• KirsiL­aa
    Äldre 12 Sep 07:59
    3059 visningar
    16 svar
    16
    3059

    För många tärnor? Hur ska jag annars välja?

    Hej på er. 

    Min ena tärna "sa upp" sig igår. Min syster, hon ansåg att hon inte skulle klara av att vara tärna eftersom hon mår så dåligt med allt som händer i hennes tillvaro just nu.

    Nå, utöver min syster så har jag redan bett en av mina närmsta väninnor att vara tärna. Hon har tackat ja, men är än så länga inte speciellt intresserat av att vara engagerad i bröllopsplanerna, trots att jag flera gånger bjudit med henne till klänningsprovningar, frågat henne om råd avseende vissa kval jag har samt bett henne försöka se ut vilken slags klänning hon vill ha på sig.

    Eftersom det kommer att vara två marskalkar, så vill jag ju nu utse en ny tärna istället för min syster. Däri ligger mitt problem. Vi är ett gäng tjejer som "hänger" ihop. Jag, min tärna och två nära väninnor till. De två väninnorna är ju de självklara kandidaterna.  

    Men vem ska jag välja?  den ena har just varit tärna åt en av hennes vänner. Hon är engagerad och har vanan inne. Hon ska även fixa mitt hår. Den andra har jag mer gemensamt med och relaterar därmed mer till. Hon har också under året här kännt sig undanskuffad av olika anledningar, så jag är rädd för att om jag inte väljer henne, så kommer hennes dåliga mående att återigen få sig en törn. Men om jag inte väljer min andra väninna så kanske hon blir jätteledsen. 

    Om jag väljer båda dem, blir det då inte för många tärnor? Sen kommer jag ju störa mig på att det är tre tärnor men bara två marskalkar. Sen funderar jag ju på hur de båda väninnorna kommer reagera när jag frågar dem (båda eller bara en) nu enbart för att syrran har hoppat av. Jag vet inte hur jag ska göra...

    Hjälp!  


  • Svar på tråden För många tärnor? Hur ska jag annars välja?
  • lilly7
    Äldre 12 Sep 08:14
    #1

    Jag tycker att du kan fråga båda två. Man har väl så många tärnor som man själv vill.


    Jag är lite i samma dilemma då M2B har en marskalk medan jag har 3 vänner som jag bara inte kan välja mellan. Vän nr 1 har jag känt i 5 år och hon har liksom varit med hela tiden då jag och mannen träffades. Vi tre umgås jättemycket och hon känns nästan som en extra familjmedlem Hon har en son som är jättebra kompis med vår son också. Vän nr 2 har jag knappt umgåtts med det senaste året. hon "försvann" då hon träffade sin nuvarande. Men det gör inget, vi vet alltid var vi har varandra och har känt varandra i 25 år. Nr 3 har jag känt lika länge och henne vill jag gärna ha med för hon är gift och har stenkoll på hur allt går till Och är också en superbra vän. jag har svårt att säga vilken av dessa tre som är min bästa vän, de är liksom det allihop.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Sep 08:20
    #2

    Jag tycker också att du ska fråga båda två. Man kan ha hur många/få man själv vill. Jag hade två tärnor och min man fyra marskalker, sedan hade vi vår dotter som brudnäbb. Vi brydde oss inte om att det skulle se snyggt ut, utan vi valde de som vi ville ha med oss där framme och under dagen. De som vi ville uppmärksamma lite extra. Skulle aldrig falla mig in att välja bort någon (eller välja in någon extra "bara för att") bara för att det ska bli jämnt antal tärnor och marskalker.

    Hur du ska fråga dom? Ja, det bästa är nog att säga precis som det. Tala om att din syster var en given tärna, eftersom hon är din syster, men att hon har mkt annat just nu och har hoppat av. Det gjorde helt enkelt att det öppnade sig en plats för nya tärnor och då ville du självklart fråga dessa tjejerna. Tvivlar på att de kommer ta illa upp på något sätt :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 12 Sep 10:12
    #3

    Jag hade antingen frågor båda två eller ingen av dem. Jag har av precis samma anledning valt att ha endast min syster som tärna eftersom jag aldrig skulle kunna välda mellan mina två bästa vänner.

