• AlwaysAndForever2012

    Om man tar en kuvertavgift, får man fortfarande presenter då?

    Hej, jag har noooll koll på bröllop
    Håller på att planera ett för fullt och inbjudningar ska iväg om en månad. Vi har ingen vidare budget alls nu då jag är föräldraledig och varit sjukskriven hela graviditeten och tänkte därför att det är bättre önska sig pengar än presenter. Man får ju säkert ändå mängder man redan har eller kommer lägga undan. + som gäst tycker jag det skulle vara svårt att komma på något.
    Då kunde vi fått det för att betala av lite på klänningen, hotellet eller nåt
    Frågan är hur man ska formulera detta fint i inbjudan?

    Men så har även folk sagt det att kan ni inte ta en kuvertavgift för att få in lite på mat och tårta, så behöver ni inte stå för mycket. Det räcker ju med 150-200kr per person så minskar det ju endel.

    Hur har ni gjort? har ni fått presenter om ni haft kuvertavgift?
    Hur ska man skriva i inbjudan?

  • Svar på tråden Om man tar en kuvertavgift, får man fortfarande presenter då?
  • Aniara4

    Det har förekommit många och långa diskussioner om kuvertavgift här. Det är förmodligen olika hur det uppfattas i olika bekantskapskretsar. Om det är flera som har föreslagit det till er tyder det ju på att det är accepterat bland era vänner/familjer. Däremot anses det som MYCKET dålig stil att önska sig presenter dessutom om man redan har tagit ut en kuvertavgift. I så fall är det festen som är presenten.

    Sen händer det säkert att någon har fått presenter ändå, men det är verkligen ingenting man kan förvänta sig.

    Om ni ska åka på bröllopsresa sen är det lättare att önska sig bidrag till den. Man kan ju också sprida ut att ni inte önskar er några saker utan gärna vill ha pengar i present, då kan ni kanske få in en delfinansiering av festen i efterhand. Men det förutsätter förstås att ni kan lägga ut pengar först.

    Sen får man förstås tänka efter riktigt noga vad som verkligen är nödvändigt på ens bröllop om det är så att man har det tajt med pengar.

  • Trivia

    Om jag gick på bröllop där de tog en kuvertavgift så skulle jag nog köpa en liten present ändå. Men det beror ju på hur mycket kuvertavgiften är. Är kuverarvgiften 300kr eller mer så skulle jag se det som present. Om både jag och min sambo var bjudna. Då blir det ju 600kr för oss båda och det är väl vad vi brukar lägga på present.

    Oftast brukar det ju vara så att man tar kuvertavgift istället för presenter. Men ni kan ju skriva något i stil med att "önskar någon ändå ge oss en present så är ett bidrag till bröllopsresan välkommet."  Kompisar till mig hade en fin låda som man kunde lägga sitt bidrag anonymt i (de hade ju iofs inte kuvertarvgift men ändå...). Då behöver man ju inte riskera att folk skäms om de bara lägger i en 50-lapp eller en hundring.

  • Pinkgrape

    Vi tog en kuvertavgift. Dels för att det är vanligt i våra kretsar, för att vi inte hade råd att bjuda alla på mat och för att vi inte önskade oss något annat än en bröllopsfest med alla våra nära och kära. Jag, och ingen jag känner, ser något som helst fel med en kuvertavgift. Här ses det mer som en självklarhet.

    Jag tycker personligen att det är väldigt ofint att be om både kuvertavgift och presenter. En kuvertavgift är istället för en present.

    Vi skrev något i stil med "Istället för presenter tar vi en kuvertavgift. Er närvaro blir därmed er present till oss." Vi hade en bröllopshemsida och på den skrev vi också väldigt tydligt "Vi vill vänligt, men bestämt, påminna om att vi inte vill ha några presenter." Trots det fick vi ju en del presenter, vilket vi absolut uppskattade, men inte förväntade oss alls.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Kan också tillägga att jag tycker att kuvertavgiften enbart ska täcka maten och inte gå till en massa annat. Vår kuvertavgift täckte precis matkostnaden för gästerna. Dryck till maten, brudskål, tårta, kaffe och allt annat kring bröllopet betalade vi för.

