• Zelmah

cupcakesen och cheesecaken, frysa in? Behöver även feedback på smakkombination

Här kommer några frågor till er bakningskunninga!

Jag har tänkt att göra gluten- och laktosfria muffins/cupcakes till allergiker som substitut för tårtan. Hade då tänkt mig att pimpa upp den glutenfria muffinsmixen lite grann och undrar hur ni tycker att smakkombinationen låter..
    Jag tänkte riva i lite apelsinskal och lite av saften i smeten och sedan lägga hallon i mitten som en fyllning och ha citroncreamcheesefrosting uppepå. Vad tror ni om de smakerna? Blir det för mycket med tre olika smaker eller gifter sig citrusfrukterna med hallonen? Jag hade tänkt att frysa in muffinsen (bröllopet är om drygt en vecka) och då ska man väl ta på frostingen när man tinat upp dem igen förstår jag... Men kan detta göras dagen innan eller måste det göras samma dag som de ska serveras??

Sen hade jag även tänk till desserten före tårtan att göra citroncheesecakes (sån som ej bakas i ugn) med passionsfruktsgelétäcke på. Hur tror ni att en sådan klarar frysning? Kan man frysa den med gelén på?

• Svar på tråden cupcakesen och cheesecaken, frysa in? Behöver även feedback på smakkombination
  • Future Mrs S
    Zelmah skrev 2011-08-23 18:02:04 följande:
    Här kommer några frågor till er bakningskunninga!

Jag har tänkt att göra gluten- och laktosfria muffins/cupcakes till allergiker som substitut för tårtan. Hade då tänkt mig att pimpa upp den glutenfria muffinsmixen lite grann och undrar hur ni tycker att smakkombinationen låter..
    Jag tänkte riva i lite apelsinskal och lite av saften i smeten och sedan lägga hallon i mitten som en fyllning och ha citroncreamcheesefrosting uppepå. Vad tror ni om de smakerna? Blir det för mycket med tre olika smaker eller gifter sig citrusfrukterna med hallonen? Jag hade tänkt att frysa in muffinsen (bröllopet är om drygt en vecka) och då ska man väl ta på frostingen när man tinat upp dem igen förstår jag... Men kan detta göras dagen innan eller måste det göras samma dag som de ska serveras??

Sen hade jag även tänk till desserten före tårtan att göra citroncheesecakes (sån som ej bakas i ugn) med passionsfruktsgelétäcke på. Hur tror ni att en sådan klarar frysning? Kan man frysa den med gelén på?
    jag har ingen koll alls på dina frågor tyvärr.. jag vill bara veta om du vill dela med dig av receptet på cheesecaken? ;D
  • Kattpoet

För mycket i min värld,  citron och hallon brukar gå bra i ihop, jag skulle göra vanilj muffin med hallon och sedan ha citroncheesecake på toppen endast.   

• Zelmah
    Future Mrs S skrev 2011-08-23 18:44:24 följande:
    jag har ingen koll alls på dina frågor tyvärr.. jag vill bara veta om du vill dela med dig av receptet på cheesecaken? ;D
    visst kan du få det receptet :)

jag har ett som är gluten- o laktosfritt och helt veganskt utan gelatin, sen har jag ett vanligt oxå.

det veganska:

Botten:
    1 paket glutenfri havredigestive (på gränsen till för lite om formen är stor, men jag gör i aluminiumformar som är på 1,5 l så då är det lagom)
    50g mjölkfritt vegetabiliskt smör ex. milda

krossa digestiven och blanda med smöret som du smält. Tryck ut i botten på en form och ställ i kylen att stelna

Fyllning:
    1 dl havregrädde
    1 dl gelésocker
    2 paket Tofuline Creamy spread (mjölkfri creamcheese)
    2 tsk vaniljsocker
    rivet skal + saften av en citron

gelétäcket:
    3 passionsfrukter
    1dl gelésocker
    1dl vatten

Rör creamcheesen mjuk o smidig. Blanda med det rivna citronskalet och saften från cirtonen. Blanda havregrädden och gelésockret i en kastrull och låt koka upp i 1/2 minut. Blanda sedan med creamcheesen och lägg i digestiveformen och ställ kallt för att stelna.

