Vi "skaffade" inte barn.
Vi pratade om preventivmedel och hur den andre skulle reagera på en ev graviditet. Eftersom båda sa"jamen, det vore väl ändå roligt-fast läskigt stort och nytt" så valde vi bort preventivmedlen och sa "kommer det ett barn, så är det välkommet". Vi var väldigt medvetna om att det inte alls är säkert att man ens blir gravid.
Efter ett år blev jag gravid. Detta framstår idag som ännu mer ett mirakel än då, eftersom jag sedan inte blivit gravid igen, trots år av försök. Vi har fått ge upp hoppet om att vår son skulle få syskon.
Under våra år ihop, har vi stött på många utmaningar-att få barn har inte varit den största. prövningen. Sjukdomar, ekonomiska katastrofer, rättsprocesser, arbetsmarknad, och inte minst att INTE kunna få de barn vi önskat, har definitivt varit sådant som tärt och testat oss. Inget av det som hänt är sådant vi kunnat styra eller planera.
Min kropp ser inte ut idag som de gjorde när jag var 25. Det har mycket mer med min ålder att göra än med min son. De kilon jag lagt på mig, har jag helt själv ätit på mig efter småbarnstiden. När man blir äldre sjunker ämnesomsättningen och familjelivets myskvällar har sitt pris om man inte lägger in på kontot i form av motion...Jag hör till dem som inte alls gick upp mycket, och jag har gott om exempel på vältränade mammor-allvarligt talat, titta er omkring och notera hur många snygga mammor det finns! Duger inte er egen krets, så kika på kändisarna då. Ingen behöver gå med en fet, sladdrig kropp om man är beredd att jobba för en fast och vältränad!
Jag ammade exeptionellt länge och mina bröst är inte "förstörda". Inte heller de är likadana som när jag var 25, men det är inget fel på dem! D passar på mig och den ålder jag är i, de är fina och de försvann inte av amningen. Däremot är risken stor att jag NU kommer att tappa dem, när jag håller på med en rejäl viktnedgång.
Vad gäller livet i allmänhet, så har det för mig inte varit någon dans på rosor och jag har perioder både innan och efter jag blev mamma, som varit rejält tuffa. Visst innebär föräldraskapet sådant som är jobbigt, men det tycker jag allt annat som är värt något också gör?
Väntar man med Beslutet, tills man ska känna sig Redo Och Säker, tror jag risken är rätt stor att man aldrig vågar, för det är något okänt man ger sig in på. Man har nget facit och man vet att det inte går att ändra sig.
Men det är inte så många som ångrar att de valde att ta chansen att få barn, eller hur?
Livet med barn blir mycket vad man själv väljer-det går att resa jorden runt eller flytta utomlands, bo på bondgård eller i lägenhet i stan, ha massor av schemalagda aktviteter eller ta dagen som den kommer. Jobba massor eller jobba deltid, plugga, starta eget...barn är sällan hindren i ens liv. Det är oftare man själv som begränsar sig .
Visst får man ibland pussla och kompromissa och tänka till för att allas behov ska tillfredsställas, men det går med god vilja och kärlek och generositet. Vissa perioder är tuffare än andra, men så är det även utan barn!
Sist: man kan vara rädd och medveten om riskerna-och göra saker ändå-det är det som är mod. Ganska få viktiga beslut och steg i livet har jag nog tagit utan att vara åtminsone lite rädd någonstans i processen. Men hittills har det mesta gått vägen.
Jag tänker inte säga att barn är meningen med livet-alla ska och vill inte ha barn.
Men jag unnar alla som ens undrar om de vill, att få uppleva hur hjärtat sväller några storlekar när blicken möter en ny människas, och hur det fullständigt svämmar över alla breddar när man får ett leende som kan värma hela världen. Det är bortom ord och visste man inte innan, så vet man då, att man har en uppgift och ett ansvar, som föralldel kan vara skrämmande, men som fyller en med oerhört starka känslor och helt oväntade instinkter. Det är omvälvande och obeskrivligt. Det är kärlek. Jag är oändligt tacksam att jag fick uppleva att bära, föda och fostra ett barn.
Jag har inte reducerats till "bara en mamma". Livet blev mer, större och växte-inte tvärtom.