• Shinin­g
    Äldre 13 Sep 14:42
    9231 visningar
    14 svar
    14
    9231

    Fy vad ledsen jag blev… Borgerlig vigsel Ö-vik

    Känner mig lite ledsen och måste skriva av mig lite.


    Vi ska ha borgerlig vigsel.  Vigselförrättare är äääntligen bokad. Har varit strul krig detta sen början och det har dragit ut på tiden något så kopiöst.


    När vi väl fått tag på den enda människa som handhar bokning av vigselförrättare så var det lite nonchalant bemötande med kommentaren ”Ja det hela är ju över på 10 min”!


    Lokal som kommunen erbjuder är ett litet pluttigt konferens rum i ett bibliotek. Obs man få gå via ett kafé  genom bibliotekets reception, barnboks och lek avdelning!!


    Eller välja ett ännu mindre rum på Museumet.


    Ö-viks kommun har inget alternativ till fina kyrkliga bröllop. Finns tydligen ingen lokal i hela kommunen som de kan rekommendera som tar fler än 10 pers.


    Vi vill ha en ”traditionell” vigsel men utan kyrka och utan präst.


    Vi blir totalt 50 per men hur ska det nu gå till? Människor kommer resande från Stockholm för vad? Komma direkt till festen? Snacka om att känna sig snuvad på halva bröllopet…


    Kan inte vara ute eftersom vi gifter oss i november… ja NU i november och är i princip utan lokal...


    Får väl gifta oss på restaurangen där bröllopsfesten ska äga rum…


    Fy också, det här var ledsamt…

  • Svar på tråden Fy vad ledsen jag blev… Borgerlig vigsel Ö-vik
  • Äldre 13 Sep 14:48
    #1

    Vad tråkigt! Hoppas ni kan hitta en bättre lokal med plats för alla gäster.

    Det finns en äldre tråd här med några tips: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m39845.html.

  • JNT
    Äldre 13 Sep 15:09
    #2

    Jag tycker det låter som att ni fått ett väldigt dåligt bemötande. Det fina med en borgerlig vigsel är ju att man kan utforma den som man vill! Har ni pratat något med er vigselförrättare om hur ni vill ha det? Annars är ju det det första ni måste göra.


    När det gäller lokal är det ju inte så mycket att göra något åt att det inte finns några bättre att tillgå. Ni känner inte någon som har en större lokal ni kan låna? Kanske någon förening som hyr ut sina lokaler? Finns det kanske en lokal i restaurangen där festen ska hållas som ni kan vigas i?


     


    Vi ska gifta oss borgerligt, ceremonin kommer ta ca en halvtimme med sång, musik, diktläsning och vigseltal utöver det obligatoriska. Vår vigselförrättare har kommit med massor av förslag och tips på hur vi kan göra det så personligt som möjligt. Han heter Hans Henriksson och finns i Gislaveds kommun, men han har vigselrätt i hela Sverige. Om ni vill kan ni ju kolla med honom? Han tar inget betalt utöver resekostnaden. Kolla på www.gislaved.se och sök på borgerlig vigsel så finns hans kontaktuppgifter där. Ett tips om det inte känns bra med den ni har bokat!


     


    Lycka till!

  • Äldre 13 Sep 16:19
    #3
    Hmm... försöker tänka på ställen som kan passa... (Kommer från Övik men bor inte där längre.)

    Gnistan i Gullänget eller Parken (folkets park) har ju lite större lokaler som kan möbleras lite efter önskemål. Allt från dans till middagssittning tänker jag.

    Annars är det väl bygdegårdar eller så... Hörnettpaviljongen (har dock aldrig varit där och sett hur det ser ut)... Kolla efter ställen som man kan ha konferens på, de borde ju ha lokaler som är tillräckligt stora, men man vill kanske att det ska vara lite fint också. Svårt.

