• affemille

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag och min pojkvän ska gifta oss nästa sommar (2012). Under hela min uppväxt har jag alltid älskat träning och har inte haft problem med min vikt. Dock har jag under de senaste 5-7 åren helt/delvis slutat träna och min vikt har med detta kraftigt ökat. Jag har under de senaste 3 åren arbetat hårt och haft ett väldigt stressande jobb med långa dagar på kontoret vilket bidragit till dåliga matvanor samt minimal träning. I vårast gick min pappa bort alldeles för tidigt. Detta blev en väckarklocka för mig att försöka ändra livstil. Det finns andra saker som är mycket viktigare i livet än att jobba och stressa sig igenom sin tillvaro. Jag bestämde mig för att försöka ändra livstil. I måndags var sista dagen på mitt förra arbete och på måndag börjar jag mitt nya jobb! Detta har varit mitt första steg till ett mer balanserat liv! Jag vill leva efter måttot "jobba för att leva" och "inte leva för att jobba". 

I samband med detta vill jag även passa på att förändra mina matvanor. Från att äta onyttig lättilgänglig mat samt stora portioner ska jag börja äta hälsosamt och minska portionsstorleken. I samband med detta vill jag hitta tillbaka till glädjen jag kände i att träna när jag växte upp. Den positiva effekten jag hoppas kunna få från allt detta är att gå ned till min idealvikt, bli en lyckligare/gladare människa och njuta av livet!

Jag hoppas att vi i denna tråd kan peppa varandra, ge träningstips, mattips mm. 

Jag börjar min resa på måndag, 2011-08-29, hoppas några av er vill hänga på mot ett sundare och hälsosammare liv!

Nuvarande vikt: 76,5
    Målvikt: 58

• Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil
  • Bröllop201206

MochR: förstår dig, jag har själv pendlat -1 och +1 kg varje vecka. Men vi tar nya tag å börjar om igen. Idag har jag cyklat 22km, gjort 100situps och benövningar och gått 12000steg. Idag har dessvärre en chokladboll slinkigt ned i min mun och mage, förstår inte alls varför chokladbollen hoppade i min mun, för jag tänkte ju mig absolut inte äta den där goda chokladbollen:/ Jaja, får ta nya tag imorgon med mitt sockerförbud som jag gett mig själv fast jag har så svårt att hålla det! Godnatt! Fortsätt kämpa brudar!

• Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-02-28 22:12:56 följande:
    Nudax: vad smart att sluta med godiset helt, jag funderar på att göra det oxå, för på vecko-dagarna går det bra, sen kommer helgen och jag äter alldeles för mycket av chips å godiset, å det där kilot jag gått ner under veckan går jag upp igen efter helgen. Så nu har jag bestämt mig för att ta uppehåll från godis å chips helt. Sambon lär fortsätta äta chips å godis, men han e å andra sidan smal som en pinne, å kan inte kräva att han inte ska få äta godis för att jag inte klarar att äta med måtta. Men jag ska byta ut godiset å chipsen till goda frukter istället. Igår cyklade jag 22km å gjorde 100situps på bollen å andra hemövningar, inget godis och gick 12000steg. Idag har jag cyklat 22km på motionscykeln hemma å gjort 100situps på boll och gått 10000steg, å inget godis idag heller. Grattis Bridtobe: till att komma under 90kg! Jättebra kämpat! MochR: såklart du fixar 10kg till ert bröllop i juli! Du som varit så duktig med maten å jämn viktnedgång hela tiden, jag tror på dig att du fixar dom 10kg oxå! Godnatt brudar! Fortsätt kämpa:)
    Precis så var det för mig ockå, gick ner jättebra på veckan men förstörde det på helgen! Bra gjort att sluta! Det har funkat bra för mig hitills! =) När suget blir för stort har jag dock mörk choklad hemma, det funkar för det får inte igång mitt sug efter mer sött, som vanligt godis/choklad får. Du är ju superduktig med träningen också!!!
  • Anonym (Ankan)

Mitt absolut viktigaste tips är (som många konstaterat i de senaste inläggen):
    Ät inte godis och sånt på helgerna!!!

