• Liis

Toastmaster/madame vem ska man välja?

Vill verkligen ha det till vårat bröllop MEN det stora problemet är att typ ingen av våra vänner och familj är såna som gillar att prata inför andra och har väldigt svårt att hitta någon förutom i sådant fall min pappa? men det är kanske inte någon bra ide? eller vad tror ni? Hur ska vi göra tror ni det blir rörigt utan en sådan eller räcker det med att gästerna plingar i glaset om dom vill hålla tal? Ge mig råd jag blir lite gråhårig på denna tanke.

• Svar på tråden Toastmaster/madame vem ska man välja?
  • Pinkgrape

Vi valde en av min makes bästa vänner (han var även en av marskalkerna) som toastmaster. Vi valde att ha två personer, så vi valde även en toastmadame, vilket var toastmasterns systern. Även hon är en vän till oss. De uppskattade att vara två personer som kunde dela på ansvaret och jobbet, de kunde även stötta varandra då. Vi vet att de var nervösa, men glada över att blivit tillfrågade och de skötte det hela utmärkt :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • hannahsofia

Vi hade lite samma problem, fast jag kände mer att jag inte kunde lita på att jobbet blev bra gjort om jag frågade vem som... Jag tror inte de sumpat det, men jag måste känna mig trygg med att lämna över det ansvaret till någon. Jag kände också att pappa var bra, men han var lite tveksam och såhär i efterhand förstår jag varför; hans äldsta dotter ska ju gifta sig, han kanske bara vill vara brudens far som ändå är en rätt stor grej!

Jag ville (det var mest jag som tyckte och tänkte här, m2b gick med på vad som helst ungefär :)) inte heller ha någon av våra "studentvänner" för jag vill inte att det ska bli någon studentsfeststämning, samtidigt som det ska vara någon som alla känner är okej att höra av sig till! Och då kom jag på det naturliga valet; min syster. Hon är helt perfekt till det!

Jag hade jättemycket ångest över det, men när jag väl satt och funderade så kom det så naturligt! Hoppas ni kommer på någon bra snart! :)

• Lilique

Vi har haft en person i åtanke hela tiden som varit helt perfekt för "jobbet", sambons mosters man. Han är rolig, spexig, älskar att prata och har stenkoll på allt. Han har varit given, men nu för inte alls länge sen fick jag plötsligt se en helt ny sida av honom som jag inte uppskattar. Alls.

Så nu står vi liksom utan någon att fråga. Ingen annan i släkt eller umgängeskrets som riktigt passar, ingen som gillar att prata och som vi samtidigt känner oss bekväma med att ha som Toastmaster. Lite ångest... men det löser sig nog!

Vill absolut ha en Toastmaster för att styra upp eventuella tal, lekar och någon som kan svara på frågor etc.

• niamh

Vår toastmaster/madame-fråga löste sig igår, känns så himla skönt! Vi har hela tiden haft en person i åtanke, men trott att hon inte skulle orka med (hon är ensamstående tvåbarnsmamma, jobbar mycket och har redan mycket att göra på fritiden) men hon föreslog faktiskt sig själv! Som toastmaster väljer vi därför min fästmans morbror, tror han blir ett bra komplement till min vän. Hon är ung, 21, och svenska medan han är 55+ och skotte. Båda är sociala och glada människor som alla instinktivt tycker om med en gång, så jag tror det blir bra!

Morbrorn var dock inte självklar från början, utan det var först när vi visste att min vän gärna hjälpte till som vi kom att tänka på honom; att de skulle passa ihop osv. Har ni en person som ni känner starkt för kanske det är lättare att komma på en till (om ni nu behöver två. Vi behöver det eftersom det inte ska bli för mycket arbete för en person + att min vän då kan koncentrera sig på att prata svenska, så tar morbrorn över engelskan).

• Liis

Tusen tack för era svar, jag har nu fått en tanke på min moster och hennes man.. vet att min moster är väldigt blyg inför att prata med folk men väldigt kul och mysig person som alltid brytt sig mkt om mig och min familj och om hon har sin man till hjälp som är väldigt lättsam o gärna pratar för mkt kanske hon tycker det känns okej, e juh värt att fråga iallafall fortsätt gärna komma med mer tips.. Och är det någon som inte haft toastmaster/madame KOM med berättelse om hur det va

Svar på tråden Toastmaster/madame vem ska man välja?