Bjuda några extra bara utifall att?
Hej
Jag har försökt att ställa den här frågan till experten men har inte fått något svar därför tänkte jag se om jag kunde få lite input från er andra istället.
Det hela gäller det infernaliska med inbjudningar till festen...
Min sambo och jag har lite problem med att veta hur vi ska göra med inbjudningarna. Vi har en exakt budget för 65 personer max (och vill gärna att många som möjligt kommer). Problemet består i att vi har flera nära och kära som vi vill prioritera men som vi samtidigt är lite osäkra på om de verkligen kommer att komma. Några bor väldigt långt bort (andra sidan jordklotet), en annan (som nu bor i Tyskland och kommer dessutom att under samma period att flytta till Italien) kommer att få barn precis kring det datumet, en tredje (maken till en äldre släkting) går normalt och lägger sig kl.19 och brukar vara rätt tillbakadragen. Det rör sig om ungefär totalt 10-15 gäster.
Vi undrar nu hur vi ska tänka strategiskt. Vi vill å ena sidan hemskt gärna bjuda dessa då de är nära vänner till oss men å andra sidan känner vi att det vore så tråkigt att flera platser blev tomma (när vi har så många andra vänner som vi också skulle vijal bjuda)
Jag har funderingar på att ringa dessa vänner och fråga dem om hur de ser på sina möjligheter att komma men samtidigt känns det lite oartigt. Jag är rädd att det ska låta som om jag skulle vilja tvinga dem att tacka ja eller nej flera månader i förväg men samtidigt är det flera fall där jag verkligen känner att det är högst osannolikt att de kan komma (som tex med väninnan som ska få barn och flytta till ett annat land i samma veva).
Min spanska vänninna sa att man ska bjuda 10 fler för att man alltid räknar med bortfall men här i Sverige har jag hört rådet att man ska hålla sig till den siffran som man har budget för (de flesta brukar ändå komma).
Hur skulle ni ha gjort om ni vore i vår sits?
Tacksam för all input!