hmmm... visst allt det där kan hända men.... det är ju inte säkert och allt är inte svart eller vitt. När man inte har barn själv så visst kan det vara så att man tycker det verkar hur stressande som hellst men när man väl har barn själv så är det såååå underbart och man täker inte på att ja, barnen är allt. Visst jag sticker inte under stolen att det stundom är tufft. Men, det gäller att jobba för att få vardagen att fungera. Hamnar man i ett ekorrhjul där det är skrik, gap och gnäll så måste man snabbt ta sig ur... barn gör sällan som föräldrar säger...de gör som föräldrarna gör... bryta dåliga mönster och jobba, varje dag måste man jobba på att få harmoni, tänka på hur man tilltalar varandra, välja sina fajter, noga osv. Tro mig det är värt det. Jag och min M2B har varit tillsammans i 16 år och vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu.
Som mamma och pappa måste man finna delaktighet i familj och barn men även ta vara på stunderna man har tillsammans som man och kvinna och viktigast av allt, hitta förnöjsamheten i det lilla. Som att stanna upp och njuta av tystnaden och av var sitt glas ramlösa, vin, läsk, mjölk anything i soffan bredvid varandra på lördagvällen efter att "småfolket" stupat i säng och sover sött efter lördagsmys och barnprogram. Ta sig tid att krypa ner i badet, se film tillsammans.
Som sagt allt är inte svart eller vitt. Jag har två fullt friska barn, den ena busigare än den andre, jag har otroligt mycket att vara tacksam över, inget överflöd, men jag saknar inget livsnödvändigt. Jag gick upp 16 kg med graviditet nr 1. Gick ner allt på 1,5 år gick upp 10 kg med grav nr 2, gick ner allt på 2 år. hade säkert gått ner snabbare om jag ansträngt mig... inga bristningar...ingen lös hud...inga annorlunda tuttar även fast jag helammat båda kidsen i 6 mån vardera... mmmmm alla är vi olika
Självklart rasar även min värld samman ibland också... men då finns han där vid min sida, min älskade, mina barns far, mitt alt.