• t heart f

bordplacering?

Sitter här och funderar lite på hur man ska kunna ha borden på middagen, trots att det är lååång tid kvar..
    Men kom då på en fråga som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.

När man kör med ett klassiskt E-bord, "måste" man då placera släktningarna högst upp och vänner neråt, efter hur länge man känt varandra? Eller vågar man bryta och placera som man vill? :P

• Svar på tråden bordplacering?
  • Pinkgrape

Vi hade ett E-bord och vi var ca 60 personer. V valde att sätta våra föräldrar och systra med respektive vid honnörsbordet. Bordet till vänster, sett från brudparet, placerade vi makes släkt vid (förutom en kusin) och några vänner längst ut. Bordet i mitten placerade vi min släkt (förutom två kusiner) + några vänner längst ut. Bordet till höger satt bara vänner + de tre kusinerna :P

Vi placerade inte vänner som känt oss längst närmast oss, utan vi försökte få en placering där de fick sitta med någon de kände, men ändå så de kunde prata med någon de inte kände. Vi försökte alltså i första hand placera folk så de skulle ha trevligt där de satt. Vi placerade par, oavsett om de var gifta, sambos osv. mitt emot varandra. Vi försökte också i största möjliga mån sätta varannan kvinna och man. Vi placerade ut singlar med paren, så de inte fick sitta ensamma i något hörn :P

Våra mor- och farföräldrar satte vi närmast oss på tungorna, för de hade nog blivit lite besvikna annars :P Efter tårtan var serverad hade alla de åkt hem och alla fick sitta precis var de ville. Har hört i efterhand att många tyckte vi hade bra bordsplacering och att alla hade haft så kul där de satt. Flera av våra vänner/släkt som inte kände varandra före bröllopet, har fortfarande kontakt med varandra :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Tessin

Vi hade också ett E -bord med 60 gäster. Det viktigaste för oss var att gästerna fick sitta med folk dom trivdes med!

Dom som du känner står dig allra närmast (förutom föräldrar osv som antagligen sitter vid honnörsbordet) tex ert brudfölje, nära släktingar eller vän kan ni ju utgå ifrån och sätta högst upp och sedan bara bygga på.

Allt beror ju på om ni "måste" vara traditionellt eller om ni struntar i det =)

För oss blev det så att brudföljet med respektive hamna längst upp på varje bord. Sen blev det ett rent släktbord :) och nästan två hela kompis bord. Alla var supernöjda med bordsplaceringen!

• t heart f

tack för era svar och ber om ursäkt för mitt sena svar :P Helt missat detta! hehe

Det är så svårt. Vill ju ha på ett visst sätt men vet inte hur folk kommer reagera... Kan man med att placera hur man vill?! (förutom på honörsbordet lixom)...

Svar på tråden bordplacering?