• martinoevalotta

Bjuda några extra bara utifall att?

Hej

Jag har försökt att ställa den här frågan till experten men har inte fått något svar Rynkar på näsan därför tänkte jag se om jag kunde få lite input från er andra istället.

Det hela gäller det infernaliska med inbjudningar till festen...

Min sambo och jag har lite problem med att veta hur vi ska göra med inbjudningarna. Vi har en exakt budget för 65 personer max (och vill gärna att många som möjligt kommer). Problemet består i att vi har flera nära och kära som vi vill prioritera men som vi samtidigt är lite osäkra på om de verkligen kommer att komma. Några bor väldigt långt bort (andra sidan jordklotet), en annan (som nu bor i Tyskland och kommer dessutom att under samma period att flytta till Italien) kommer att få barn precis kring det datumet, en tredje (maken till en äldre släkting) går normalt och lägger sig kl.19 och brukar vara rätt tillbakadragen. Det rör sig om ungefär totalt 10-15 gäster.

Vi undrar nu hur vi ska tänka strategiskt. Vi vill å ena sidan hemskt gärna bjuda dessa då de är nära vänner till oss men å andra sidan känner vi att det vore så tråkigt att flera platser blev tomma (när vi har så många andra vänner som vi också skulle vijal bjuda)

Jag har funderingar på att ringa dessa vänner och fråga dem om  hur de ser på sina möjligheter att komma men samtidigt känns det lite oartigt. Jag är rädd att det ska låta som om jag skulle vilja tvinga dem att tacka ja eller nej flera månader i förväg men samtidigt är det flera fall där jag verkligen känner att det är högst osannolikt att de kan komma (som tex med väninnan som ska få barn och flytta till ett annat land i samma veva).

Min spanska vänninna sa att man ska bjuda 10 fler för att man alltid räknar med bortfall men här i Sverige har jag hört rådet att man ska hålla sig till den siffran som man har budget för (de flesta brukar ändå komma).

Hur skulle ni ha gjort om ni vore i vår sits?

Tacksam för all input! 

• Svar på tråden Bjuda några extra bara utifall att?
  • 123ost

Hej!

Vi har ungefär samma problem! Vi gifter oss ca 20 mil ifrån där mina släktingar bor så vi är lite tveksamma om dom kommer komma i så fall. Sedan har vi några av sambons kusiner som mest torligt heller inte kommer komma, men man vet ju som sagt aldrig.

Vi kommer nog göra så att vi bjuder dom som det är tänkt och sedan har vi en "reserv-lista" om några tackar nej kan man bjuda dom på reserv-listan. Det kanske känns tråkigt att vara reserv, men om man förklarar för dem kanske de förstår?

För jag tycker inte att man ska bjuda fler bara för att man räknar med att vissa inte kommer, TÄNK OM alla tackar ja.. vad gör ni då?

Hoppas det löser sig!

• Lysdioda

Knivig fråga, min mamma brukar säga att man kan räkna bort 10 procent när man bjuder in och det tyckte jag lät som jättemycket.

För oss var det dock 6 av 60 som tidigt tackade nej (två hade bokat en resa tidigt tillsammans med andra, två jobbade och fick inte ledigt eftersom det var storhelg och ett par gillar inte stora tillställningar) så då bjöd vi sex personer till som vi verkligen hade velat ha med också och det var så roligt för de tackade alla sex ja dagen efter att de fått sin inbjudan!

Mitt råd är att skicka ut inbjudningar till de ni har råd att bjuda, skriva en tydlig formulering om att ni önskar svar så snart som möjligt om man kan komma eller inte, dock senast då och då. Sen bjuder ni in fler allt eftersom ni får nej.

Det är absolut inget fel att bjuda omgångar enligt Magdalena Ribbing som är min referens vad gäller vett och etikett, detta utifrån att en tillställning begränsas av exempelvis lokalens storlek, inbjudarens ekonomi och så vidare.

• martinoevalotta

Tack för svar!  Reservlistor och inbjudningar i omgångar får det bli.

Men vad tror ni om att ringa och fråga? Jag tänker ffa på min väninna som ska få (ett par månader innan vårt bröllop) sitt första barn och byta jobb och flytta till ett nytt land i samma veva (jag har så svårt att se att de kan komma under de omständigheterna) och fallet med den äldre herren som går och lägger sig kl. 19 (min syster tyckte rakt av att jag inte skulle räkna med honom eftersom han ändå brukar undvika alla sociala tillställningar men han kan ju överraska och komma...) Eller är det bara fult? Jag kan inte riktigt bestämma mig...

