• Frille­dille
    Äldre 4 Sep 20:24
    19577 visningar
    36 svar
    36
    19577

    Nytt efternamn - måste en av oss byta FÖRE bröllopet?

    Jag och min blivande man vill ta ett helt nytt efternamn när vi gifter oss. Antingen blir det ett helt nytt, påhittat, efternamn eller så blir det ett namn som finns i släkten men som ingen av oss heter idag.

    Nu till min fråga: måste en av oss byta till det tilltänkta efternamnet INNAN bröllopet eller kan vi båda ta efternamnet när vi väl gifter oss?

    Om någon vet var jag hittar information om detta får ni gärna länka!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Nytt efternamn - måste en av oss byta FÖRE bröllopet?
  • höstlö­v
    Äldre 10 Sep 14:53
    #21

    Så om min sambos nya efternamn precis gått igenom nu i veckan (vi gifter oss om 3 veckor), men på hindersprövningen står hans gamla efternamn, då får inte jag byta? Eller då kan jag byta senare men med hans samtycke? Hmm, det här kräver ett samtal till skatteverket känner jag...

  • mikita
    Äldre 10 Sep 18:35
    #22
    BlackWIngedAngel skrev 2011-09-10 12:40:58 följande:
    Det som blev fel i mikitas fall var väl att de skulle kontrollerat att hans namnändring hade gått igenom innan vigseln.?

    I blanketten om byte av efternamn från skatteverket väljer man ju vid vigseln antingen att behålla sina respektive efternamn alternativt väljer ett gemensamt efternamn. Om ni valde att gemensamt ta hans namn vid vigseln så kanske det blev fel av det? Om du redan har valt att byta till hans namn så kan du ju inte välja samma sak en gång till. Man kan ju vara byte till sin make/makas efternamn en gång i äktenskapet. 

    Om ni däremot fyllde i att ni ville behålla era respektive efternamnnamn vid vigseln och du sedan bytte till hans nya namn när registreringen gått igenom så borde det väl inte vara några problem...?

    Är man väl gifta så ansöker man ju om namnet tillsammans istället 
    Ja, problemet är att hans namnbyte inte blev godkännt före vigseldatumet. Så har jag förstått det. Men vi började fylla i den "vanliga" blanketten om namnbyte i samband med äktenskap. Eftersom vi undrade en annan sak gällande den blanketten ringde vi och frågade hur vi skulle göra. Då får vi informationen att vi inte kan skicka in den alls. Utan att blivande maken måste först ansöka om byte av sitt namn och när vi är gifta kan jag ansöka om att byta till hans. Lagom ont om tid alltså...
    Det är ingen annan blankett inskickad sedan tidigare eller  något namnbyte tidigare. Vid vigseln behöll vi våra respektive namn.  Så det är precis det du beskriver som jag inte förstår: vi hette våra gamla namn vid vigseln, han bytte sitt efter vigseln (eftersom det pappret tydligen fastnat någonstans) och därmed får inte jag byta, för ahn "förvärvade sitt namn under äktenskapet". Men jag tycker ju det borde fungera som du skrev.
  • Äldre 10 Sep 20:47
    #23
    mikita skrev 2011-09-10 18:35:17 följande:
    Ja, problemet är att hans namnbyte inte blev godkännt före vigseldatumet. Så har jag förstått det. Men vi började fylla i den "vanliga" blanketten om namnbyte i samband med äktenskap. Eftersom vi undrade en annan sak gällande den blanketten ringde vi och frågade hur vi skulle göra. Då får vi informationen att vi inte kan skicka in den alls. Utan att blivande maken måste först ansöka om byte av sitt namn och när vi är gifta kan jag ansöka om att byta till hans. Lagom ont om tid alltså...
    Det är ingen annan blankett inskickad sedan tidigare eller  något namnbyte tidigare. Vid vigseln behöll vi våra respektive namn.  Så det är precis det du beskriver som jag inte förstår: vi hette våra gamla namn vid vigseln, han bytte sitt efter vigseln (eftersom det pappret tydligen fastnat någonstans) och därmed får inte jag byta, för ahn "förvärvade sitt namn under äktenskapet". Men jag tycker ju det borde fungera som du skrev.
    Vår namnbytessituation är snarlik er men här var det inget problem med namnbyte.