    Hoppas det löser sig och att er vigselförrättare är mer tillmötesgående än samordnaren. Han/hon kanske har haft vigslar på andra ställen och har förslag. Får man fråga vem det blir, kanske någon jag känner till. =) 

     
  • missca­t
    Äldre 13 Sep 16:34
    #4

    Platsen där ni ska ha festen? Det kanske kan göras en fin "hörna" där ni kan vigas?

  • Hotlen­a
    Äldre 13 Sep 16:49
    #5
    misscat skrev 2011-09-13 16:34:36 följande:
    Platsen där ni ska ha festen? Det kanske kan göras en fin "hörna" där ni kan vigas?
    Jag tänkte samma sak. Om det inte blir för besvärligt att använda samma lokal som festen så kan ju det vara ett alternativ. Med besvärligt menar jag att möblera om bord och stolar mellan vigsel och middag. Om det finns tid och man kan flytta på gästerna, så kanske det vore nåt. 
    Det var en väldigt tråkig människa du fick kontakt med för bokning verkar det som. Kan nog vara bra att prata direkt med vigselförrättaren för att se vad han/hon går med på. Det borde inte vara nåt problem att färdas en bit bara ni ger reseersättning för det. 
  • Shinin­g
    Äldre 13 Sep 22:29
    #6

    Tack söta ni för pepp!

    Blev så förvånad att man inte har något alternativ alls från bokningens sida...  Är det så ovanligt med borgerlig vigsel? Man sa rakt ut att Borgerligt är ju bara något två människor med två vittnen bara gör rakt upp och ner för att få ordning på det juridiska... Fick känslan att vi blev liksom besvärliga när vi är så måga och vill planera kring ceremonin...
    Ja men ni vet man tar ju åt sig negativt också såklart och känner att de inte tycker att vår vigsel är "på riktigt" utan kyrka och präst....
    Det dumma i det hela är att vi pratat med vigselförättaren men blev hänvisade tillbaka till bokaren. Pratade igen med bokaren och denne bokar ingen tid mellan oss och vigselförättare innan vi sänt in hindersprövningen till henne som vi fått från skatteverket så hon kan ge den till vigselförättaren....och då ska vigselförättaren ringa oss...

    Känns så opersonligt, löpande band principen... Bokaren hade inte enns koll på vem vi var utan blandade i hop oss med de som bokat kring samma tid...

    Vill inte gärna säga namnet på vigselförättaren då det är en känd politiker i stan. Denna är säkert jättebra bara man väl får kontakt... men som det känns nu så känns man till besvör för människor som bara vill få det avklarat för att det ingår i deras yrke...

    Hmmm.... undrar om jag ska kolla efter en annan vigselförättare ändå... någon som kanske också har tips på lokal och vill bolla  kring ceremonin... om jag nu kan kringgå den här "bokaren"...

    Jisses det blev som ett slag i magen... luften gick som ur... Vi tog förgivet att en borgerlig vigsel skulle vi få planera tillsammans med vigselförättaren på samma sätt som ni som gifter er i kyrkan gör med med en präst...inte att det ska vara något obetydsamt och "ska vara över på 10 min" ...

    Ah, gaska upp sig och gå till handling. Det här ordnar sig, vi gifter oss i november, om det så blir på torget ute i snön!

    kram till er!

  • Kattpo­et
    Äldre 13 Sep 22:39
    #7

    Du borde ringa upp bokaren och läsa detta från deras egen sida!!
    http://www.ornskoldsvik.se/Service-och-tjanster/Familjer-och-enskilda/Gifta-sig-partnerskap.html 

    En borgerlig vigsel och/eller partnerskapsförrättning är en rättsligt bindande ceremoni utan religiösa inslag där paret själva har stora möjligheter att anpassa ceremonin efter sina önskemål. Förrättningen hålls av en tingsrättsdomare eller av särskilt utsedda vigsel- och/eller registreringsförrättare.