  • Gamila
    Äldre 12 Sep 10:43
    #4

    Jag ska själv ha 3 tärnor min syster och 2 vänner. Det är ju bara du själv som tänker att det skulle se dumt ut med 3 tärnor och bara 2 marskalkar.

  • Memmsa­n
    Äldre 12 Sep 11:08
    #5

    Jag ska ha tre tärnor, mina närmsta vänninor och min mtb ska ha sin bror som bestman. Så jag tycker att du gör som du vill, ha en eller fem, spelar ju ingen roll, ni ska göra som ni vill, inte som andra tycker.
    Så även om jag tycker att du ska ta alla tre vännerna, så är det ni som ska känna vilket som känns bäst för er men glöm bort gamla skrotiga traditioner och jämna tal. Hjärtat bestämmer precis som med kärleken =)
    Lycka till!

  • Äldre 12 Sep 11:34
    #6

    Det spelar väl ingen roll att det är ojämnt antal tärnor och marskalkar? Ni vill väl ha ett brudfölje för att ni vill lyfta fram era närmaste, och inte för att det ska hollywood-snyggt ut?

    Jag håller med de tidigare inläggen om att du nog ska fråga antingen ingen av dina vänner eller båda. De blir säkert bara glada om de får stå med dig framme i kyrkan! Annars vad gäller bröllopsplanering och någon att bolla med, så behöver de ju inte vara tärnor för att finnas där för sånt? Jag ska ha en tärna och min blivande två marskalkar, men den andra av mina bästa vänner är ju också intresserad av, och involverad i, vårt bröllop. Så att vara tärna betyder ju inte per automatik att man måste bistå den blivande bruden med allt hon vill, och att inte vara tärna betyder inte att man aldrig får/ska intressera sig eller hjälpa till.

  • Fröken Emma
    Äldre 12 Sep 11:48
    #7

    Usch, nu fick jag lite dåligt samvete!
    Jag har både en syster och en allra bästa vän. Dom ska btw vara värdinnor tillsammans på mitt bröllop. Men jag har inte haft en tanke påa tt fråga om dom vill vara tärnor.


    Jag kommer fråga min sambos, brors dotter. 14 år, om hon vill vara tärna.
    Min m2b undrar om han måste ha en marsalk/ bestman.


     


    TS


    antinge frågar du båda eller nöjer dig med den du redan har!!

    Jag skulle aldrig kunna välja mellan syrran och bästa vännen.

  • KirsiL­aa
    Äldre 12 Sep 13:37
    #8

    Tack för alla svar. Det blir nog så att jag frågar båda, så alla mina tre väninnor står där framme med mig. 

    Då kvarstår ju problemet med ojämna antal och vem som ska få gå fram ensam. Jag ska nog överlämna det beslutet åt tjejerna själva. :)

    Avseende din kommentar Syrinx, så håller jag med om att titeln tärna inte automatiskt betyder att tärnan "måste bistå bruden med allt hon vill". Absolut inte. Jag skulle aldrig ens fundera på att förvänta mig att min tärna ska passa upp på mig och göra allt jag ber om. Däremot önskar jag någon sorts engagemang och inte bara avståndstagande från min tärna. Att vara tärna betyder inte att man enbart ska strutta fram i kyrkan i fina kläder. Nog vill jag bolla tankar och be om råd i olika beslut. Det är ju så vi gör med alla andra saker!

