• eeyore78

Norska traditioenr?

Hej

Jag ska gifta mig med en underbar norsk man nu i september och har lite funderingar om vad traditionerna är i Norge Är det någon här som har koll på deras traditioner...?

Både för vigseln och för festen =)

Tack på förhand Maja

• Svar på tråden Norska traditioenr?
  • MsChevy

Har samma funderingar jag för min M2B är oxå från Norge. SkrattandeFast vi ska inte gifta oss förrän juli nästa år...
    Tänkte höra mig för hos min norska väninna om traditioner hos dom.... 

• bruden

Norges vigseltraditioner varierar på var i landet de kommer från. När jag och maken gifte oss nyligen ville vi ha en klassisk norsk/svensk vigsel så det var ingen lätt uppgift att leta upp det som är gammalt traditionsenligt i Norge. Något jag inte visste om som jag fick höra av min brorsdotter var att brudparet sitter som i/på en tron under vigseln. Har aldrig varit med om det men tydligen är det en vanlig grej. Hon var sååå förvånad när jag och maken gifte oss, att vi fick STÅ hela ceremonin igenom
    Det jag vet är att många präster inte gillar brudöverlämning då det inte är norsk tradition utan något som anammas allt mer från USA och amerikanska seder. Likaså att kasta brudbuketten är vanligt/nytt och kommer troligen därifrån. Norrmännen har en förkärlek till allt som rör staterna så varför inte anamma deras vogseltraditioner med?  

• Thinkerbelle

Heisann! Jeg er norsk og gift med en svensk mann så bare å spørre om det du lurer på:) Det er rett at man i norske kirkevigsler ofte sitter, men ikke på noen "trone" bare stoler:) ellers er det vanligste at bruden går inn med sin far i kirken, dette har absolutt alle mine venner gjort og det er ingen prest som har reagert på det:)

• Trinis

Jag är norsk :)

Där jag kommer ifrån är det vanligast att man går in tillsammans med pappan. Bröllopscermonien är längre än i Sverige, drygt 1 timme. 
    Bruden  kommer in med sin pappa, sätter sig där framme på en stol tillsammans med tärnan. Mitt emot sitter brudgummen med sin bestman. Efter att man har sagt "JA" byter bruden och bestman plats. Resten av gudtjänsten sitter brudparet TILLSAMMANS. 

Nordmän gillar tårtor och tal. Det är ofta många och långa tal. Det räcker liksom inte med 1 bröllopstårta. Där jag kommer ifrån bakar alla fastrar, mostrar och övriga släktningar tårtor som de tar med till festen. Inte ovanligt att det finns 15-20 tårtor. 

I Norge MÅSTE brudgummen hålla tal. Jag har aldrig varit i norskt bröllop där brudgummen inte håller tal. Det är tradition att han "tackar brudens förälder för bruden". Dessutom är det också rätt vanligt att bruden håller tal. Jag har väl varit i 9 norska bröllop. I 7 av dom höll även bruden tal.  

Sedan har vi nordmän vigselringen på "fel sida" men det visste du säkert redan.

Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige att gästerna gör ett hjärta av ljus vid ett bord där brudparet sitter. Det är ganska vanligt i Norge. Varje gäst går fram och sätter ner ett värmeljus. Man släcker ljuset och det blir en mysig stund.

Det brukar vara många sånger i festprogrammet. F.eks. denne klassikeren: Kjærlighetsvisa av Halvdan Sivertsen.
    ">

Traditionerna beror väl som sagt på vart man kommer ifrån i landet. Jag återkommer om jag kommer på flera grejer ;)  

• Trinis

Och jag håller med Thinkerbelle. Jag tror det är vanligt att svenska präster ifrågesätter att bruden går in med sin pappa, inte norska präster. Det är förmodligen en amerikansk tradition, men även en norsk tradition numera. Man gör som vill helt enkelt men dom aller aller flesta väljer att gå in tillsammans med pappan, en morbror, en brorsa. Jag har även varit i bröllop där bruden gick in tillsammans med sin mamma. Inga konstigheter.

• Trinis

En norsk kransekake är ju "typiskt norsk" både till 17 mai og bröllop. Gott som satan ;)

• bruden

Se så olika det kan vara även i mitt kära hemland
    Jag checkade av med min brors sambo innan vår vigsel och hon i sin tur kollade av med en präst (äldre). Han tyckte INTE om brudöverlämning och föredrog att viga par som valde bort detta pga dess innerbörd. De norska bröllop jag har varit på har inte varken brudgum eller bruden hållit tal men däremot har föräldrarna gjort det, länge och väl

• eeyore78

Tack för alla svar....

Blir lite klokare nu iallafall....
    Kom gärna med flera traditioner...

Får se om jag får min blivande att hålla ett tal =)

• hedvig007

En norsk tradition som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till är att man ger bröllopspresenten till tärna och marsalk och så öppnar de dem på en gång och ställer fram på ett presentbord.

Så brukar alla (brudgum, brud, förldrar, besteföräldrar osv) skriva sånger till varandra/brudparet också.

• hedvig007

För övrigt så tycker jag att Kjerlighetsvisa är så fantastiskt fin!

