• Future Mrs S

Vilken ring har du/ska du ha innerst?

Enligt tradition (som jag förstått det) så "ska" man ha vigselringen innerst och man flyttar förlovningsringen till högerhand under vigseln och efter den flyttar man tillbaka den och förlovningsringen hamnar utanför vigselringen, men nu när jag hängt på bt så har jag sett/läst flera som ska ha sina vigselringar ytterst.

Så jag blev nyfiken på att se lite hur andra väljer.. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ring har du/ska du ha innerst?
  • Annika611

Jag ska ha vigselringen ytterst, och tror att det är det vanligaste sättet. I andra länder är det väl lite annorlunda. Jag måste säga att jag aldrig har stött på det där att man tar av sig förlovningsringen under vigseln...

• Lissie84

hmmm 

Vi har nog hört olika.  Tradition i min släkt är att förlovingsringen sitter innerst för det var den första ringen man fick sen sätter man vigselringen utanför.  

Men som sagt det är nog olika i olika familjer och länder mm, Glad 

• Aleta

Jag har vigselringen innerst därför att jag tycker att det ser snyggast ut från mitt håll. Det är ju ändå jag som tittar mest på dem.

• Niini

Vi har ringarna i samma ordning som vi fått dem, dvs förlovningsringen innerst. Tror inte traditionen att ha den ytterst finns här i Finland :)

• MagicBride

Jag har min vigselring innerst, för att det blev snyggast så :) Jag hade på mig förlovningsringen under vigseln och bytade sedan plats på ringarna när ingen såg  

• sofi 88

Jag kommer bära mina ringar i den ordning jag får dem, alltså förlovningsringen innerst. Det är den tradition vi har bland vår släkt och vänner.

• Trivia

Är det inte en amerikansk sed att ha förlovningsringen innerst. I USA är väl förlovningsringen den "fina" och vigselringen den lite mer enkla? Så man har den fina ringen innerst och skyddar den med den enkla.
    Här har vi ju vigselringen som det fina oftast så då borde ju egentligen den vara innerst. Men jag tycker att det är snyggast att ha den ytterst...

• majflicka

Traditionsenligt ( i Sverige iaf) bär man vigselringen närmast hjärtat dvs innerst på vänster hand. Men man gör ju som alltid som man vill ;) Tror de flesta helt enkelt går på vad de tycker är snyggast för sin respektiva ringkombination. Jag bär min innerst av det skälet och inte pga traditionen

• LoJ

Jag tycker att man ska ha vigselringen ytterst. Att hålla på och byta finger och tillbaka igen är bara krångligt, har dessutom aldrig hört talas om det förut...

• Chicita

Jag har mina i den ordning jag fått dom.
    Alltså förlovningsringen innerst.

Det är inte för att jag hört att det ska vara på något speciellt sätt, Utan det känns mest logiskt för mig bara.
    Jag har ju inte någon solitärring heller, utan två släta ringar med specialgravyr på utsidan. Enda som skiljer ringarna åt egentligen är att vigselringen har annan text (samma font men andra ord) och två nedsänkta diamanter.

[Amor *sten* Vincit *sten* Omnia]
    Ena diamanten är grön och andra vit för att representera min brudklänning Glad 

Eftersom dom alltså vid en enkel blick ser rätt lika ut så spelar det ingen större roll vilken som sitter vart, och detta kändes mest naturligt Glad 

• aniara
    Sörön10 skrev 2011-09-17 21:29:28 följande:
    Jag har vigselringen (solitär) innerst och den släta förlovningsringen ytterst. Ser snyggast ut!
    Så kommer jag också ha. Traditionsenligt och snyggt.

Fast jag kommer inte kunna flytta förlovningsringen till höger under vigselceremonin, för den går inte på mitt högra ringfinger. Så jag kommer antagligen ta emot vigselringen utanpå förlovningsringen i kyrkan, och sen vid tillfälle byta plats på dem.
  • Ekorren

Alla jag känner har ringarna i den ordning de fått dem, alltså förlovningsringen innerst och vigselringen ytterst. Någon har en solitärring mitt emellan ringarna så att hon har tre ringar på samma finger. Jag har aldrig hört talas om förrän nu att man skulle byta plats på ringarna. Jag kommer också att ha förlovningsringen innerst.

• Darling Daisy

Jag har dem lite olika olika dagar, det spelar ingen roll för mig hur de sitter!

• Future Mrs S

Kul att så många "röstar"!! :D

Jag bryr mig liksom inte så utan jag blev mest nyfiken på hur andra gör.. jag har liksom inte direkt frågat någon vilken som är deras vigselring men oftast tycker jag att man ser att har man stenar på en ring har man den innerst, annars har man den som är högst innerst...

• Iseika

Jag har förlovningsringen innerst och vigselringen ytterst. Vigselringen är nämligen lite större och det blir bekvämare så när mina fingrar svullnar vilket de gör i tid och otid.

• marimekko86

Förlovningsringen innerst. Det är en alliansring med 12 stenar på rad och sedan vigselringen ytterst som är en trestensring. Det ser snyggast ut så och sedan är det bekvämare på fingret att ha dem så. MEN kan hända att jag byter plats på dem...

• Drömmaren
    marimekko86 skrev 2011-09-18 23:17:03 följande:
    Förlovningsringen innerst. Det är en alliansring med 12 stenar på rad och sedan vigselringen ytterst som är en trestensring. Det ser snyggast ut så och sedan är det bekvämare på fingret att ha dem så. MEN kan hända att jag byter plats på dem...

Hej,

Kan inte du lägga upp en bild på din kombination?

• Kattpoet

Ingen aning vilken som är vicken, jag har två släta guldringar och  innut i så står det min farmor och farfars bröllopsdatum.

Svar på tråden Vilken ring har du/ska du ha innerst?