    Senare på kvällen fick gästerna dock köpa sin egen dryck i hotellets bar. Ingen som tyckte det var något konstigt med det, utan alla handlade gladeligen :) Jag ser det som så, att jag vill gärna att gästerna ska vara där, men vill de bli onyktra, så får de bekosta det kalaset själva ;P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • AlwaysAndForever2012

    Verkar som jag tänkt lite samma som er andra
    Jag var heller aldrig för det med kuvertavgift först faktiskt, då jag som gäst inte skulle vilja betala för att gå på ett bröllop, men samtidigt så tänkte jag ju så att om man betalar kuvertavgift så är det ist för present och det kan ju vara skönt att slippa komma på nåt, om man kanske inte står paret jättenära

    Det var bara att jag blev fundersam när jag satt och funderade nu.
    Hmm, kvarstår bara vilket jag ska göra. Om vi ska ta en kuvertavgift eller om man ska skriva nåt käckt om att man hellre önskar pengar till bröllopsresa eller liknande ist för saker.

    Vi hade till funderingar på att köpa lite cider och öl från tyskland och kanske ta nån tia i baren per sådan och på så vis betalar de sitt egna och vi slipper gå minus. vad tycker ni om det? det hade de nämligen på en 30års fest jag hjälpte till på. smidigt.

  • AlwaysAndForever2012

    Jag själv har inte så stort behov av att ha alkohol där då jag knappt druckit de senaste åren (gravid) och därför lär lätt bli för påverkad haha och dålig dagen efter..det är inte nåt jag vill när jag är nygift.. samt att vi har en då 1.5åring och vill kasnke kunna ta hand om henne om hon inte är hos nån,.


    Men känns lite som folk räknar med alkohol och endel släktingar kan behöva det för att släppa pås pänningarna hehe.. därför kasnke man ville ha lite där iaf och det blir för dyrt för oss att köpa massa själva. tror ni det är okej att ta 200kr i kuvertavgit och om de vill köpa alkohol så kostar det kanske 10kr/per dricka? eller har ni tips?

  • Pinkgrape

    Vi tog 350kr/person i kuvertavgift och folk betalade tex 60kr för en starköl, 80kr för ett glas vin osv i baren. Ingen som klagade på att det var dyrt på något sätt. De betalar ju samma priser om de går ut en kväll.

    Tycker 200kr och sedan 10-15kr för dricka på kvällen är väldigt lämpligt :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • AlwaysAndForever2012
    Pinkgrape skrev 2011-09-05 20:35:26 följande:
    Vi tog 350kr/person i kuvertavgift och folk betalade tex 60kr för en starköl, 80kr för ett glas vin osv i baren. Ingen som klagade på att det var dyrt på något sätt. De betalar ju samma priser om de går ut en kväll.

    Tycker 200kr och sedan 10-15kr för dricka på kvällen är väldigt lämpligt :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Gött en som tycker d et iaf, då kan man slappna av lite hihi..känns alltid bättre när fler tycker det låter okej ju
  • marimekko86

    Tar ni ut en kuvertavgift så ska ni inte önska er presenter, tycker jag iaf.

    Kuvertavgift är en känslig fråga på detta forum. Man har olika erfarenheter av kuvertavgift, vissa ser det som döden, andra ser det som inget konstigt alls.

    I vår bekanskapskrets är det vanligt och alla tycker det är skönt att slippa köpa presenter. Vi vill heller inte ha presenter och har väl alltid tänkt oss ha kuvertavgift eftersom alla andra omkring oss har det. För oss är det inte en fråga om att inte ha råd med bröllop utan kuvertavgift, hade vi inte haft kuvertavgift hade vi önskat pengar i present.

    Vår kuvertavgift täcker knappt maten, dryck är inte inräknat heller och vi bjuder på dryck under middagen och hela kvällen lång.

    Ta er en funderare

Svar på tråden Om man tar en kuvertavgift, får man fortfarande presenter då?