Att äta nyttigt i veckorna och gott på helgerna är inte ett sätt att gå ner i vikt, det är så man behåller den vikten man vill ha. Om man äter sunt och tränar så kan man unna sig att äta gott i helgerna, men det är inte att jobba för att gå ner i vikt  utan det är den "livsstilen" och de vanorna man ska ha när vikter är där man vill. Och det ska vara det normala, det ska inte vara normalt att äta en massa socker och chips varje dag, jag tror nämligen att man blir ganska trött och frustrerad om man ser på att "inte äta godis och kakor" som bantning. För mig går det iaf väldigt enkelt när jag bara bestämmer att "nu är det såhär" och tänker lite mer på hur man åt när man var liten :) Då skulle man aldrig tänkt tanken på att få chips och läsk en onsdag.

Och så ska man komma ihåg att om "lyxätandet" sträcker sig över fredag-söndag så är det plötsligt nästan halva veckan. 

När sockersuget, eller fikasuget kommer så gillar jag att ta en kopp kaffe och en bit choklad, eller en banan/smoothie om jag är mer hungrig. Eller "lyxknäckemackor". "Lyxknäcke" är verkligen min nya favorit, jag tycker det är såååå gott! Alltså sånt knäckebröd med massor med frön i som är bakat i någon specialugn och alldeles för dyrt om man köper i affären. Om man söker på "fröknäcke" så hittar man massor med enkla recept att baka själv. En bit sånt med ett rejält lager ost och en kopp te -fyyy vad gott!!!

• Bröllop201206

Jag tror nog att alla här vet att man bör utesluta chips, godis och andra onyttigheter för att gå ned i vikt, precis som att motion är bra för hälsan och viktnedgång. Sen är det ju så att vi verkar tycka att chips och choklad är väldigt gott, å då hjälper inga knäckemackor för mig istället, Det går ju inte ens att jämföra dessa i smaker. Sen är mitt problem med helgerna att jag har en jättesmal sambo som kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt och han vill ha att äta och köper hem chips och choklad, vilket gör det svårt för mig att motstå då jag tycker att det är så väldans gott. Men såklart att jag vet att för att gå ner i vikt bör jag antingen strunta helt i att äta chipsen/ godiset när sambon käkar, eller att äta mindre mängd- vilket jag haft svårt med. Men med det sagt så betyder det inte att jag inte kämpar med dessa problem.

• Anonym (Ankan)
    Bröllop201206 skrev 2012-03-01 14:44:22 följande:
    Jag tror nog att alla här vet att man bör utesluta chips, godis och andra onyttigheter för att gå ned i vikt, precis som att motion är bra för hälsan och viktnedgång. Sen är det ju så att vi verkar tycka att chips och choklad är väldigt gott, å då hjälper inga knäckemackor för mig istället, Det går ju inte ens att jämföra dessa i smaker. Sen är mitt problem med helgerna att jag har en jättesmal sambo som kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt och han vill ha att äta och köper hem chips och choklad, vilket gör det svårt för mig att motstå då jag tycker att det är så väldans gott. Men såklart att jag vet att för att gå ner i vikt bör jag antingen strunta helt i att äta chipsen/ godiset när sambon käkar, eller att äta mindre mängd- vilket jag haft svårt med. Men med det sagt så betyder det inte att jag inte kämpar med dessa problem.
    Oj, det var verkligen inte min mening att dumförklara någon, eller skriva på näsan. Det finns ju en anledning till att jag trots allt hänger i denna tråden och det är ju att jag kämpar med detta själv och vet hur svårt det är . Det jag menade med det jag skrev är att jag känner sååå många (inklusive mig själv) som i perioder kämpat i veckorna och äter jättesunt, och sedan "unnar järnet" i helgen och sen faktiskt inte fattar varför man inte går ner i vikt. När man lever med sitt sockerberoende gör det också att det blir så mycket svårare i veckorna för att man aldrig låter kroppen vänja sig av med sockret. 
    Det jag skrev är ju såklart självklarheter, men ibland är man expert på att lura sig själv och står där och undrar varför man inte går ner och tycker att dom där bullarna till fikat, godispåsen och chipsskålen i helgen inte räknas för man var så duktig med allt annat. Lite tough love!

