• Ami

Vaxa överläpp!???

...har en liten fundering om att vaxa överläppan till bröllopet. Har inte svart hår men det syns i vissa ljus, de flesta säger att de aldrig tänkt på det. Men min fråga till er erfarna här på BT är hur det blir om man vaxar en gång? Blir det så att man blir fast i det? Hur blir utväxten? Helst skulle jag bara göra det för bröllopet...men kommer det bli som innan när det växt ut?

Finns säkert många här som har erfarenhet av detta???

• Svar på tråden Vaxa överläpp!???
  • lassemaja

Jag har visserligen ingen erfarenhet av det, men vaxa?? Låter läskigt smärtsamt.

Det enda jag testat är att faktiskt raka överläppen. Har mörk hårväxt, men verkligen ingen "mustasch" annars. Det smärtfriaste tipset måste ju vara att raka. Har absolut inte märkt att det blivit grövre eller mörkare efter detta.

• Honey Bunny

Gjorde detta för första gången innan mitt bröllop och det blev jättebra, det var liksom bara de längsta och grövsta stråna som följde med, fjunet stannade kvar. Kommer definitivt göra om detta! Det gör lite ondare att vaxa överläpp men o andra sidan kan man ju lätt sträcka huden där och då gör det mindre ont!
    Lycka till!

• Maria 2003

Det är helt okej att vaxa bara en gång. Håret blir som förut när det har växt ut igen. Det enda man skall tänka på är att inte vaxa överläppen för nära bröllopet, eftersom man kan få en del finnar efter vaxningen. Två veckor innan kan vara lagom. Då hinner finnarna försvinna till bröllopet.

• Grönkulla

Kan glädja dig med att ljusare hår gör mindre ont att ta bort.

• Ami

Tackar tackar....ska tänka lite på det, men det vore ju skönt om det nu skulle fotas i nåt konstigt ljus...

• Electric Lady

Om man har problem med "gläns" kan det bli ännu glansigare utan hår. Kan vara en nackdel. Foundation kan se lite flottigt ut ovanpå.

• Ami

Det är inte så att jag är glansig...utan att håret på överläppen syns i vissa sorters ljus...

• Kaffemoster

Jag har gjort den en gång. Min hy på överläppen blev rynkig ... (men så är jag också 40 fyllda!)
    Tog flera månader innan det gick bort.

• Challe1

Ami

RAKA INTE!!!!!! Då blir det värre

• Efvaa

Asgarv!!!! Jag vaxade läppen en gång och jag såg ut som om jag fastnat med munnen i damsugar röret, i ca 3-4 dagar var jag svullen sen så hade jag en sårskorpa av sårvätska i ca en vecka så du behåll den osynliga muchen och raka absolut inte det var det mest IDIOTISKA jag har hört.

• Lucifer

Jag har vaxat bort mina ljusa fjun ett par gånger. Tycker inte det gör så ont. Inte i närheten av vad det gör att vaxa benen. Någon gång har jag tagit bort det med en mild hårborttagningskräm, tycker det fungerar bättre då jag fått små plitor av att vaxa, i alla fall av oljepappret som man torkar med efteråt. Lycka till.

• pingstis

Hur 17 kan man säga att det är ok att raka. Hallå?? vad du än gör så gör det inte det växer ut som svarta strån och grövre. Det är väl bara att titta på benen, suck.

• catya

Hej Ami!
    Jag skulle inte rekk. dig till att vaxa överläppen!
    För det första så stimulerar du återväxten när du vaxat och stråna kommer oftast upp grövre och mörkare!!!
    Har läst i vissa inlägg att "fjunen" inte följer med men det e fel!!!Där du lägger på vax följer alla strån med, vare sig de e mörka o grova eller ljusa o tunna!!!
    Alttså; vaxar du kommer du säkerligen att bli tvungen att fortsätta med det!!!
    Oftast så e det så att det bara e en själv som stör sig på det o att andra inte märker ngt!
    Skulle rekk. att antingen klippa de värsta vid roten eller epilera området, dvs "bränna" bort hårsäcken och få ett permanent resultat! (tyvärr kostsamt o tidskrävande)
    Kom ihåg!!! Ofta syns inte stråna så mycket! Men det e klart har man spegeln på 1cm avstånd så e det klart att man ser fjun!!! : )
    Hoppas jag va till lite hjälp!
    Lycka till!
    karamizar!!!

• U-brud

Ami!

Jag har ljust hår på överläppen OCH brukar vaxa bort det.
    Det du ska tänka på är att INTE göra det dagen innan, utan du kanske kan testa redan nu för att se hur lång tid det tar innan det ser ok ut. (Man kan bli röd och lite svullen, jag brukar vaxa bort min ca. 1-2 veckor innan om jag ska på någon stor fest eller liknande)

Rekomenderar helt klart vaxning!!!!!

• Guldlock

Kan vi inte döda myten om att håren som växer ut efter rakning skulle bli "fler", "mörkare" och "grövre" än de var tidigare?
    Det är inte så.

När man rakar av ett hårstrå skär man av det där det nästan är som tjockast (i höjd med huden) och följaktligen får strået som växer ut en kraftigare karaktär pga snittytan. Ett vaxat strå rycks ur hårsäcken vilket innebär att ett helt nytt strå växer ut och det är självklart spädare är en gamla strået. Färgen kan heller inte ändras eftersom det är i hårsäcken som färgen bildas. Fler kan de heller inte bli eftersom rakning inte kan medföra ökad tillväxt av hårsäckar.

Jösses vad långt det blev. Hoppas ingen misstycker, jag blir bara så trött på alla myter som vi tjejer går på.

• Guldlock

Glömde svara på inlägget...

Klart man kan vaxa överläppen men man ska kanske vara mer försiktig är på tex benen. Testa först på ett litet område och se hur din hud reagerar.

Lycka till alla vaxare!

• Ami

Ojojoj..vad många svar jag hade helt plötsligt :o) Hmm...det är ju delade meningar, ska snacka med min hudterapeut och se vad hon säger, eftersom det nor blir hon som gör det isåfall...

• Ami

Ska självklart vara en =) gillar inte automatsmilysarna....

Svar på tråden Vaxa överläpp!???