• Anonym (XY)

Bröllopet kommer krocka med det STÖRSTA i vårt liv! :/

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen, jag är väl mest nervös antar jag och behöver "skriva av mig" för jag har helt enkelt ingen att prata med förutom sambon men han är ju i samma sitts. 

Jag och sambon har försökt bli gravida i ett par år, efter ett år av olika behandlingar har man "gett upp" det och vi går över på nästa steg, ivf (provrörsbefruktning) nu i höst.. Vi förlovade oss förra året och bokade bröllopet till nu i höst (vill inte berätta precis när) för DÅ skulle vi ju ha klarat detta, vi skulle ju minst vara gravida!! Men nej...

Nu har vi äntligen kommit fram i kön till ivf, det är vår tur nu i höst. Samtidigt som bröllopet.. :( Allt är bokat alla inbjudningar utskickade och ALLA vet att vi ska gifta oss just det här datumet (som är väldigt speciellt för oss).. nu krockar alltså detta med ivf'n.
    Vi vill ha vårt bröllop men det är inte det största för oss, vår prio ett är att bli en familj men det känns hemskt att kanske avboka allt så här tätt inpå.. grejen är att man inte kan säga specifika datum för exempelvis äggplocket utan det är mer tisdag-onsdag-torsdag den veckan, men den veckan blir lätt till veckan efter för min cykel är allt annat än jämn..

Vi har 15 mil till sjukhuset där vi kommer göra ivf'n, krockar det så kan vi inte liksom smyga iväg och säga att vi ska "fotograferas" eller något, det tar för lång tid att köra.. :(

Vi har redan valt bort bröllopsresa för att det bara ska vara EN enda dag som vi måste fixa.. nu kommer det alltså kanske krocka med just denna dagen.

Jag förstår nu att många av er läser det här och tänker "det är väl bara att vänta någon vecka till om ni ändå väntat så länge" men det funkar inte riktigt så tyvärr.. Vi är laddade inför ivfn NU men vi kan aldrig förutspå hur det känns senare för det går hela tiden upp och ner. Om vi inte gör det när vi ska kommer tankar som "det kanske inte kommer funka för att vi inte prioriterar detta först?" löjligt men så är det..

Hur f*n ska vi göra?
    Inte ens våra familjer vet att vi har svårt att få barn, det är mig det är "fel" på så jag skämms fast det inte är något jag gjort fel. Vill inte att alla ska veta, vill inte höra fler "slappna av" eller "ni är ju så unga"..

I veckan som kommer så kommer vi få veta mer nogrannt när ivf'n kommer ske, hoppas dom förstår oss och kan hjälpa så gott det går men dom har ju fler att ta hänsyn till.

OM det krockar så ser jag några olika alternativ och hjälp mig gärna med fler eller ge feedback på dom jag har. På bröllopet kommer familj+närmsta släkt+vänner (men alla är inte såna vi vill dela detta med)..

1: Vi skjuter på ivf'n (hemska tanke!!)
    2: Vi skjuter på bröllopet
    3: Vi får helt enkelt förklara för alla vad som händer och dom får åka till festlokalen direkt och vänta på oss där, vi åker till sjukhuset och gör vår grej sen åker vi och har festen.. då frågar vi vår präst om han kan viga oss på kvällen istället? eller vi frågar sjukhusprästen och gör det där (så ryker drömmen om ett vackert kyrkobröllop)? Eller vi fixar en vigselförättare som viger oss på kvällen på festplatsen..

Jag förstår att detta blev en enda ord-sörja men jag är lika vimsig som jag verkar.. Jag är LIVRÄDD för att alla ska veta, vill inte ha pressen att alla ska veta innan det gått vägen..
    Jag har ont i magen.. :(

• Svar på tråden Bröllopet kommer krocka med det STÖRSTA i vårt liv! :/
  • SaJo1981

Förlåt en fråga, men IVF sker väl på vardagar och vanligast är väl att man gifter sig på helgen?
    eller är det så att man ska "ligga inne" eller nåt? jag hänger inte riktigt med... 

• mamma56

Jag tycker att ni ska kara av bröllopet först. Tror inte det är bra att syssla med dessa två stora saker på en gång. Du behöver lugn o ro omkring dig nör du gör ivf med hormonbeh. osv.
    Du måste ju kunna påverkatiden för ivf-beh om du talar om att ni gifter er då. Det är nog ingen klinik som tycker det är optimalt att det totalt krockar med ert bröllop!

