• Mysullis

Försäkring ringarna, vad gäller? Ringar med rabatt

Vi ska hämta våra förlovningsringar på fredag (yeay!). Har kollat det här med försäkring, och drulleförsäkring som tillägg på vår hemförsäkring verkar täcka om man tappar ringarna, eller får dem stulna.

Men hur funkar det om man köpt ringarna med 25% rabatt? Om man råkar tappa ringen, får man tillbaka till värdet man köpt ringen för (rabattpriset), eller vad den är värd (pris innan rean/ordinarie pris)?

Ringarna är köpta på Albrekts guld, får man med något slags värdebevis då? Eller är det bara köpekvittot? Eller ska man lämna in ringarna för värdering själv?

Min älskade ring:

• Svar på tråden Försäkring ringarna, vad gäller? Ringar med rabatt
  • majflicka

Nu kan jag ha helt fel och blir gärna rättad men tror att försäkringar på ringar med ädelstenar och andra föremål såsom klockor går på den faktiska värderingen och inte egentligen på det exakta beloppet man betalat. Vi har t ex köpt en del smycken och sedan fått dem värderade till  mer än vi betalat och då är det den summan vi försäkrat dem för så att säga( ingen enskild försäkring utan ingår i vår utökade hemförsäkring) , allt enligt vår försäkringsbolag som hjälpt oss med det. I de fall det inte finns en regelrätt värdering gissar jag att man gör en uppskattning utifrån kvitto och beskrivning av föremålet. Men som sagt jag reserverar mig för att jag kan fel även fast jag är säker på det som jag beskrivit ovan kring vad vårt försäkringsbolag sagt oss ang vår situation. Lycka till! 

Svar på tråden Försäkring ringarna, vad gäller? Ringar med rabatt