• vifyra

Sola solarium, hur mycket?

Om två veckor gifter vi oss. Just nu är jag riktigt blek.. Jag sola 12 min första gången idag.. Hur ofta kan jag sola? varanan dag?
    Har mörkbrunt hår men blek hy.

• Svar på tråden Sola solarium, hur mycket?
  • Aniara4

Du får väl se hur huden reagerar efter varje gång, det beror väl lite på hur mycket av sommarens solbränna du har kvar också. Öka inte för mycket, och sola inte för nära inpå bröllopet - bättre att vara aningen blek än att vara rödbränd!

• vifyra
    Aniara4 skrev 2011-09-12 10:56:06 följande:
    Du får väl se hur huden reagerar efter varje gång, det beror väl lite på hur mycket av sommarens solbränna du har kvar också. Öka inte för mycket, och sola inte för nära inpå bröllopet - bättre att vara aningen blek än att vara rödbränd!
    Jag har typ ingen färg från sommaren, lite på bröstet (ville sola för att jämna till också). Denna sommaren har jag inte tålt värmen just därför så blek.. 
    Kan man ha solfaktor på bröstet där jag är brunare när jag solar solarium?
  • FelizLane

Beror ju på hur mycket cancer du vill ha... Som hudterapeut kan jag inte råda någon att sola solarium.. det är 74% högre risk att utveckla melanom om man har solat solarium.

Brun utan sol skulle jag rekommendera eller helt enkelt, var stolt blek :) 

• passionsblomman

Jag skulle inte sola så ofta som varannan dag. Tre-fyra ggr innan bröllopet ger ju färg, utan att alla ser "OJ vad hon solat solarium". Det ser lätt konstgjort och "fel" ut att vara för brun fel årstid. Det är faktiskt höst nu, och det är en sak att ha lite frisk färg, en helt annan att vara väldigt solbränd. Jag rekommmenderar att du tar rejäla promenader så du får utomhusvistelse med dagsljus vilket ger huden tydligt mer lyster och fräsch färg även om du inte blir direkt brun.

Det där med canserrisken ska faktiskt också tas på allvar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Syrinx
    passionsblomman skrev 2011-09-13 12:19:32 följande:
    Jag skulle inte sola så ofta som varannan dag. Tre-fyra ggr innan bröllopet ger ju färg, utan att alla ser "OJ vad hon solat solarium". Det ser lätt konstgjort och "fel" ut att vara för brun fel årstid. Det är faktiskt höst nu, och det är en sak att ha lite frisk färg, en helt annan att vara väldigt solbränd. Jag rekommmenderar att du tar rejäla promenader så du får utomhusvistelse med dagsljus vilket ger huden tydligt mer lyster och fräsch färg även om du inte blir direkt brun.

Det där med canserrisken ska faktiskt också tas på allvar.
    Solarium låter alldeles för läskigt och ser ofta bara onaturligt ut. Ta det försiktigt!
  • Insanire

En solbränna-dusch? Eller vad heter det?
    Som jag har förstått det är det som brun utan sol som duschas på dig så att det blir jämt och fint..
    Har dock aldrig provat själv..

• Sebastiána

Jag är superblek. Jag solade i ståsolarium 4 minuter åt gången 2 gånger i veckan under två månader för att bygga upp färg långsamt. Det är såklart inte bra att sola solarium, men det är ju skillnad på att göra det en gång i livet och att sola tre gånger i veckan året runt som det nog finns de som gör.

Jag testade spray-tan för några år sedan och det gör jag inte om. Det blev dels alldeles för mörk färg och dels försvann det ojämnt så från dag 2 blev jag bara mer och mer flammig.

• FelizLane
    Sebastiána skrev 2011-09-13 13:34:30 följande:
    Jag är superblek. Jag solade i ståsolarium 4 minuter åt gången 2 gånger i veckan under två månader för att bygga upp färg långsamt. Det är såklart inte bra att sola solarium, men det är ju skillnad på att göra det en gång i livet och att sola tre gånger i veckan året runt som det nog finns de som gör.

Jag testade spray-tan för några år sedan och det gör jag inte om. Det blev dels alldeles för mörk färg och dels försvann det ojämnt så från dag 2 blev jag bara mer och mer flammig.
    Faktiskt så ökar cancerrisken markant bara efter en gång du lägger dig i solariumet.. Sen är det lite knepigt att bygga uppfärg i ett solarium eftersom det inte har de uvstrålar som du bränner dig av i solen.. 
  • vifyra

kan man ha solskyddsfaktor (50) på de ställen jag är brun och bara sola där jag är blek. vill ju få bort linne strecken..

Sola 12 min igår, kanke är känslig. Blev smått röd i ansiktet. Hoppas de blir bättre snart..

• FelizLane

nope hjälper inte med vanlig solskyddsfaktor i solarium... 

• Vi2alltid

Jag skulle ALDRIG sola solarium! Helt sjukt att folk gör det idag med tanke på vad vi vet.
    Jag skulle hellre satsa på en brun utan sol då.

• Bruden 01

Inget solarium är det bästa råd jag kan ge!

Svar på tråden Sola solarium, hur mycket?