• Äldre 19 Sep 12:06
    10339 visningar
    58 svar
    58
    10339

    HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??

    Vi ska skicka iväg inbjudningarna nu och måste besluta om kuvertavgiften. Vi hade tänkt 200kr och inga presenter då vi känner att presenterna kanske vi ändå bara lägger undan för vi redan har det eller inte vår stil osv. det händer ju alla nån gång
    Och vi har inte den bästa ekonomin nu efter sjukskrivning och barnledigt. Så för oss ser vi kuvertavgiften som stöd i att kunna bjuda så många som möjligt och ha kul för den dagen ist för materialla ting på vinden hehe.
    Jag har läst att många har högre än 200kr, men då har de kanske också 3rätters mm.

    Vi ska ha exotisk planka buffe bröd potatisgratäng mm, sen kakbuffe och bröllopstårta. samt även godishörna och en bar där de får lägga 20kr per 33cl.

    Jag tycker själv att 200 är inte så dyrt för en person med både bröllopspresent inräknat och få mat mm. Men för ett par så kanske det blir dyrt med 400 eller jag vet inte? bröllop är ju dyrare..har inte varit på något Släkten är nog inga problme, men man blir ju osäker på hur vännerna gör. så de verkligen kommer.

  • Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??
  • Äldre 19 Sep 12:20
    #1

    200 låter bra! Det är inte för mycket. Ska ni bjuda barn också? Då kanske ni ska ta 100 för dem?


  • Tessan­n
    Äldre 19 Sep 12:24
    #2

    Nä 200kr är väl inte för mycket egentligen..


     


    Men jag är är helt emot kuvertavgifter personligen..


    Jag tycker hellre att man då avböjer presenter och säger att man gärna istället tar emot ett bidrag till tex Bröllopsresa..


    Även om man ändå alltid ger presenter eller pengar så ska man inte känna sig tvungen att betala för att få gå på fest.. tycker jag.

  • Miami
    Äldre 19 Sep 12:25
    #3

    Mitt tips är att räkna ut hur mycket kuvertpriset blir totalt sett och ta sedan en kuvertavgift som knappt täcker.


    Dvs, blir kuvertavgiften 233 sek/person, ta 200 sek/person i kuvertavgift.


    Blir kuvertavgiften 191 sek/person, ta 150 sek/person i kuvertavgift. (Osv)

  • Pinkgr­ape
    Äldre 19 Sep 13:07
    #4
    Miami skrev 2011-09-19 12:25:16 följande:

    Mitt tips är att räkna ut hur mycket kuvertpriset blir totalt sett och ta sedan en kuvertavgift som knappt täcker.


    Dvs, blir kuvertavgiften 233 sek/person, ta 200 sek/person i kuvertavgift.


    Blir kuvertavgiften 191 sek/person, ta 150 sek/person i kuvertavgift. (Osv)


    Bra tips :) Så gjorde vi, ungefär.. För oss blev allt ett kuvertpris på ca 700kr/person och vi satte kuvertavgiften på 350kr/person.

    Jag tycker annars att 200kr/person låter väldigt rimligt :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Trivia
    Äldre 19 Sep 13:40
    #5

    Tycker att 200kr är helt okej.
    Personligen framkallar det alltid ångest när man ska ut och köpa present. Hur mycket ska vi lägga? Vad vill de ha? kommer det här att passa? Är nu verkligen detta bra? Hoppas de inte öppna på festen!! HJÄLP!!...
    Så för mig är det en lättnad när man får betala en kuvertavgift eller lägga pengar till bröllopsresa anonymt i en låda.

  • Hanna0­5
    Äldre 19 Sep 13:58
    #6

    Tycker att 200 lät helt okej!
    Jag tycker om kuvertavgifter, slipper man tänka på hur mycket man egentligen ska ge eller vad de kan tänkas vilja ha .. Sen är det ju inte så bra om det ligger massa kuvert med pengar där i lokalen !? ;)

    Vi kommer själv ta en kuvertavgift , då på 300 kr/pers och 150 kr för barn mellan (10-17 år) Vi kommer dock bara ha barn under 3 år, annars är alla över 18.

    Våran buffe kommer vara
    Välkomstdrink

    Tunnbrödsrulle med abborre
    Fläskfile & potatisgratäng
    Pannacotta med åkerbär

    Bröllopstårta och Kaffe

    Vickning med exotiska spett och chips och bål.
    Godisbuffé

    Dryck till maten, dock inte alkohol.

  • Äldre 19 Sep 14:19
    #7
    Miami skrev 2011-09-19 12:25:16 följande:

    Mitt tips är att räkna ut hur mycket kuvertpriset blir totalt sett och ta sedan en kuvertavgift som knappt täcker.


    Dvs, blir kuvertavgiften 233 sek/person, ta 200 sek/person i kuvertavgift.


    Blir kuvertavgiften 191 sek/person, ta 150 sek/person i kuvertavgift. (Osv)


    det låter ju smart. men vad räknar ni med i kuvertavgiften då? räknar ni bara mat? eller är tårta, fika, dricka till maten med osv?
  • Äldre 19 Sep 14:21
    #8
    Tessann skrev 2011-09-19 12:24:57 följande:

    Nä 200kr är väl inte för mycket egentligen..


     


    Men jag är är helt emot kuvertavgifter personligen..


    Jag tycker hellre att man då avböjer presenter och säger att man gärna istället tar emot ett bidrag till tex Bröllopsresa..


    Även om man ändå alltid ger presenter eller pengar så ska man inte känna sig tvungen att betala för att få gå på fest.. tycker jag.


    JAg håller ju delvis med dig egentligen. Jag är inte för det heller. Men när man står i läget själv och får välja att ha ett bröllop för bara närmsta släkt eller välja ha flera och ett minne att verkligen komma ihåg och då ta kuvertavgift, så väljer jag kuvertavgift. Vi kommer nog inte åka på bröllopsresa då vi har en 1.5åring då och åker inte iväg med henne. därför satsar vi ist på presenten går till bröllopet direkt som de själva får tillbaka på egentligen ju eftersom de får en trevlig kväll,mat,tårta(svindyr) osv osv
  • Äldre 19 Sep 14:22
    #9
    Januaribruden skrev 2011-09-19 12:20:55 följande:
    200 låter bra! Det är inte för mycket. Ska ni bjuda barn också? Då kanske ni ska ta 100 för dem?
    Nope det blir 18års gräns det var också ett svårt beslut var vi skulle sätta den gränsen också. så många beslut man trodde var lätta innan man väl skulle göra dom Mina småsyskon på 12,6 får va med i kyrkan men inte sen då de bara kommer ha syskonbråk :)
  • Äldre 19 Sep 14:24
    #10
    Trivia skrev 2011-09-19 13:40:58 följande:
    Tycker att 200kr är helt okej.
    Personligen framkallar det alltid ångest när man ska ut och köpa present. Hur mycket ska vi lägga? Vad vill de ha? kommer det här att passa? Är nu verkligen detta bra? Hoppas de inte öppna på festen!! HJÄLP!!...
    Så för mig är det en lättnad när man får betala en kuvertavgift eller lägga pengar till bröllopsresa anonymt i en låda.
    Precis! Samma här det räcker nog med krångel med julklappar och vanliga presenter. Speciellt när man alltid måste tänka själv och åt svärfamiljens sida också så blivande maken aldrig tänker på det hur mycket man än påpekar det haha.
Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??