Lycka till Solig 

• Anonym (XY)
    SaJo1981 skrev 2011-08-28 13:32:48 följande:
    Förlåt en fråga, men IVF sker väl på vardagar och vanligast är väl att man gifter sig på helgen?
    eller är det så att man ska "ligga inne" eller nåt? jag hänger inte riktigt med... 
    Njae så kan man inte riktigt tajma det ;) Dom har semester några rödadagar/år men man kan lika gärna få komma en lördag som en tisdag.. men på helger gör dom bara det man måste just den dagen.
  • Bettina

Det är klart att barn är större, men jag skulle genomföra bröllopet (otur om det skulle bli just den dagen)  och sedan i lugn och ro göra IVF. Skulle det bli den dagen så förstår gästerna säkert.
    Lycka till  

• Silketuss

Försök att inte oroa dig, innan du har pratat med kliniken. Det kanske går jättebra att lösa, och då har du ju oroat dig i onödan. Lycka till! Men jag tror inte att det är optimalt att behöva åka iväg på själva bröllopsdagen, däremot. Både bröllop och en ivf-behandling är tillräckligt stora saker, för att man ska låta dem få ha varsina dagar i ens liv. 

• Anonym (XY)

Tack! 
    Jag känner mig så kluven, å ena sidan vill jag ju inte vänta en enda sekund till för då blir det snart ett nytt år och så där.. å andra sidan så tänker jag att det kanske är toppen när vi är precis nygifta och är helt laddade med energi att sätta igång då.. men vi känner oss starka nu.... :/ Det är så svårt... :( :/

Hoppas att vi blir lite visare i veckan men just nu känns det mest stressande... vi valde ju bröllop nu i höst för då skulle verkligen inget krocka men så har det varit slarv från sjukvården och dom har slösat med vår tid och allt blev uppskjutet.. :(
    Hade vi vetat detta så hade vi planerat annorlunda men nu är ju allt klart...

Vad tror ni om jag är mitt i behandlingen? alltså tar sprutor vid bröllopet men inget som (om inget akut händer) ska kräva att vi åker till sjukhuset precis dagarna runt bröllopet?  

• Anonym (XY)
    Silketuss skrev 2011-08-28 14:03:59 följande:
    Försök att inte oroa dig, innan du har pratat med kliniken. Det kanske går jättebra att lösa, och då har du ju oroat dig i onödan. Lycka till! Men jag tror inte att det är optimalt att behöva åka iväg på själva bröllopsdagen, däremot. Både bröllop och en ivf-behandling är tillräckligt stora saker, för att man ska låta dem få ha varsina dagar i ens liv. 
    tack :)
    Jag försöker att inte oroa mig.. men jag börjar bli stressad över vad dom har för stängningar runt jul nu oxå, hemska tanke om vi får välja antingen precis vid bröllopet eller vänta till januari!! :( :(  
  • Silketuss

Jag har inte gjort ivf själv, men visst brukar man må dåligt av de där sprutomgångarna, när man slår ut den egna hormonbehandlingen? Ungefär som att komma i klimakteriet, med svettningar, humörsvängningar o liknande? 

• thean

Oj! Jag känner med dig! Jag känner flera i min närhet som har svårt att få barn. Jag skulle inte flytta på något alls förrän jag pratat med kliniken och prästen. Om det krocker, tar det hela dagen för er då? Det var ju en bit att åka? O med hur kort varsel får ni veta att ni ska in? Om ni vill göra båda samtidigt så skulle jag nog prata med mina närmsta vänner o släkt och förklara läget!

O du, det är massor av par som det inte tar sig för! Det ÄR inget att skämmas för! Var glad att det finns hjälp att få, ta den och lycka till!

• Silketuss

Råkade skicka iväg innan jag skrivit klart. Jo, jag tänkte att om det är som jag tror, att man mår dåligt då, så är det kanske dumt att det krockar med ert bröllop? Men nu är jag ju ganska dåligt insatt i hur det fungerar och hur man mår. Men en kompis till mig, mådde iaf riktigt dåligt under delar av behandlingen. Det var därför jag tänkte att man kanske brukar göra det, men så behöver det ju inte alls vara.

Svar på tråden Bröllopet kommer krocka med det STÖRSTA i vårt liv! :/