• Aniara4

Jättesvårt! Jag räknade med ett ganska stort bortfall, men det var bara 4 av 65 som tackade nej (plus ett par stycken som jag visste inte skulle komma men som vi bjöd mest för syns skull). Men om många bor utomlands kanske det är fler som har svårt att komma. Och jag har ju hört om brudpar här på BT som haft ett betydligt större bortfall!

Jag skulle nog också bjuda in i flera omgångar, och antingen ha ett väldigt tidigt OSA-datum eller också på något sätt förmedla till utlandsgästerna att ni skulle uppskatta om de som inte kan komma meddelar det så snart som möjligt så att ni har möjlighet att bjuda andra.

• lilly7

Jag skulle ha ringt den där vänninan med barnet och jobbet och flytten. Tror absolut inte att hon tar illa upp. Själv skulle jag bara ha tyckt att du var omtänksam om du ringde.

• martinoevalotta

Ja, jag kanske ska slå henne en signal. Det kluriga är att både låta framgå att jag blir väldigt glad om hon kommer men samtidigt inte alltför ledsen om hon inte kan komma (så att hon inte försöker slå knut på sig själv för att komma)

Det är hemskt svårt med inbjudningar. Jag trodde det skulle bli roligt att försöka göra gästlistan men det visar sig vara närmast ångestframkallande!

Jag undrar om det är lika svårt om man har stort bröllop?

Tack igen för svar  {#emotions_dlg.flower}

• Januaribruden

Vi har samma problem här! Kan bjuda 61 st men får det till 74 efter att ha brottats med gästlistan i flera månader. Måste plocka bort MÅNGA men de ända vi kan tänka oss vara utan är släktingar. Och dem måste vi nästan bjuda. Det är släktingar vi har kontakt med och som bor nära oss. Vi ska skicka ut inbjudningarna nu i september så stressen är total. Trodde det skulle vara roligt men icke sa nicke. Vi vill inte byta lokal nu heller.

• Darling Daisy
    Fröken iller skrev 2011-08-30 20:17:21 följande:
    Ja, jag kanske ska slå henne en signal. Det kluriga är att både låta framgå att jag blir väldigt glad om hon kommer men samtidigt inte alltför ledsen om hon inte kan komma (så att hon inte försöker slå knut på sig själv för att komma)

Det är hemskt svårt med inbjudningar. Jag trodde det skulle bli roligt att försöka göra gästlistan men det visar sig vara närmast ångestframkallande!

Jag undrar om det är lika svårt om man har stort bröllop?

Tack igen för svar  {#emotions_dlg.flower}
    Hos oss var det två som inte alls svarade på inbjudan, två som tackade ja men inte dök upp och fyra som skickade ett SMS tre veckor innan o sa att de glömt att OSA och inte kunde komma . (Vi bjöd 60 pers och av dessa var det 10 som inte kom)
    Min jättegravida kompis bestämde sig veckan innan för att komma (hon bor i Hamburg, ca 65 mil från oss). Vi pratade mycket om deras möjligheter om att komma och jag var jättetydlig med att de var tvugna att ta hänsyn till hennes hälsa i första hand. 
    De gifte sig för övrigt i Kroatien(!) när vår dotter (första barnet) var sex månader gammal. Vi bestämde oss för att åka bara två veckor innan, först då kände vi att vi kunde ta det beslutet. Även då pratade vi mycket om hur vi skulle göra, så kommunikation tror jag är ett bra tips i den här situationen!

Hoppas det löser sig bra!!
  • martinoevalotta
    Darling Daisy skrev 2011-08-30 20:31:43 följande:
    Hos oss var det två som inte alls svarade på inbjudan, två som tackade ja men inte dök upp och fyra som skickade ett SMS tre veckor innan o sa att de glömt att OSA och inte kunde komma . (Vi bjöd 60 pers och av dessa var det 10 som inte kom)
    Min jättegravida kompis bestämde sig veckan innan för att komma (hon bor i Hamburg, ca 65 mil från oss).
     Du ser 10 pers som inte kom! Jag tror faktiskt jag tänker bjuda 5-10 personer extra i alla fall och om det sen skulle vara så att varenda en kommer ja, då struntar jag i bröllopsresa eller något annat.  Det tror jag faktiskt att det skulle vara värt :)

Ps. Beundransvärt att resa med en sån liten baby på bröllop. Kunde ni njuta alls av resan?
  • Vi2alltid

Jag skulle inte räkna med något bortfall! Vi bjöd 65 och det kom 63. Det skulle ju vara tokigt om alla tackar ja och så står ni där med för liten lokal eller för lite pengar!

Jag skulle nog göra en "rensning" bland gästerna... tyvärr...en reservlista kan ju funka, om det läggs fram på rätt sätt. En del kan nog uppleva det som lite konstigt att bli vald i andra hand..