    Min man ansökte hos PRV om att få ta sin morfars namn. Namnbytet gick igenom måndagen _efter_ bröllopet (då vi också fick brevet från PRV). Under vigseln samt på vigselbeviset och beviset som skickades till SKV stod alltså hans gamla namn.

    På tisdagen ringde jag till SKV för att reda ut det här med blanketterna. Jag fyllde sedemera i en vanlig namnändringsblankett där jag motiverade namnbytet med att det var makens namn. Den skickade jag in, trots att SKV inte registrerat makens nya namn från PRV.

    Så tog det en månad innan både namn och äktenskap var registrerat för oss. Det krånglade förvisso lite med felaktig info och info om att ändrigen minsann skulle ta minst två månader för det var ju sommartid gudbevars (alltså maj...)

    Jag skulle råda att du ber någon annan ringa till SKV och reda ut hur ni kan göra. Man blir lätt lite frustrerad när man själv ringer och tar kanske inte in all info helt korrekt och är kanske inte heller den mest diplomatiska när tämligen krångliga regler sätter käppar i hjulet. 
  • Äldre 10 Sep 21:29
    #24

    "Byte under äktenskapet till en makes efternamn får inte avse ett efternamn som den maken har förvärvat genom ett tidigare äktenskap eller ett efternamn som maken under äktenskapet har bytt till enligt andra stycket eller enligt 5 eller 7 §. En make som under äktenskapet har bytt efternamn kan inte därefter byta till den andra makens efternamn. Lag (2003:652)."

    Funderar på om det hade något med den biten att göra. Hittade inget i varken andra stycket eller 5 och 7
    § om nya efternamn via patent- och registreringsverket, så jag vet inte varför det skulle höra ihop, men jag är trött nu, så sambandet kanske finns där ändå. Det är den delen av lagen jag hittade om att man inte får byta till ett efternamn som maken/makan har förvärvat under äktenskapet.

  • Frille­dille
    Äldre 17 Sep 22:03
    #25
    mikita skrev 2011-09-10 09:01:18 följande 
    FÖRLÅT TS, känns som jag kapat din tråd nu. Men hoppas du kan få hjälp av vårt krångel.
    Ingen fara alls! Det berör ju ämnet i allra högsta grad!
    Och som någon nämnde kan det nog vara en bra idé att låta någon annan ringa för att fråga vad som gäller. Allra bästa är väl att skicka mail så man har det svart på vitt utifall någon vid senare tillfälle hävdar att man gjort fel.
  • mikita
    Äldre 25 Sep 09:03
    #26

    Tänkte bara uppdatera er lite: överklagan inskickad. Har pratat med en kompis som jobbar på skatteverket, dock inte med namnbyte och min lillasysters kompis som jobbar just med namnbyten. Båda tyckte det var ovanligt "tjurigt" bedömt av handläggaren. Det gör att jag håller hoppet uppe med överklagan, men jag är inställd på avslag.

  • Frille­dille
    Äldre 28 Sep 10:19
    #27

    Vårt namnbyte kommer inte hinna gå igenom innan vigseln så nu har min blivande man ansökt om nytt efternamn.
    När vi gifter oss behåller vi våra nuvarande efternamn. När hans namnbyte går igenom någon gång i december så ansöker jag om att få ta hans.

    Hoppas vi har gjort rätt.

  • CarinR­osalie
    Äldre 29 Sep 19:04
    #28

    Hej! 
    Jag blev avslagen min ansökan om att få byta till min frus efternamn igår, eftersom hon hade bytt till sin mammas flicknamn EFTER vigseln. (detta pga att vi skulle på bröllopsresa strax efter och biljetterna var bokade i våra gamla namn) Paniken blev total här igår kväll när vi möttes av ett brev från skatteverket på hallmattan.


    Men i morse ringde vi  skatteverket,  pratade med en trevlig dam som tyckte regeln var konstig, och att det tyvärr inte gick att gå via skatteverket, MEN att vi kunde gå via PRV! Vi ringde PRV och fick det bekräftat, men det kostar ju 1800:-, vilket är skitsamma, för jag vill ju heta samma som min fru! SÅN lättnad!  Min fru måste skriva på ett samtycke men sen är det lugnt.
    SÅ mitt tips är att gå via PRV, även om det kanske svider en smula.  
     