Jag håller dessutom med att det inte går att byta ut det ena mot det andra, är man sugen på chips hjälper inga knäckemackor i världen.  Men jag har upptäckt att jag väldigt ofta belönar mig själv med sånt som är onyttigt "bara för att". Hälften av gångerna jag köper chips så är det bara för att "jag är värd det", inte för att det är det godaste för stunden. Allt handlar om dåliga vanor och att försöka byta ut dom mot nya och bättre. Sambon är i mitt fall min största fiende i det här... Hur fasen ändrar man på det? 
  • Nudax
    Anonym (Ankan) skrev 2012-03-01 12:21:50 följande:
    Mitt absolut viktigaste tips är (som många konstaterat i de senaste inläggen):
    Ät inte godis och sånt på helgerna!!!

Att äta nyttigt i veckorna och gott på helgerna är inte ett sätt att gå ner i vikt, det är så man behåller den vikten man vill ha. Om man äter sunt och tränar så kan man unna sig att äta gott i helgerna, men det är inte att jobba för att gå ner i vikt  utan det är den "livsstilen" och de vanorna man ska ha när vikter är där man vill. Och det ska vara det normala, det ska inte vara normalt att äta en massa socker och chips varje dag, jag tror nämligen att man blir ganska trött och frustrerad om man ser på att "inte äta godis och kakor" som bantning. För mig går det iaf väldigt enkelt när jag bara bestämmer att "nu är det såhär" och tänker lite mer på hur man åt när man var liten :) Då skulle man aldrig tänkt tanken på att få chips och läsk en onsdag.

Och så ska man komma ihåg att om "lyxätandet" sträcker sig över fredag-söndag så är det plötsligt nästan halva veckan. 

När sockersuget, eller fikasuget kommer så gillar jag att ta en kopp kaffe och en bit choklad, eller en banan/smoothie om jag är mer hungrig. Eller "lyxknäckemackor". "Lyxknäcke" är verkligen min nya favorit, jag tycker det är såååå gott! Alltså sånt knäckebröd med massor med frön i som är bakat i någon specialugn och alldeles för dyrt om man köper i affären. Om man söker på "fröknäcke" så hittar man massor med enkla recept att baka själv. En bit sånt med ett rejält lager ost och en kopp te -fyyy vad gott!!!
    Fast nu tycker jag att du är väldigt fördomsfull och dryg faktiskt. Vem har någonsin sagt att jag äter chips eller godis varje dag, eller tror att det är "bantning att inte äta godis eller kakor". Jag har heller inte sagt att jag äter "normalt/nyttigt" på veckan och "unnar mig på helgen". För att GÅ NER i vikt behöver man äta mindre kalorier än man gör av med, så simpelt är det. Således har jag inte ätit "normalt" på veckorna utan c.a. 1000kalorier mindre/dag mot vad man gör normalt, under veckan, vilket resulterar i -5000kalorier på veckan. Detta innebär i sin tur att om jag då äter precis som på veckan + lite godis för de 500kalorierna jag har över på helgen så hamnar jag på ett normalt intag på helgen, cirkus 1800-2000kalorier = behåller den viktförlust man gått ner må-fredag. Det som gjort att jag nu slutat med godis även på helgerna har varit för att jag genom att få äta det på helgerna håller igång mitt sockersug, vilket förstör för mig under veckorna. Håller alltså med dig i slutsak, men stör mig på att du förutsätter att folk är dumma i huvudet och inte kan tänka.
  • Nudax

"Anonym (Ankan)" : ser att du redan hade fått svar + besvarat det. Förstår hur du menar och inser att mitt svar låter väldigt hårt, men jag står ändå kvar vid vad jag tycker. Känner att jag irriterar mig på meningar såsom "och sen inte fattar varför man inte går ner i vikt". Ogillar människor som förutsätter att man "äter bra på veckan och sen tror att man kan "unna sig" en chipspåse och en skål godis eftersom man ju ätit så lite i veckan". Finns säkert människor som lever i någon slags förnekelse och gör så, men tror inte att det är många. Min erfarenhet är att de allra flesta överviktiga har full koll på vad de äter, hur många kalorier de äter, vetskap om att det är alldeles för många etc. D.v.s full koll teoretiskt. Sen i praktiken är det ändå sockersuget/behovet/missbruket som styr. Där har jag själv alltså insett att jag måste ta bort allt helt, för att inte underhålla mitt sockersug. Så nu är det faktiskt så för mig att i de allra flesta fall kan jag ärligt vara mer sugen på en knäckemacka med leverpastej och gurka än en semla... men det är ju bara för att jag vant av kroppen med sockersuget. Skulle jag väl börja smaka på den där semlan skulle jag ju älska smaken =P