    *mumlar något om insnöade norrlänningar*

    Är norrlänning i rötterna med, men jo man har ju mött för många som inte ser borglig vigsel som en riktig vigsel, sånt gör man ju i kyrkan vare sig man vill eller inte...   Eller som TorAndrs sa,  Kyrka och bad måste man göra vare sig man vill eller inte..
     

  • Äldre 14 Sep 09:01
    #8

    Jag tror att det vanligaste när det gäller borgerliga vigslar är att brudparet själva bokar vigselplats och förättaren kommer dit. Alltså inget direkt som kommunen erbjuder. Så har det iallafall varit på de 5 borgerliga vigslar jag varit på.
    Obestämd

  • Shinin­g
    Äldre 14 Sep 14:35
    #9
    Stitch skrev 2011-09-14 09:01:48 följande:
    Jag tror att det vanligaste när det gäller borgerliga vigslar är att brudparet själva bokar vigselplats och förättaren kommer dit. Alltså inget direkt som kommunen erbjuder. Så har det iallafall varit på de 5 borgerliga vigslar jag varit på.
    Obestämd

    Jodå jag köper det och de flesta borgerliga vigslar sker nog dessutom utomhus men det som känns tyngst i det hela är nog själva attityden… det totala ointresse som förmedlas till oss… som jag nämner ovan…


    Inga som helst förslag eller fråga om hur vi vill ha det utan bara information om att ”det är en juridisk handling för två personer med två vittnen som är över på 10 min” …


    Vi måste ju ha en vigselförrättare och lokal precis som ni behöver präst och kyrka/kapell och detta samtal jag gjorde till ansvarige för bokning var ju det samtal som motsvarar det ni gör till kyrkan och präst men visst, det var kanske att förvänta sig för mycket att ens få ett liknande bemötande…

  • Kattpo­et
    Äldre 14 Sep 15:26
    #10

    Det är därför du ska nu klaga på bokaren och  förklara att man ska inte  bete sig som om någons stora dag är en fis i ett badkar.
    Personen  som tar hand om det måste vara trevligare än denna personen-. 

  • ElinFa­lk85
    Äldre 14 Sep 16:01
    #11

    Låna min sköldpadda Hector som kan bita dom i fingrarna!!!! (Hector är en väldigt snäll padda men undersöker och smakar på dom han inte känner!)

  • Äldre 14 Sep 16:14
    #12

    Vi var i vår festlokal, det finns nog något foto på det på min blogg. Det var helt OK tycker jag. Sen var det en vän till mig som var vigselförrättare så han och hans barn spelade flera musikinslag under vigseln och min moster läste en dikt. Innan vi svarade JA så höll han ett personligt tal till oss och sedan läste han den korta varianten av den obligatoriska delen. Sammanlagt ca 25 minuter. I ert fall kan ju ni skriva talet till honom om han själv inte vill vara personlig och se rekommenderar jag att ni satsar på musikinslag och textläsning.


  • Äldre 20 Jul 15:00
    #13

    Eftersom det finn människor som fortfarande ställe frågan, var man kan ha en borgerlig vigsel i Övik, kan jag meddela att sedan ett år tillbaka finns en officiell vigselplats i Herrgårdparken i Köpmanholmen, vid önskebrunnen. Vid parken finns Cafe´Svea och nere vid hamnen finns restaurang Kajen. Bra va?

  • Äldre 20 Jul 15:38
    #14
    Guiden skrev 2015-07-20 15:00:15 följande:

    Eftersom det finn människor som fortfarande ställe frågan, var man kan ha en borgerlig vigsel i Övik, kan jag meddela att sedan ett år tillbaka finns en officiell vigselplats i Herrgårdparken i Köpmanholmen, vid önskebrunnen. Vid parken finns Cafe´Svea och nere vid hamnen finns restaurang Kajen. Bra va?


    en fem år gammal tråd är inaktuell för den typen av information. Människorna här i tråden är gifta för längesedan . Starta istället en helt ny tråd för den informationen.
Svar på tråden Fy vad ledsen jag blev… Borgerlig vigsel Ö-vik