  • Frille­dille
    Äldre 29 Sep 19:32
    #29
    CarinRosalie skrev 2011-09-29 19:04:57 följande:
    Hej! 
    Jag blev avslagen min ansökan om att få byta till min frus efternamn igår, eftersom hon hade bytt till sin mammas flicknamn EFTER vigseln. (detta pga att vi skulle på bröllopsresa strax efter och biljetterna var bokade i våra gamla namn) Paniken blev total här igår kväll när vi möttes av ett brev från skatteverket på hallmattan.
    Men i morse ringde vi  skatteverket,  pratade med en trevlig dam som tyckte regeln var konstig, och att det tyvärr inte gick att gå via skatteverket, MEN att vi kunde gå via PRV! Vi ringde PRV och fick det bekräftat, men det kostar ju 1800:-, vilket är skitsamma, för jag vill ju heta samma som min fru! SÅN lättnad!  Min fru måste skriva på ett samtycke men sen är det lugnt.
    SÅ mitt tips är att gå via PRV, även om det kanske svider en smula.  
     
    men det är ju precis samma sak för oss.
    Namnbytet för honom kommer gå igenom efter vigseln och detta för att slippa krångla med bokad resa.

    Nu kan det alltså i alla fall blli så att jag inte får ta hans namn när namnbytet går igenom?

    Jag blir så sjukt förvirrad.
  • Frille­dille
    Äldre 29 Sep 19:44
    #30
    CarinRosalie skrev 2011-09-29 19:04:57 följande:
    Hej! 
    Jag blev avslagen min ansökan om att få byta till min frus efternamn igår, eftersom hon hade bytt till sin mammas flicknamn EFTER vigseln. (detta pga att vi skulle på bröllopsresa strax efter och biljetterna var bokade i våra gamla namn) Paniken blev total här igår kväll när vi möttes av ett brev från skatteverket på hallmattan.
    Men i morse ringde vi  skatteverket,  pratade med en trevlig dam som tyckte regeln var konstig, och att det tyvärr inte gick att gå via skatteverket, MEN att vi kunde gå via PRV! Vi ringde PRV och fick det bekräftat, men det kostar ju 1800:-, vilket är skitsamma, för jag vill ju heta samma som min fru! SÅN lättnad!  Min fru måste skriva på ett samtycke men sen är det lugnt.
    SÅ mitt tips är att gå via PRV, även om det kanske svider en smula.  
     
    Fast det här svaret har vi fått från PRV

    Det allra snabbaste sättet är om en av er söker namnet nu och om ansökan inte är klar vid giftermålet, så ska ni behålla era nuvarande namn och vänta på att ärendet är klart hos oss. Därefter kan maka och barn få namnet via Skatteverket.

  • marime­kko86
    Äldre 29 Sep 20:27
    #31

    I vårt fall ska vi båda byta namn till ett släktnamn som ingen av oss bär. så innan vi skickade in hindersprövningen ansökte jag om att få ta min pappas namn för det är hans namn vi vill bära. Jag fick byta namn och har sedan i sommar hetat mitt nya efternamn, så när vi skrev och skickade in hindersprövningen kryssade min blivande i att han vill ta mitt efternamn vid vigseln.

    Så fick jag det förklarat att vi var tvungna att göra. För byter man via PRV kostar det pengar som sagt.

  • Påfåge­ln
    Äldre 9 Dec 15:23
    #32

    Ni kan ta efternamnet efter. Men då kostar det 1 800 kronor per person. Och så har ni också väntan på att det ska bli godkänt (om ni tar ett nytt namn)


    Jag bytte namnet innan. Men vi sa bara till den närmsta familjen att vi skulle byta namn. Vid vigseln tog min partner mitt namn, vilket då blir gratis.


    Allt beror på hur Ni vill ha det. För oss till exempel var det viktigt att när vi gifter oss får vi vårt efternamn och på det viset startar vi vårt äktenskap tillsammans. Men det är som sagt väldigt individuellt om hur man vill ha det.