Dela passionsfrukterna och gröp ur i en kastrull. Blanda med vatten och gelésocker och låt koka upp. Koka 1/" minut. Låt svalna något (men inte för mkt, stelnar fort!) Häll sedan mkt försiktigt ut över kakan som ett täcke.

Det vanliga receptet innehåller även ägggulor och vitor och cremefraiche, gelatin och fler moment och meckigare att göra så jag tänkte göra en enklare variant och kombinera det veganska receptet med det vanliga för att få en snabbare variant som inte behövs göras i så många olika bunkar o så...

det vanliga receptet fick jag i ett reklamblad från coop för många år sedan, men då utan bären som nu står med i detta på deras hemsida:
    www.coop.se/Recept--mat/Recept/c/citroncheesecake-med-passionsfrukt/

I det receptet från coop är det bara 2 passionsfrukter men jag tycker det blir bättre med 3.
  • Future Mrs S

TACK! :D Ser super gott ut och låter ännu bättre! ;D

• Zelmah
    Kattpoet skrev 2011-08-23 18:58:12 följande:
    För mycket i min värld,  citron och hallon brukar gå bra i ihop, jag skulle göra vanilj muffin med hallon och sedan ha citroncheesecake på toppen endast.   

fast inte citroncheesecake på toppen... cheesecaken ska vara för sig som dessert men du menade kanske citroncreamcheesefrostingen. :) mycket creamcheese och citron bland godsakerna där :)

ja.. det kanske blir för mycket med apelsinen i muffinsen... tycker det hade vart så gott m apelsin bara... men jag kan ju faktisk göra två olika med. Har svårt att släppa endera... kanske gör en med apelsinsmak och citronfrosting och en med hallonsmak och citronfrosting och så kan jag göra några som multikombo så får jag helt enkelt smaka o se vilka som blir godast :)

Men du har nog rätt i att det blir too much med både apelsin o hallon i o sen citronfrosting på det!

Tack för tipset :)
  • Zelmah
    Future Mrs S skrev 2011-08-23 19:42:28 följande:
    TACK! :D Ser super gott ut och låter ännu bättre! ;D
    den är verkligen hur god som helst! Älskar den :) Och det är inte många sötsaker o desserter jag gillar, men denna är så fräsch o god!
  • Zelmah
    Zelmah skrev 2011-08-23 19:36:23 följande:
    Dela passionsfrukterna och gröp ur i en kastrull. Blanda med vatten och gelésocker och låt koka upp. Koka 1/" minut. Låt svalna något (men inte för mkt, stelnar fort!) Häll sedan mkt försiktigt ut över kakan som ett täcke.
    skall ju självklart stå 1/2 minut inget annat...
  • Kattpoet

Apelsinmuffins med mörk  choklad frosting är underbart gott,  något som jag nu saknar som citrusintolerant.

Jag gör en kanongod  smörkräm med laktosfritt smör och ägg vita som hur lätt som helst att smaksätta, vill du har receptet? 

• Zelmah
    Kattpoet skrev 2011-08-23 20:02:14 följande:
    Apelsinmuffins med mörk  choklad frosting är underbart gott,  något som jag nu saknar som citrusintolerant.

Jag gör en kanongod  smörkräm med laktosfritt smör och ägg vita som hur lätt som helst att smaksätta, vill du har receptet? 
    gärna! :)
  • Kattpoet

Och de har också någonstans på yutube hur man spritsar  muffins så de blir vackra

Svar på tråden cupcakesen och cheesecaken, frysa in? Behöver även feedback på smakkombination