• Darling Daisy
    Fröken iller skrev 2011-08-30 21:16:08 följande:
     Du ser 10 pers som inte kom! Jag tror faktiskt jag tänker bjuda 5-10 personer extra i alla fall och om det sen skulle vara så att varenda en kommer ja, då struntar jag i bröllopsresa eller något annat.  Det tror jag faktiskt att det skulle vara värt :)

Ps. Beundransvärt att resa med en sån liten baby på bröllop. Kunde ni njuta alls av resan?
    Vi var där 10 dagar och hade det lugnt och skönt. Vädret var perfekt för liten bäbis, ca 20 grader och molningt de flesta dagarna. Alla andra var helt frustrerade över att det inte var gassande sol!
    Det som var svårast var dels att själva staden låg på en bergssluttning så vi fick skjuta barnvagn för hiskeligt branta gator till hotellet (hotell på stranden är ett måste om vi åker dit igen!) och dels att det inte fanns skötbord på några toaletter. Fast alla var jättevänliga och tog extra väl hand om oss med liten bäbis! 
  • marimekko86

Av våra 90 gäster är det endast 5 st som inte kan komma på vårt bröllop. Det är inte dem man kanske kunnat tro. För vi var stensäkra på att de från Oslo aldrig skulle åka hela vägen genom Sverige upp till norrland för att gå på ett bröllop,de är min blivandes kusin med familj...MEN de kommer gladeligen, och de andra kusinerna på min blivandes sida som bor 10 mil ifrån eller i samma stad kan inte komma pga arbete typ...så man kan ju inte räkna med att vissa kommer tacka nej, i vårt fall hade vi helt fel.

Vi komemr däremot att bjuda in två av min blivandes arbetskollegor som han står nära eftersom några tackat NEJ. De vet redan om att vi ska gifta oss och att vi inte bjudit kollegor utan endast släkt och nära vänner, men de kommer nog bli glada nu ändå över att de fåt tillfälle att komma om de kan

• martinoevalotta

Hallå där!

Nja lokalen rymmer 100 personer så det är inget problem. Det är vår budget som är knaper. Men vi har liten buffert i form av vår lilla bröllopsweekend som jag tänka mig att offra.

Vid närmre eftertanke tror jag att vi nästan kan vara säkra på att vissa av våra utländska vänner och släktingar tyvärr inte kommer kunna komma på grund av ekonomi och annat. Jag kanske inte bjuder 10 extra, men 5. För mig skulle det vara riktig lyx om alla mot förmodan faktiskt skulle tacka ja och dyka upp. Jag inser det nuGlad

Vad gäller reservlista så har jag redan nämt för ett par kursare att de står på min "reservlista" om någon i min stora familj tackar nej. Jag tror de förstår helt och fullt. Det känns lite svårare att säga till gammal vän att man står väljer mellan henne och någon annan gammal vän. Jag vill liksom inte ens berätta att jag ska gifta mig förrän jag vet om jag kommer kunna bjuda personen eller inte. Särskilt inte mina spanska vänner. De tror att det är som i södra Spanien där bröllopsgästerna betalar för att få komma (ofta mycket mer än själva kostnaden, iden är att brudparet ska tjäna ihop pengar till en start tillsammans) och kan nog inte alls förlika sig med att jag inte kan bjuda dem. Men men, jag har haft fel förrut och jag hoppas att jag har det den här gången också Glad 

• martinoevalotta
    marimekko86 skrev 2011-08-30 21:56:26 följande:

Av våra 90 gäster är det endast 5 st som inte kan komma på vårt bröllop. Det är inte dem man kanske kunnat tro. För vi var stensäkra på att de från Oslo aldrig skulle åka hela vägen genom Sverige upp till norrland för att gå på ett bröllop,de är min blivandes kusin med familj...MEN de kommer gladeligen, och de andra kusinerna på min blivandes sida som bor 10 mil ifrån eller i samma stad kan inte komma pga arbete typ...så man kan ju inte räkna med att vissa kommer tacka nej, i vårt fall hade vi helt fel.

Vi komemr däremot att bjuda in två av min blivandes arbetskollegor som han står nära eftersom några tackat NEJ. De vet redan om att vi ska gifta oss och att vi inte bjudit kollegor utan endast släkt och nära vänner, men de kommer nog bli glada nu ändå över att de fåt tillfälle att komma om de kan

Haha där ser man!  Säkert blir det så för mig också, att de som bor längst bort tackar ja medan några som bor i samma stad tackar nej. Så ne,j man kan nog inte vet vilka som inte kommer kunna komma. Men kanske kan man ändå utgå ifrån att några inte gör det... För också i ditt fall var det ändå, syvene och sist, 5 personer som tackade nej.
Svar på tråden Bjuda några extra bara utifall att?