  • Anneli­256
    Äldre 9 Dec 18:13
    #33

    Hej Känner ett par som bytte namn.. till ett helt nytt påhittat namn. Det medför en kostnad kommer inte exakt ihåg vad summan låg på.. kanske ett par tusen kronor. Dom gjorde så att han bytte namn innan bröllopet och därför "tog" hon hans namn .. och det innebar att dom sparade kostnaden för hennes namnbyte. Ang bröllopsresa så har jag hört att det går fint att resa om man har pass bokade i samma namn som biljetten..

  • Äldre 9 Dec 18:26
    #34

    Jag läste på lite om det här för vi ska byta till ett gammalt släktnamn


    men vi planerar att byta efter vigseln eftersom min sambo har rätt till namnet och om vi byter efter


    genom PRV så räknas vi iom äktenskapet som en familj och därför en avgift dvs 1800 kr.

  • Äldre 9 Dec 19:19
    #35
    Sara 120707 skrev 2011-12-09 18:26:56 följande:

    Jag läste på lite om det här för vi ska byta till ett gammalt släktnamn


    men vi planerar att byta efter vigseln eftersom min sambo har rätt till namnet och om vi byter efter


    genom PRV så räknas vi iom äktenskapet som en familj och därför en avgift dvs 1800 kr.


    Javisst är det så att man får en engångssumma på 1800 för hela familjen? Det har jag för mig? vi började planera bröllop i augusti och gifter oss början av februari. Vi ville ha ett helt nytt namn och har inte lyckats komma på vad, då vi haft maassa annat att fixa. Så när man läst allt här har man blivit rejält nervös att nåt blir fel.

    MEN
    om vi byter till nytt namn hela familjen efter bröllopet genom prv, så borde det väl gå? och summan 1800totalt?

    Om vi ångrar oss och vill ta någons namn, så borde det väl gå efteråt också?

    Jag börjar faktiskt tycka att man ska börja starta protester mot skatteverkets krångel. Det har ju varit mycket i tidningar senaste om familjer som inte får byta till varanns namn, vilket är urlöjligt. Okej, självklart måste endel regler finnas. Men som i vårt läge.
    Jag heter ett efter namn.. låt säga A.. min sambo heter B..och vårt barn har sambons efternamn i mellannamn och mitt efternamn i efternamn.. alltså B A... Vi funderade på heta det allihop. men det kommer nog inte gå om jag förstått rätt? vilket är superlöjligt. sambon får ju byta till mitt efternamn vid vigseln, och ta sitt efternamn som mellannamn. men jag får nog inte ta hans nuvarande efternamn som mitt mellannamn?.å då blir det att sambon och dottern heter B A.. men jag bara A.. lite trökigt ju.. inte heller nästkommande barn får heta så.
  • Äldre 11 Dec 12:05
    #36
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-12-09 19:19:34 följande:
    Jag börjar faktiskt tycka att man ska börja starta protester mot skatteverkets krångel. Det har ju varit mycket i tidningar senaste om familjer som inte får byta till varanns namn, vilket är urlöjligt. Okej, självklart måste endel regler finnas. Men som i vårt läge.
    Jag heter ett efter namn.. låt säga A.. min sambo heter B..och vårt barn har sambons efternamn i mellannamn och mitt efternamn i efternamn.. alltså B A... Vi funderade på heta det allihop. men det kommer nog inte gå om jag förstått rätt? vilket är superlöjligt. sambon får ju byta till mitt efternamn vid vigseln, och ta sitt efternamn som mellannamn. men jag får nog inte ta hans nuvarande efternamn som mitt mellannamn?.å då blir det att sambon och dottern heter B A.. men jag bara A.. lite trökigt ju.. inte heller nästkommande barn får heta så.
    Ni kan ju heta B A alla tre, men du och din man får i så fall byta era namn i två steg. Du kan ju ta din mans efternamn som mellannamn. När det väl är gjort så kan han välja att ta ditt efternamn som sitt och behålla sitt efternamn som mellannamn. Efterkommande barn kan däremot inte heta båda.

    Och det är ju inte Skatteverkets fel att just den processen ser ut så, utan så ser ju namnlagen ut. 
Svar på tråden Nytt efternamn - måste en av oss byta FÖRE bröllopet?