• karwie

"Boho"-bröllop i lada i Småland

Hej alla, jag o min sambo drömmer om ett riktigt lantligt bröllop i "Boho-chic" stil (alltså lantligt romantiskt, inte "billigt"). Helst av allt skulle vi vilja vara i en gammal lada någonstans i Värnamo-trakten. Är det någon som har några idéer eller kanske känner någon snäll bonde som skulle kunna tänka sig hyra ut sin lada..? Alla tips välkomnas!

• Svar på tråden "Boho"-bröllop i lada i Småland
  • JNT

Vi har lite samma stil på vårt bröllop och ska vara på Åminne Bruk. Det kan kanske vara ett alternativ om ni inte hittar någon lada? Kolla på www.aminnebruk.se där finns lite bilder på hur det sett ut när det varit bröllop där. De har fler bilder på Facebook. Bara ett litet tips! :)

• Darling Daisy

PO:s lada utanför Skillingaryd är ganska poppis bland brudpar, tror jag. De har en hemsida, googla.

Har också hört gott om Åminne bruk, som JNT skrev här ovan!

Tror det finns några fina föreningsgårdar, typ IOGT och liknande, i närheten av Vaggeryd. Har sett bilder från en där festen var i en mysig lada, Sjöbo heter stället. 

• JNT

Ja just det! PO:s lada är riktigt fint!! Har varit där på julbord och de hade gjort så mysigt i lokalerna. De hade en ganska stor matsal och så fanns det en bar i ett anslutande rum där det även var dansgolv. De har bara mottagningskök, men brukar ta maten från ett ställe i Vaggeryd som hette nåt med "järnväg" tror jag. Fantastiskt god mat var det och trevlig personal!

• Darling Daisy
    JNT skrev 2011-09-12 21:30:41 följande:

Ja just det! PO:s lada är riktigt fint!! Har varit där på julbord och de hade gjort så mysigt i lokalerna. De hade en ganska stor matsal och så fanns det en bar i ett anslutande rum där det även var dansgolv. De har bara mottagningskök, men brukar ta maten från ett ställe i Vaggeryd som hette nåt med "järnväg" tror jag. Fantastiskt god mat var det och trevlig personal!

De tar maten från järnvägshotellet i Skillingaryd. De har jättegod mat! Vi hade cateringmat därifrån på vårt bröllop i somras, mums!
  • Aleta

Hur stort ska det vara? Litet, mellan eller gigantiskt?

• JNT
    Darling Daisy skrev 2011-09-12 22:15:26 följande:
    De tar maten från järnvägshotellet i Skillingaryd. De har jättegod mat! Vi hade cateringmat därifrån på vårt bröllop i somras, mums!
    Haha, ja nästan rätt i alla fall... :)
  • karwie

Hej igen, - tusen tack för tipsen, - Åminne är ju jättefint men våra "bästisar" gifte sig där förra sommaren så vi vill inte riktigt "kopiera" det. PO's lada har jag kontaktat, de ska återkomma med förslag o fler bilder. Jag ska även kolla upp Sjöbo-stället, - tack . Ca 80 gäster planerar vi med.

• Gwennie

Kan tyvärr inte tipsa om lokaler i Värnamo, men vet att det finns en fantastisk stenlada med långbord på Bergkvara gods utanför Växjö. Var mycket sugen på det själv!

• Aleta

Hur mycket är ni beredda att fixa själva?
    Jag vet en stor lada, men den är tom, inga stolar och bord. Finns inte toaletter heller. (El finns förstås.)
    Det blir ju en del jobb med att ordna fest på ett sådant ställe mot om man väljer ett ställe som håller på med bröllop etc. 

• karwie

Vi fixar gärna mycket själva men vattentoaletter är ett måste.

• Kattpoet

Bergkvara är otroligt vackert och sedan finns det ett jättefint hotell i både Öjaby och Gransholm ( lite längre bort  men Bergkvara ligger på gamla vägen dit, så det blir en tur genom skog och mark eller så kan man ta en snabbare men tråkigare väg)

Svar på tråden "Boho"-bröllop i lada i Småland