• Anonym (brud)

Hur få vännerna att förstå att inte klä sig naket i kyrkan?

Eftersom jag absolut inte vill att någon känner igen mig vill jag vara anonym.

Om ca 1 år gifter vi oss och ska inte ha någon speciell klädkod, man får inte bära helvitt bara. Men jag är så rädd att mina vänner (tjejer 21-23år) ska klä sig riktigt lättklädda, djup u-ringning och kortkort. Tjejerna brukar klä upp sig så när det är fest och givetvis tänker dem "fest" när det är bröllop. Jag tycker verkligen inte att det passar med den klädseln i en kyrka, verkligen inte! Hur ska jag säga det så att dem förstår?

Jag tänker bara på hur mycket jag skulle skämmas om dem kom till bröllopet med sådan klädsel! Tjejerna kommer inte känna någon annan än mig där.

Någon som har förslag eller känner att de är i samma sits?

• Svar på tråden Hur få vännerna att förstå att inte klä sig naket i kyrkan?
  • Jag han

jag hade sagt som det är.. att du helst inte vill att de går klädda i sin vanliga partyoutfit. Just för att de är urringat och kortkort. Säg att du talat om detta för fler gäster, så känner de sig inte så utpekade kanske. Du har ett år på dig att hitta rätt tillfälle att säga det, om du tycker att det är jobbigt :) Går säkert jättebra!

Anonym (brud) skrev 2011-09-15 01:25:17 följande:
    Eftersom jag absolut inte vill att någon känner igen mig vill jag vara anonym.

Om ca 1 år gifter vi oss och ska inte ha någon speciell klädkod, man får inte bära helvitt bara. Men jag är så rädd att mina vänner (tjejer 21-23år) ska klä sig riktigt lättklädda, djup u-ringning och kortkort. Tjejerna brukar klä upp sig så när det är fest och givetvis tänker dem "fest" när det är bröllop. Jag tycker verkligen inte att det passar med den klädseln i en kyrka, verkligen inte! Hur ska jag säga det så att dem förstår?

Jag tänker bara på hur mycket jag skulle skämmas om dem kom till bröllopet med sådan klädsel! Tjejerna kommer inte känna någon annan än mig där.

Någon som har förslag eller känner att de är i samma sits?
  • Cakemaker

Vi skrev på klädsel att "nakenchocker undanbedes" :) Lite lättsamt sätt att tala om att vi inte vill ha några lättklädda gäster.

• SloveP

Men alltså...Ska du skriva det också då? Att ni får inte bära vitt? Det enklaste i det här fallet vore ju bara att skriva klädsel:kavaj
    Då fattar ju alla..Kanske med tillägget som föregående skrev att "nakenchocker undanbedes"..

• förlovadflicka

Mina kompisar frågade "vad ska man ha på sig" och då sa jag "inte urringat eller kortkort". Men jag hade kunnat säga det utan att de frågade, skrev till killarna på facebook att de inte ska ha jeans på sig, haha :P Men de har bara uppskattat att jag sagt det, det är ju bara pinsamt att vara helt fel klädd. :)

• ClaraH
    SloveP skrev 2011-09-15 08:48:13 följande:
    Men alltså...Ska du skriva det också då? Att ni får inte bära vitt? Det enklaste i det här fallet vore ju bara att skriva klädsel:kavaj
    Då fattar ju alla..Kanske med tillägget som föregående skrev att "nakenchocker undanbedes"..
    Jag håller med om att det enklaste är att sätta den lägsta klädkoden bara. Varför vill ni inte ha någon klädkod?  Vi gjorde så att vi dessutom på vår hemsida förklarade var klädkoden betyder ifall man undrar.
  • passionsblomman

Sätt en klädkod och var tydliga med den! Det är hundra gånger lättare att anpassa sig om det finns än, än att stå och vela och undra när man ska välja sin klädsel. Man har då något att gå efter, och valet är ju ändå fritt att strunta i koden om man känner att man inte vill följa den. Det är ju bara en vägledning om vad för nivå man kan vänta sig.

Du kan ju lägga in en text som förklarar klädkoden, som en hjälp. Alla kan inte vad varje kod står för. Det där med "nakenchocker undanbedes" var inte ett så dumt tips heller.

Du kommer säkert också att få frågor om klädseln, var då tydlig med din åsikt. Den är inget konstig eller något att hymmla med.
    Väljer dina kompisar ändå att visa mer än du tycker är lämpligt, är det inte mycket annat att göra än att hålla god min. Som värdinna har du ju ansvar att de ska känna sig så bekväma som möjligt, så väl där är det bara att se glad ut.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (brud)

Tack för tipsen!

Får ta och kolla själv också vad alla klädkoder innebär så ska det nog lösa sig.

Tack än en gång!

• Trivia
    Cakemaker skrev 2011-09-15 08:14:32 följande:
    Vi skrev på klädsel att "nakenchocker undanbedes" :) Lite lättsamt sätt att tala om att vi inte vill ha några lättklädda gäster.
    Helt perfekt ju! Det borde väl de flesta fatta. Å sen är ju ändå klädvalet ganska fritt.
  • Cakemaker
    Trivia skrev 2011-09-15 13:45:43 följande:
    Helt perfekt ju! Det borde väl de flesta fatta. Å sen är ju ändå klädvalet ganska fritt.
    Tack! :) Ja jag tyckte också att folk borde förstå vad man menar men att vi ändå inte bryr oss om ifall gästerna kommer i jeans liksom. Däremot tror jag inte att nån av våra gäster kommer göra det ;)
Svar på tråden Hur få vännerna att förstå att inte klä sig naket i kyrkan?