Festlokal med mat och dryck, mat och egen dryck eller med egen mat dryck?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 13:53
Hur har ni valt att göra vid val av festlokal? Har ni några tips och råd?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 13:53
Hur har ni valt att göra vid val av festlokal? Har ni några tips och råd?
Skriver samma sak här då ;P
Vi valde en med mat och dryck. Efter att vi räknat på det och insett hur mkt jobb det skulle bli för oss med en lokal med egen mat och dryck, var valet enkelt. Lokalen (festvåning på ett hotell) blev både billigare och enklare.
den tanken har också slagit mig.
Festlokal med mat, orkar inte alls fixa mat till 90 pers. Drycken kommer vi köpa och fylla kylarna med själva dock
Vi kommer fixa mat och dryck själva, eller ja med hjälp av släkten förstås :) Tror inte det kommer bli några problem även om vi blir ca 60 personer, men det beror till stor del på att mycket av det vi ska bjuda på går att göra i förväg och det enda som ska vara varmt är potatisgratäng eller något liknande.
Det fanns ingen chans att vi skulle göra arbetet själva! Fästmannen jobbar typ jämt, och jag har en kronisk sjukdom som gör att jag inte orkar så mycket. Och vi vill att gästerna ska få vara just gäster och inte behöva jobba för vår fest.
Vi tittade först på finare lokaler, men sen hittade vi en som vi vet är helt ok (har varit där på fest och sett att det är fräscht), där maten inte är särskilt dyr och där man får ha egen dricka. Därigenom kunde vi bjuda dubbelt så många som vi hade haft råd med på ett finare ställe, och få mer av fest och mindre stel finmiddag.
Öl köpte vi på en finlandskryssning som samtidigt blev vår minisemester eftersom jag har jobbat hela sommaren och bara haft enstaka lediga dagar. Starksprit har vi samlat på oss under året eftersom vi båda rest en hel del. Vi har kollat flygplatsdealer i förväg på nätet. Jag kom t.ex. hem från Heathrow med 2 liter Stolichnaya och 2 liter Baileys för under en tusenlapp totalt. Tungt och jävligt var det dock!
Pga att vi har en liten budget så ska vi ordna mat och dryck själva. Trerätters plus cupcakes och alkohol från tyskland. Men självklart hyr vi personal till den stora dagen! För 63 gäster går hela bröllopet på ca 50000 exkl resan.
Vår lokal var en restaurang (med a-rättigheter). Smidigt, lätt o himla mycket mindre för oss att oroa oss för. Röstar stenhårt för lokal med mat o dryck!
Hur har det funkat för er med cateringen? Vad bör man tänka på när man anlitar en?
Vi val av festlokal har vi prioriterat dem där man har möjlighet att ta med egen mat och dryck.
För att hitta förslag på lokalerna har jag lagt ner en hel del tid på att bläddra här på bröllopstorget och läst om andras tips.
Vi valde festlokalen som nu är bokad för att de lagar så fantastisk mat. Matupplevelsen är viktig för oss och vi hade ungefär noll intresse att laga själva eller börja jaga cateringfirmor. Det känns också skönt att vi genom denna bokning slipper duka, slipper jaga serveringspersonal, slipper duka av, slipper diska, slipper städa. Allt fixas genom detta ställe, till och med tårtan.
vi kör festlokal med egen mat och egen dryck, det passade oss bäst. Vi får en del hjälp av familjen med maten. Blir en kall buffé med skaldjur, serranoskinka, varmrökt lax, laxpaté, fransk potatissallad, pastasallad, västerbottensostpaj, medelhavspaj, oliver, soltorkade tomater, tzatziki och olika röror och tillbehör. Lätt när allt är kall så vi slipper tänka på uppvärmning och att hålla varmt. Precis denna maten vi älskar och eftersom det är på västkusten så är ju fisk o skaldjur ett måste! :) sen blir det två olika desserter (ananaspaj och citroncheesecake med passionsfrukt) att välja på och sist tårtan som svägerskan bakar.
drickan köpte vi i Tyskland förrutom det mousserande då vi tycker att de sorterna som fanns i T-land är för dåliga o sliskiga. Dessutom tar 35 flaskor en del plats...
För oss var detta val lätt och vi känner inte att det är för jobbigt eller för mycket arbete att fixa det själv, vi får ju lite hjälp med. Ändå har jag jobbat heltid hela sommaren men är ledig nu denna veckan, vi gifter oss på lördag. Ska bli så underbart!
Det som har vart mest jobb med har varit allt pyssel jag har grejat med och valt att göra. Det är lite DIY-känsla över hela konceptet.
Men jag förstår dem som väljer att ha det på restaurang oxå, men för oss var inte det ett alternativ när vi fick offerterna. Vi har verkligen varit stränga med vår gästlista men kom ändå upp i 70 pers. Bara min allra närmaste familj är 25 pers så... jag har tre syskon sen har pappas sambo tre barn med sina respektive och farmor o farfar m.fl... sen tillkommer mina kusiner som är väldigt nära och självklara.. Sen har även min m2b oxå han tre syskon och deras respektive... så man kommer snabbt upp i många folk... vi har inte bjudit en enda som kännts "tvungen" utan alla gäster är sådan som vi absolut vill ha med.
Men alla måste välja utifrån deras personliga förutsättningar och önskemål, vilket man väljer kan grundas på olika saker och oavsett hur man gör det så tror jag att man kan få en helt underbar dag. Alla har olika bilder och önskemål om hur man vill ha det..
Får man fråga vad för lokaler ni hittat där dom står för mat men man får ha med sig egen dricka?
väldigt intressant.