• pluggisen

respons på tal.......

Kära Brudpar

Kära xxx !!

Jag är ingen talare men jag vill ändå säga några ord till er på er som jag tror är den lyckligaste dagen i era liv.Först och främst vill jag tacka för att jag fick komma och dela denna dagen med er!

När jag bestämde mig för att jag skulle hålla ett tal visste jag inte vad jag gav mig in på men här står jag nu…..

Första gången jag träffade xxx var på Djupekåsv. 2 1984!
    Vi hade precis flyttat dit och ni kom inom på fika. Det var så våra vägar möttes, och vår vänskap tog fart och började, och sedan dess har det bara fortsatt att växa på bästa sätt. Vi har haft otroligt roligt ihop genom dessa år, vi två, Vi har haft många skratt, glada stunder och riktiga äventyr tillsammans. Och jag är övertygad om att vi har många många fler framför oss.

xx, du är en underbar människa, numera även en underbar FRU och framförallt den bästa vän man kan tänka sig att ha vid sin sida.

Du är en vän som alltid ställer upp för en, som alltid finns där när man behöver det som mest, och som gärna lånar ut din axel, om man behöver den att gråta emot, du kommer med kloka råd och tröst, men framförallt så har du förmågan att få en glad och få en att skratta, och den egenskapen gillar jag allra mest hon dig. För vad är vänskap utan glädje? Ditt skratt smittar av sig som inget annat, och att få se dig så här glad, leende och upprymd får mig att bli alldeles varm inombords. Du har sådan värme och utstrålning som många andra saknar. Du har så många goda egenskaper som ingen annan har. Och det bästa ord jag kan förklara dig med är magnifik. 

Du har ett stort hjärta som rymmer det mesta, en varm själ som alltid finns där, vidöppen och mottaglig, och ett skratt som smittar av sig, och som du mer än gärna delar med dig av.

Vi har alla samlats här idag, för att xx och xx fira, och den speciella och djupa kärlek som dem känner för varandra. En kärlek som bygger på att ge och ta emot, likaväl som att ha och att dela. Och när man är tillsammans med xx och xx , känner man kärlekens närvaro, så jag höjer mitt glas för er, och det fantastiska äventyr ni ska ge er ut på.

Vad tror ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 15:00
    Jag har skrivit ett tal och vill gärna kolal med er.......är det bra eller dåligt?
  • Svar på tråden respons på tal.......
  • Sörön10

Fint! =) 

Dubbla "er" där i början tror jag..

Lämna gärna en paus efter "jag är ingen talare" och le lite åt gästerna, det släpper in lite skratt åt klyschan!

Lycka till!  

• pluggisen

Vilken version är bäst?

Kära Brudpar,

Kära xx!

Jag är ingen talare men jag vill ändå säga några ord till er på er som jag tror är den lyckligaste dagen i era liv.

Först och främst vill jag tacka för att jag fick komma och dela denna dagen med er!

När jag bestämde mig för att jag skulle hålla ett tal visste jag inte vad jag gav mig in på men jag ville göra det ändå.

Första gången jag träffade xx  var på Djupekåsv. 2 1984!

Vi hade precis flyttat dit och ni kom inom på fika. Det var så våra vägar möttes, och vår vänskap tog fart och började Vi gick i skolan ihop i 10 år och under den tiden så var du den duktiga och jag var den som tog allt i sista stund. När vi sedan skulle börja Gymnasiet så valde vi olika: du skulle ju gå samhälle då du var den smarta av oss. År 2001 så skildes våra vägar då du flyttade till Lund. Du skulle satsa på utbildning och Karriär.

Vår vänskap har ändå hållits vid liv och idag ser jag dig som min bästa vän.

Du är en vän som alltid ställer upp för en, som alltid finns där när man behöver det som mest, och som gärna lånar ut din axel, om man behöver den att gråta emot, du kommer med kloka råd och tröst, men framförallt så har du förmågan att få en glad och få en att skratta, och den egenskapen gillar jag allra mest hos  dig. För vad är vänskap utan glädje?

Vi har haft otroligt roligt ihop genom dessa år, vi två, Vi har haft många skratt, glada stunder och riktiga äventyr tillsammans. Och jag är övertygad om att vi har många många fler framför oss. xx , du är en underbar människa, en mycket vacker Fru och framförallt den bästa vän man kan tänka sig att ha vid sin sida.

För att nämna ett par saker från vår ungdom så har vi ju delat flöjtintresset vilket har inneburit en hel del flöjtlektioner och  en hel del resor…., vi har spelat i orkestrar som Symfonic  band och Listers Blås, !!!.

vi gick i sång kör med Annie, Vi har gått i kyrkans barntimmar och annan verksamhet som Miniorer och juniorer. Vi konfirmerades i Åhus, och på tal om det,

Kommer du ihåg när vi köpte Kinderägg och samlade på smurfarna, jag kommer fortfarande inte ihåg vem som vann, men vi samlade ihop några stycken. Eller när vi var i tyskland och du var rädd för alla uppstoppade djur som var hos den där tanten. Eller när vi åkte till England  och bodde hos de gulliga tanterna, dom var ju bara för söta .

Av naturliga skäl har mycket handlat om xx, men jag hoppas på ännu fler minnen tillsammans med er båda framöver. Låt oss nu skapa ett redan ikväll. Jag har nämligen hört att xx  har ett munspel och du xx har ju din flöjt så jag tänkte att ni kunde spela Blinka lilla stjärna ihop. Så låt höra!!

Nu återstår bara att önska er all lycka och välgång i framtiden och om alla reser sig upp så vill jag att vi skålar för brudparet. SKÅL!!!!!

• förlovadflicka

Ja, säg inte "jag är ingen talare" seriöst, det känns bara fånigt, och som musiker inflikar jag principen att man ALDRIG ska be om ursäkt för ett framförande, speciellt inte innan, snacka om att sänka folks förväntningar, det förstör alltid tycker jag :)

• Fröken Emma

Jag tycker hela gesten är underbar, OM det nu är så att du inte är en talare och inte brukar hamna i centrum.

Men är du en person som ofta syns och hörs, som jag ;), så ska du nog inte börja så.

Min bröllopsdag kommer inte vara den bästa dagen i mitt liv, men nära.
    Min bästa dag/ar var när barnen föddes och sambon o jag förlåvade oss.
    Men här är vi alla olika!!!!!

läs talet högt för någon o låt denna ta tid. Gör det minst tre gånger så får du ett bra genomsnitt.
    Var inte rädd att ta pauser och djupa andetag.
    Tappar du bort dig så ta tid att läsa igenom o sedan titta på brudparet och gästerna. Sök några du känner väl o håll ögonkontakt ett tag.

Det här kommer gå galant!

• Elila

Jag tror på det första talet då tal om personer, platser och saker ofta är väldigt ointressanta att lyssna på för resterande sällskap. Håller även med om att ta bort "jag är ingen talare"...
    Första talet var varmt, kärleksfullt och fullt med fina ord. Bruden kommer inte ha ett öga torrt :)

• pluggisen

Tack alla!!!!!!!

Jag var själv inne på det första talet, så då var min magkänsla rätt.

puffar för fler kommentarer.......

• pluggisen

Jag är så j***** nervös och kommer vaar det tilsl det är över, någon som har tips  på hur man står ut?!!

Bröllopet är på Lördag!!!!!!!! så dte är inte lång tid kvar nu.........

• Fröken Emma

föreställ dig brudparet naket!!!!

Skemt o sida. Detta är ett tal till din bästa vän. Så strunta helt o hållet i gästerna och fokusera dig på hene och håll ögonkontakt.

Öva öva öva....för familj arbetskamrater mm!!

Viktigt är att det ska inte kännas så allvarligt att du inte kan tänka på nått annat. För vips så är vigseln över o du minns inget för att du setat o oroat dig för talet. Inte kul! Så åter igen öva!

Oroa dig inte för att prata för högt. Bättre det än för lågt. Coh när du över så stå framför spegeln och öva på att prata tydligt.

Svar på tråden respons på tal.......