    Inte heller anser jag att det bara är tärnor och marskalkar som får engagera sig i bröllopsbestyren. Till exempel så är en av dem som jag nu tänker be att vara tärna, den som aktivt har varit delaktig från början. Kommit och dumpat 20 cm bröllopstidningar hos mig till exempel. :) 

    Fröken Emma, ha inte dåligt samvete. ;)  


  • Mahy
    Äldre 14 Sep 08:23
    #9

    Usch jag har samma problem, Jag har 6 bästa  vänner! Jag vet helt sjukt! Men alla är tjejer som jag pratar med minst 1 gång i veckan! Jag har känt alla olika länge men den jag har känt kortast är väl 6 år., Och jag kan bara inte välja, för alla är lika viktiga för mig! Just nu önskar jag att det i allafall var bara 2 jag var närmast... Så ajg har delat ut lite uppdrag till alla, men alla kommer betala sina egna klänningar, de får välja stil helt själva jag har bara kravet att det måste vara samma färg på klänningarna. Jag har gjort så här...

    1, Toasmadame.
    2. Gästboksansvarig.
    3. Bara vanlig brudtärna.
    4. Kommer sjunga under vigsel och festen. Möhipps ansvarig.
    5. Kommer sjunga under vigseln och festen,
    6. Musik ansvarig innan bröllopet och vanlig tärna under bröllopet'

    ps vi ska ha ett rätt litet bröllop, bara ca 50 till vigsel och middag och eftersläpp då vi bjuder in ca 70-80 till.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 14 Sep 08:27
    #10

    Fråga båda =). Jag har två tärnor och min blivande man en marshalk.

  • sandra­tobias­13
    Äldre 14 Sep 08:55
    #11

    jag ska ha 4 tärnor så:P
    Titta bara i usa hur många dom har där:P

  • Mahy
    Äldre 14 Sep 09:02
    #12
    sandratobias13 skrev 2011-09-14 08:55:37 följande:
    jag ska ha 4 tärnor så:P
    Titta bara i usa hur många dom har där:P
    haha jag får skylla på det! Jag är ju faktikst från UK.
  • KirsiL­aa
    Äldre 18 Sep 11:29
    #13

    Jag frågade båda. :) Så nu har jag tre tärnor och mannen har två marskalkar. Jag får helt enkelt lära  mig att leva med det. ;) 

    Mahy, ditt upplägg var faktiskt riktigt smart. Vid något tillfälle ska jag nog använda den och "slinka in" lite ansvarsområden för mina tärnor också. Även om jag har en känsla av att den som jag redan har valt till frisör också kommer att ta förs dig och driva i alla riktningar.

    Vad skönt det känns!

    Tack för alla råd! :)  


  • Äldre 18 Sep 12:23
    #14

    Vad härligt att det löste sig för dig! De tog väl inte illa upp för att du "enbart" frågat dem eftersom din syster hoppat av, som du var orolig för? :) Hoppas du blir visad lite engagemang nu då! Jag håller också med Syrinx och dig själv när det kommer till att vara tärna inte automatiskt betyder att man måste hjälpa till och fixa allt, men som sagt - någon slags respons önskar man väl ändå.

  • KirsiL­aa
    Äldre 18 Sep 15:02
    #15

    Tack Niamh. :)

    Ska jag vara helt ärlig så vågade jag inte nämna syrran när jag frågade om de ville vara tärnor. :/ Dock så visste ju båda att planen var att ha syrran och en av väninnorna som tärna, så de blev ju glatt överraskade båda två, eftersom de trodde att de inte skulle få vara tärnor. 

    Jag tänkte att jag svarar ärligt på frågor om syrrans avhopp om de kommer, men annars tror jag inte att jag behöver förklara närmare...  


  • Äldre 18 Sep 15:09
    #16

    Good thinking! Det man inte vet har man inte ont av, och frågar de så är det ju bara att vara ärlig :) Men helt lätt är det inte, det här med tärnor och upgifter och relationer och känslor. Känns som att allt ställs på sin spets när det vankas bröllop!

Svar på tråden För många tärnor? Hur ska jag annars välja?