• bridetobe2013

Fick min klänning på posten i måndags och den sitter precis nu om jag snörar den hårt.... Skulle ha haft en stl midre då jag gifter mig om 3 månader och håller på att kämpar mig ner i vikt... Men vågade inte beställa mindre då jag var rätt att jag inte skulle fixa att gå ner. Ska besöka min moster och se om hon ev kan sy in den om det skulle behövas...

-0,5 den här veckan efter att bara har tänkt på vad jag ätit och tränat 2 ggr. Festade till det rejält i lördags och åt gott (och onyttigt) både lö och söndag. Nu vill jag bättra mig och ta det lugnt med utsvävningar.

-6,5 kg än så länge....

1/6 2012
  • MochR
    bridetobe2013 skrev 2012-03-01 21:20:52 följande:

Fick min klänning på posten i måndags och den sitter precis nu om jag snörar den hårt.... Skulle ha haft en stl midre då jag gifter mig om 3 månader och håller på att kämpar mig ner i vikt... Men vågade inte beställa mindre då jag var rätt att jag inte skulle fixa att gå ner. Ska besöka min moster och se om hon ev kan sy in den om det skulle behövas...

-0,5 den här veckan efter att bara har tänkt på vad jag ätit och tränat 2 ggr. Festade till det rejält i lördags och åt gott (och onyttigt) både lö och söndag. Nu vill jag bättra mig och ta det lugnt med utsvävningar.

-6,5 kg än så länge....

1/6 2012
    låter som du är jätte duktig!!! och de är alltid lättare att ta in en sy ut kläder!!!
  • Bröllop201206

Ankan: jag uppfattade ditt inlägg som lite spydigt, att vi inte förstod att chips å läsk inte är bra för viktnedgång, att du klankade ner och tog det för självklart att alla äter chips varje dag å e dumma som inte fattar att man inte går ner typ. Det är väl jättebra att du hittat det som funkar för dig med kaffe, te och knäckemackor, men jag tror ändå att alla måste få hitta sin väg och vad som funkar för dom. Jag dricker varken kaffe eller te, eller läsk och alkohol för den delen heller, utan jag tycker vatten är det godaste som finns. Jag äter bara bra middagar oxå med grönsaker å fisk å kyckling alla 7dagarna i veckan. Mitt problem ligger inte där, utan att jag helt enkelt tycker sötsaker å chips är gott, å har svårt att inte äta för mycket godis eller chips när Jag väl börjat. Där är mitt problem att jag måste lära mig att äta mindre mängd chips eller godis när jag äter det på helgen med sambon. Jag tror inte på att aldrig få äta chips eller det man tycker är gott, för då orkar man inte hålla sin livsstil om man inte får unna sig ibland. Och som Nudax oxå skriver så kan det ibland behövas ett uppehåll från socker för att rensa ur kroppen det överdrivna begäret efter sockret, så att man längre fram faktiskt ska kunna unna sig men med mindre mängd då sockerberoendet inte är lika högt. Sen är det så att för vissa kanske man aldrig kan äta socker ens liten mängd då det triggar igång beroendet igen. Jag tror inte att allt handlar om viljestyrka utan att hjärnan faktiskt kopplar på att socker ska jag äta mer av å därför har svårt att sluta vid mindre mängd. Detta är mitt stora problem. Sen är inte jag direkt överviktig heller, men vill gå ned några få kilon så att jeansen passar igen. Iaf idag har jag cyklat 22km gjort 100situps och gått 12000steg. Känner mig starkare i kroppen å det är jag väldigt nöjd med även om vågen inte visar min målvikt ännu.

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil