• goann

    Har ingen att fråga som tärna... vad gör man?

    Jag har fem bra vänner och det känns som jag inte kan välja någon av dem att vara tärna och att ha alla är uteslutet för min del.

    Möjligen kan en av tjejerna passa som inte riktigt är medi  gänget så att säga, men jag misstänker att hon kanske är höggravid när vi gifter oss eller har en liten nyfödd och det funkar ju inte...

    Vad gör man om man känner att det blir fel med tärnor? Känns ju tomt och ensamt att inte ha någon?

  • Svar på tråden Har ingen att fråga som tärna... vad gör man?
  • Kattpoet

    Jag hade velat ha min lillebror som min bestman, varför måste man ha en av varje?

    Dock blev det dottern eftersom det kändes mer rätt emot henne. 

  • Tiisa

    Jag hade velat ha tärna men orkar inte engagera någon av mina vänner.. Hade en tjej som skulle passat perfekt, men min M2B hatar henne så hon är tyvärr inte ens bjuden :( Ingen best man har vi heller men min M2bs tvillingbror hade varit idealisk :D Dock kommer de hit från England och jag vet inte hur mycket engagemang man måste lägga på uppgiften? Näbbar blir våra döttrar, men de går framför oss och sätter sej sedan, de orkar inte stå hela vigseln!


    Lycka till!

  • MVRH

    Jag har inte heller någon tärna. Mina väninnor är dock ett bra stöd när jag behöver bolla funderingar om hår o kläder ändå...

  • Chicita

    Jag har lite svårt att läsa ut av trådstarten om du vill ha en tärna, men du inte vill vara orättvis. Eller om du inte vill ha nån, men tycker att det hör till så du måste lösa det...

    Vill du väldigt gärna ha en eller ett par tärnor men känner att du inte kan välja bland dina vänner och hellre frågar ingen än alla...
    Så varför inte dela upp hedersuppdragen (för det är ju det det är) mellan dom.
    Någon / några som tärnor. Sen kan dom andra dela på rollen av toastmadame, eller om det blir för många såna så kanske några kan få rollen av dina hjälpredor / festplanerare...

    Samla alla 5 (om det går) och berätta att du ska gifta dig om dom inte redan vet det. Säg att du så gärna vill ha med alla dom på något sätt, men inte alla i samma roll.
    Vilken / vilka skulle passa bäst som toastmadame's?
    Vilken / vilka skulle vara bäst i att hjälpa dig med förberedelserna? 
    Vilken / vilka skulle funka som tärnor?

    Om det är så att du inte vill ha någon tärna alls. Så låt bli...
    Det är verkligen inget måste. Och om nån av tjejerna blir sårad över att du inte frågar dom, så kan du ju helt enkelt säga att du inte kan välja bland dom. Och att du hellre är utan än att såra någon av dom eftersom du inte vill ha 5 stycken... 

  • frida89

    Jag har lite samma problem, men jag har valt mina två bästa och absolut äldsta väninnor som tärnor och de andra som står mig nära har fått andra viktiga uppgifter, dels för att jag litar på dem men också för att de inte ska känna sig uteslutna.

  • Pinkgrape

    Jag hade min syster och min mans syster som tärnor, vår dotter som brudnäbb och min man hade 4 av sina bästa vänner som marskalker. Vi hade inget stort bröllop, ca 80 gäster i kyrkan och ca 60 på festen, men det var otroligt skönt att ha stödet ändå. Vi behövde inte gå helt ensamma in eller stå där framme själva. Min syster och en av marskalkerna läste dessutom varsin bibeltext i kyrkan.

    Utöver det hade vi en vän som spelade gitarr i kyrkan och två vänner som toastmaster och madame.

    Min man hade egentligen 7 vänner som han ville ha med sig där framme, men tyckte att det blev för mycket, så valde 4 av dom och pratade med de andra 3 om detta och alla förstod. Ingen som tyckte det var något konstigt med det, alls.

    Jag valde våra systrar som tärnor, min syster dels för att hon är min syster, men även en av mina bästa vänner. Min mans syster för att hon är familj. Jag hade(har) inga vänner att fråga om en sådan sak och hade vi inte haft våra systrar, så hade jag varit utan tärnor.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Marys

    Ingen tärna...ville inte välja ;)
    Vi ska bara ha bestman ! Nöjda med det.
    Det roliga är att det är flera av vännerna som erbjudit sig att hjälpa till som "tärnor" men ändå inte va tärna i kyrkan.

  • MrsT2011

    Min tärna var höggravid på möhippan och hennes sex veckor gamla dotter var med på bröllopet. Inga som helst problem! Annars tycker jag ni ska strunta i att ha tärna och best man, inget som är nödvändigt. Betydligt viktigare att välja en duktig toast master!

  • Aniara4

    Vi har varken tärnor eller marskalkar och definitivt ingen best man eftersom det inte finns i den svenska traditionen. Jag hade kunnat fråga bästa kompisen eller brorsans sambo, vilket som hade funkat alldeles utmärkt, men vi tyckte det kändes lite fånigt att ha en massa folk som svansade efter oss. (Inte för att jag tycker att det är fånigt när andra har det, förstås, men för OSS hade det känts överdrivet.)

    Sen kom jag på att det kanske hade varit praktiskt att ha en tärna i vissa lägen, men nu blir det så att kompisen hänger med mig under dagen, hos frissan osv, och svägerskan håller buketten under ringväxlingen. Utan att vara tärnor. Funkar bra det med!

  • durrasflikka
    friiddaa skrev 2011-08-24 16:31:28 följande:
    Jag hade heller ingen att fråga, så...min bror är min tärna! :P Han tycker inte riktigt om när jag säger det till honom...
  • förlovadflicka

    Orkar inte läsa vad folk skrivit, men jag har ingen tärna och ser inte någon mening för mig att ha det heller. Alla verkar bara ha problem med sina så det är skönt :P Om jag skulle ha tärnor hade det blivit min syster, som har ADD och min bästa kompis som har ett handikapp som gör att hon har världens sämsta korttidsminne=inte kommer ihåg någonting. Ingen bra kombination om de skulle hjälpa till med planeringen och att hålla koll på allt kanske :P


  • vilja

    jag ska troligen göra som friiddaa och ha min bror som tärna. Och min kille ska ha sin bästa kompis som bestman. Min bästa tjejkompis kommer troligen inte så det var inte läge att börja fråga runt efter 2nd best girl liksom, då är storebror mycket bättre :)

  • baby freeze

    Hmmm, att vara tärna innebär väl inte per automatik att man är med och planerar och hjälper till med allt? Om jag blev tiifrågad, så skulle jag såklart erbjuda min hjälp i allt eftersom jag är bröllopsnörd, men jag hade inte förväntat mig att den jag eventuellt frågade skulle vara behjälplig mer än under själva dagen.

Svar på tråden Har ingen att fråga som tärna... vad gör man?