• AlwaysAndForever2012

Hur är egentligen upplägget för kvällen med mat,tårta och ja allt..vet noll.

Hej, i februari ska jag gifta mig och har egentligen aldrig varit på något bröllop, så jag har noll koll på hur tidsplanering och allt är.
    Någon som kan tipsa av egna erfarenheter?
    Vi ska gifta oss kl 17 och lär kanske vara i matlokalerna 18,30(?). Hur blir resten av kvällen haha.. när börjar man servera mat, när ska tårtan fram osv osv..?hur är ofta uppläggen? med lite egna ändringar så klart. har ingen aning.

• Svar på tråden Hur är egentligen upplägget för kvällen med mat,tårta och ja allt..vet noll.
  • Margaux

Det beror ju lite på hur mågna gäster ni har, hur mkt mousserande som serveras etc.
    Vi räknar så här ungefär:
    ankomst kl 16 och ett glas champagne
    vigsel kl 16.30
    påfyll och canapéer
    18.30 gå till bords
    19.00-23.00 Middag(vi har förrätt som serveras på tallrik, köttbuffé till huvudrätt med en kock som står och skär/serverar, ostbuffé) Vi är 58 gäster.
    23.00/30 Tårta och kaffe
    00.00 Dans med efterföljande fest

• Aniara4

Om man har efterrätt kommer tårta ofta rätt sent, i en paus i dansen kanske vid midnatt eller så.

Vi gjorde så att vi skippade efterrätten och gick direkt på tårtan strax efter maten!

• Aniara4

Och med tanke på att middagen brukar ta rätt lång tid med alla tal, servering osv, så bör ni nog ta förrätten så snart som möjligt. Vi hade vigsel 16.30, kom till lokalen 18, tog brudskål stående och satte oss sen till bords vid 18.30.

• Lisa201109

Vår festkille, han är chef på en populär klubb här där vi bor menar att man ska starta dansen mellan tio och elva. Innan är för tidigt och efter elva är för sent, litar på honom och startar dansen halv elva. Vi kommer dessutom att servera tårtan ca 45min efter efterrätten, tårta på tårta, ja, men det finns ju en risk att festen ebbas ut om man avbrytar dansen för att alla ska ta tårta och kaffe. 

Men man känns ju sina gäster bäst och hur man själv vill ha det.  

• Nikkita
    Vi kommer köra ungefär såhär: 
    14:00 Fotografering (innan vigseln)
    16:00 vigsel (borgerlig ca 20 min)
    16:20 brudskål med mingel
    17:00 3 rätters middag
    20:00 paus med lekar
    21:30 tårta
    22:30 valsen som start på festen
    PARTY hela natten Skrattande

• AlwaysAndForever2012

Hih, jag blir inte mer klok på't nu hehe.
    Vi ska ha vigseln i kyrkan 17. kyrkan är ca 20min från "fest"stället. Så jag gissar på att vi kanske kommer in vid 18,15-18,30. med skålning?
    Sen blir det väl att alla sitter.. sen går planeringen utför haha..
    Vi ska bjuda ca 50pers. vet inte hur många som kommer än. det finns väl ett gäng släkt som är stelt och trökig, några som blir lite roligare om vi har alkohol, några polare som är väldigt avslappnade och goa.
    Vi har en dotter på 1.5 då och måste verkligen lyckas hitta barnvakt.hur det nu ska gå.
    Sen ska vi ha en enklade buffe med exotisk planka och potatisgratäng. Hur lång tid det tar vet jag inte. Har även väldigt svårt tänka mig hur många (OM) kommer hålla tal.
    Jag vill gärna få in roliga lekar och saker om oss..älskar sådant. massa underhållning gillar jag.
    brukar försöka hitta på roliga saker på vanliga kalas
    Sen är det även då tårtan så klart och om man ska få in lite småfika i det? känns tråkigt med bara fika.. vi funderar på ha en bar och kanke ingen dj så utan spela skivor..starta lite lågt efter middagen kanske och sen öka lite, då gängen där kanske är lite sega..

Har ni tips på tidupplägg och allt annat?

Svar på tråden Hur är egentligen upplägget för kvällen med mat,tårta och ja allt..vet noll.