• eeyore78
    Trinis skrev 2011-08-27 17:21:58 följande:

Det brukar vara många sånger i festprogrammet. F.eks. denne klassikeren: Kjærlighetsvisa av Halvdan Sivertsen.
    ">

" target="_blank">

Denna var ju super <3

Den ska jag absolut ha med på något sett Tack
  • MsChevy

Tur jag hittade den här tråden för nu har jag oxå blivit lite klokare. På kyrkliga vigslar i Sverige går vi ju ner på knä vid altaret (den som kom på det har då aldrig rört sig i en brudklänning, det är lättare sagt än gjort o komma upp o ner med en massa tyg överallt) o berättade det för min M2B. Han tyckte det lät konstigt eftersom man som sagt i Norge sitter ner. Jag håller på o övertalar honom att vi ska ha borgerlig vigsel dels för att jag inte är kristen, dels för att vi ska kunna forma vigseln som vi vill. Annars kan det bli svårt att mixa svenskt o norskt.
    Han ska hålla tal på festenSkrattande men ungefär när brukar det ske?

Hur brukar programmet för vigsel planeras?
    I Sverige är det ju: ingång-psalm-tal om gud o kyrkans syn på äktenskap-ev sång-frågorna-välsignelse av ringar-löftesord-sång-psalm-bön-bön igen (fader vår)-välsignelse-psalm-utgångsmusik (fakta taget från svenskakyrkan.se)
    Men hur ser det ut i Norge? Vi kommer ha ca 80 gäster o hälften av dessa kommer från Norge. Och vi vill ju mixa våra traditioner o kanske hitta på nya Flört
    Och bra idé med kransekake, det måste vi ju ha med! Har letat efter norska maträtter/kakor. Ska ju ha med ostkaka från Småland så då måste vi ju ha med kransekake! Men oj så många tårtor, man kommer ju äta ihjäl sig! hehe
    Hur brukar man göra på festen? Det blir ju lite svårt med sånger eftersom de sjungs bara av hälften (antingen svenskt eller norskt). Har ni sån där irriterande puss-tradition eller? Ni vet, knackar gästerna på glasen ska man stå upp i stolarna o pussas, knackar de på nåt annat ner på golvet (skitjobbig tradition för bruden att klättra runt i allt det där tyget)

Har hittat rätt mycket härlig norsk musik. Men ska hitta fler!Skrattande

">

">

">

">

(den sista älskar min sambo)

• bruden
    MsChevy skrev 2011-08-28 11:05:48 följande:
    På kyrkliga vigslar i Sverige går vi ju ner på knä vid altaret (den som kom på det har då aldrig rört sig i en brudklänning, det är lättare sagt än gjort o komma upp o ner med en massa tyg överallt) 
    För att inte tala om hur halkigt det blir!Förvånad Spikskor är nästan att föredra om man inte vill glida ner på golvet...
  • say yes

som gäst har man ofta bunad på sig på bröllop. Dansar folkdans ibland (beroende på vart de komer ifrån etc). Kransekake är ett MÅSTE (enligt mig!) såå gott! Tänk bara på att det tar otroligt lång tid att göra om ni skall göra en själva. Plingande i glasen för att få se puss har man också. 

• bruden

Min mor har så länge jag kan minnas, bakat både kransekaker och kromkaker i tid och otid. Inte konstigt att jag är döless på detKräks. Bunad (folkdräkt) har man nog bara i vissa bröllop. Frågade min brorsdotter nyss och hon har aldrig varit med om att man har haft det på de bröllop hon varit på.

• Trinis

Jo, vi har den där irriterande puss-traditionen ;)

MsChevy: om ni skall ha allsång så bör ni ha en sång som "alla nordmän" känner till: "Vill du værra med meg hjem inatt", "Det vakreste som finnes" og "Kjærlighetsvisa"  bör ALLA nordmän med respekt för sig själv kunde sjunga ;) Dom andra sångerna på din lista är inte lika kända.
    Se till att Ni har någon som tar ton och är typ "körledare". Då är jag säker på att både nordmän och svenskar kan hänga med i texten.  

PS: Jag är gift med en finne som är uppvuxen i Sverige. Vi gifte oss i Sverige med norska, svenska och finska gäster. Vi hade en jättekul allsång med svenska, norska schlagerlåter + Hard Rock Halleluja. En trubadur spelade och hade koll på läget. Det blev faktisk väldigt bra!

• eeyore78
    Trinis skrev 2011-08-28 22:44:14 följande:
    "Det vakreste som finnes"
    Den ska vi ha i kyrkan <3
  • MsChevy
    Trinis: sångerna på min lista är inte direkt till allsång, utan några är till vigseln, andra till festen. En kompis från Norge är en ruskigt duktig sångare så tänkte fråga honom att sjunga vid vigseln. Vi är inte så mycket för allsång så vi ska hyra karaokeutrustning samt ha musik som kompisen ska få ansvara för (han är karaokevärd).

• Morokulien

Förra lördagen gifte sig ett svenskt-norskt par i Morokulien.
    Det var första gången sedan andra världskriget som ett par gifte sig framför fredsmonumentet vad jag vet. Och de hade verkligen tur med vädret - det höll uppe under hela ceremonin. Fast de hade förstås ett tält där gästerna satt och ett annat tält för musiken. Prästen var svensk, för den norska prästen ville inte viga annat än i kyrkan. Middagen intogs sedan på det intilliggande värdshuset med dans på kvällen.

Och för de som inte vet, så är Morokulien ett litet fredsrike på gränsen mellan Sverige/Värmland/Eda och Norge/Hedmark/Eidskog.

Svar på tråden Norska traditioenr?