billigt för mycket mat, planering och gåva i ett. Inga problem.

• AlwaysAndForever2012
    Novalei skrev 2011-10-03 22:37:16 följande:
    Kör på det- det är billigt för mycket mat, planering och gåva i ett. Inga problem.
    tog 220 tillslut..kan visserligen ändra det än, men blir så osäker :)
  • baby freeze

Jag tycker faktiskt att 200kr är lite mycket för den typen av mat som du beskriver, och jag hade nog blivit lite besviken som gäst och tyckt att det var snålt. Är inget fan av kuvertavgift, men kan tycka att det är OK om brudparet har det lite knapert. I ert fall så tycker jag dock att det ser ut som att man betalar mer än vad det kostar för er? 20kr för 33cl öl innebär ju att ni tar mer än inköpspriset på systemet. Det tycker inte jag är OK!

• Insanire

Vi kommer att ha kuvertavgift, dock vet vi inte hur mycket än.. Det är lite beroende på om vi måste anlita en cateringfirma eller om vi kan få en bekant som är kock att laga maten..

Vi tänker oss:
    Champangedrink

Förrätt: Parmaskina med örtkräm och melonkulor
    Huvudrätt: Buffé bestående av Kyckling, Rostbiff, Lax och Fläskfilé. Potatissallad, potatishalvor i ugn, couscoussallad, grönsallader, tre olika såser, bröd, smör och pålägg.
    Efterätt: Bröllopstårta med kaffé+thé

Till middagen ingår minst 3 glas dryck.
    Godishörna, chips etc.

Vickningsmat: Korv med bröd (finns en grillstuga precis vid vattnet där vi ska vara)

Efter middagen får man köpa sig dryck i betalbaren för 10 kr/st oavsett.

Skulle vi anlita catering så kostar bara huvudrätten 250 kr/kuvert.
    tillkommer då förrätt, tårta och dryck drar det i väg..
    Så vi vill ha vår bekant som gör arbetet.
    Dock kommer kuvertavgiften inte vara högre än max 350kr oavsett vad allt som allt kostar. Vid 350 kr går vår gräns.

Brudföljet och värdpar/toastmasters kommer inte behöva betala kuvertavgift.

• majflicka
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-03 15:04:27 följande:
    Jag har börjat fundera på om jag ska höja kuvertavgiften till 240 ist för 200. vad tror ni om det?
    För när jag börjar räkna på saker, så blir nog 200 lite ändå. tog bara det på chansning först.
    40kr till per person kan ändå hjälpa en hel del i kostnaden.
    Å den summan de ger för är ju faktiskt deras present till oss och som jag förstått det så brukar bröllopspresenter vara lite dyrare än 200kr? eller tänker jag fel.
    De ger ju 200 för present,mat,,bröd,smått till det,dricka,tårta,fika,kaffe,godis mm.
    Som jag förstått det så brukar andra ta en hel del mer i kuvertavgift. jag vill dock inte ta för mycket. absolut inte. det gillar jag inte, men känns ändå som 200 är rätt lite för nån att ge i bröllopspresent, speciellt när vi verkligen satsat på att kuvertavgiften blir vår present för att vi ska kunna bjuda fler..
    Hmm... Hur stor är kostnaden/person för hela paketet för er? Beror ju på det vad som är ok/rimligt att ta i kuvertavgift. Du kanske skrivit det ngn stans men jag kan inte hitta det ;) Ni ska ju så att säga inte "tjäna" på middagen ;)
  • Dannedo

Jag håller med dom som skriver att ni inte ska tjäna på att ta kuvert avgift. Det går inte att säga att "det blir mat och present i ett". Man kan inte "kräva" en present, hur lite pengar det än gäller. En kuvert avgift skall max täcka maten. Det är ju egentligen ni som bjuder till fest, men om gäster betalar en kuvert avgift så är ju festen deras present till er. Då ska dom inte betala extra "present-pengar" (såvida dom inte själv känner för det). Du måste utgå från vad den egentliga kostnaden per gäst är (i mat och dryck alltså, gästerna ska inte betala sina egna inbjudningskort, tackkort, dina blommor etc...). 
    Tycker det verkar märkligt att resonera att "andra som gifter sig får presenter som är värda så och så mycket, då ska vi också få det". 

• marimekko86

Välkomstdrink, förätt, buffé till varmrätt och bröllopstårta med kaffe och avec + snacks och ALL dryck under middag och resten av kvällen tar vi 300:- för i kuvertavgift. Ingen som har klagat,snarare tyckt det varit en himla praktiskt lösning. alla nöjda och glada och 300 spänn inklusive allt är inte dyrt. Senare under kvällen blir det ju liveband o allt.! Kommer bli skitkuuuuuul

Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??