• CiaLia

håller ni eller er man tacktal till gästerna?

Jag undrar om det är vanligt att brudgumm el bruden håller ett tal, typ tacktal till alla gästerna under festen?
    Jag och min blivande satt och spånade på om vi borde göra det, speciellt då vi har gäster som kommer från utlandet.

Hur gjorde ni och hur går det oftast till på bröllop enligt era erfarenheter?
    Råkar inte vara någon som har en idé på hur man kan hålla ett roligt tal, typ m en sång eller nåt annat lite tokigt? 

Jättetacksam för all hjälpCool 

• Svar på tråden håller ni eller er man tacktal till gästerna?
  • fruhgan

Min man höll ett tacktal till gästerna, dock inget avancerat utan mer "tack för att ni kom". han hade planerat hålla talet men inte exakt vad han skulle säga. Han sa nåt i stil med att "jag kom på att jag ännu inte kallat XX för 'min fru'....så jag och MIN FRU vill tacka er alla för ni kom osv osv osv"

• S2011

Efter brudskålen, innan vi satte oss till bords så tackade vi (jag) våra gäster för att de valt att närvara på vår dag. Vi hade inte planerat in något egentligt tal, utan bara att vi skulle välkomna gästerna och samtidigt tacka dem. Eftersom min man blir lite panisk vid blotta tanken på ett offentligt framförande så föll det på min lott att prata.

• Aniara4

Tackar man verkligen gästerna för att de kom och lät sig bjudas på fest? Har man kuvertavgift är det kanske relevant att tacka gästerna för att de "bjöd" på festen, men annars är det väl gästerna som ska tacka? I vanliga middagssammanhang (alltså inte vanliga vardagsmiddagar utan mer formella tillställningar som inte är bröllop) är det väl kutym att den gäst som har värdinnan till bordet tackar för middagen. Och efter bröllop har jag lärt mig att gästerna tackar för festen, och brudparet tackar för presenterna och ev. annan uppvaktning som blommor, kort, telegram.

• Lilique

På alla bröllop jag varit på så har alltid någon i brudparet tackat gästerna för att de kom, oavsett de bara sa det i en kort mening eller höll ett helt tal. Och så tackar någon gäst för att de fick komma och så är alla tackade och glada haha.

Det är jag som kommer att hålla tal till gästerna på vårt bröllop. Tänker inleda med att tacka för att alla kunde komma och dela vår dag med oss, men det säger jag bara snabbt i början. Sen blir det väl någon puttinuttig kärleksförklaring till min man, som jag inte kommer att kunna låta bli att trycka in. Resten av talet är dedikerat till personen jag känner att jag har att tacka för vårt förhållande - som pushade honom att gå tvärs över rummet och prata med mig när vi fortfarande bara var i stadiet att titta på varandra och tro att "jag har ingen chans där...". Låter lite skumt kanske, men det kommer vara fullt logiskt för alla vi känner haha.

• fruhgan
    Aniara4 skrev 2011-08-23 10:04:21 följande:
    Tackar man verkligen gästerna för att de kom och lät sig bjudas på fest? Har man kuvertavgift är det kanske relevant att tacka gästerna för att de "bjöd" på festen, men annars är det väl gästerna som ska tacka? I vanliga middagssammanhang (alltså inte vanliga vardagsmiddagar utan mer formella tillställningar som inte är bröllop) är det väl kutym att den gäst som har värdinnan till bordet tackar för middagen. Och efter bröllop har jag lärt mig att gästerna tackar för festen, och brudparet tackar för presenterna och ev. annan uppvaktning som blommor, kort, telegram.
    Jag anser att ja man tackar gästerna för att  de kom, helt enkelt för att dessa personer har ju uppenbarligen prioriterat att komma, de kanske har tagit ledigt från jobb, fixat barnvakt, åkt långt osv för att kunna närvara så ja, man tackar för att de kom.
    Javisst i andra sammanhang tackar den som har värdinnan till bordet för maten och efter bröllopet så tackar gästerna för att de fick komma och brudparet tackar för uppvaktning, presenter osv ofta med ett tackkort.
    Jag ser inget fel i att brudparet tackar gästerna för att de kom.
  • Pinkgrape

Nej. Vi höll inget tacktal för gästerna. Kanske vi borde gjort då de tydligen bjöd oss på vår fest (vi hade kuvertavgift). Vi skrev ett tack till gästerna i festhäftet, för vi gjorde häftet själva. Min mamma, pappa och vår toastmadame tackade dock gästerna. Vi tackade ju också alla för att de kom när vi sa hejdå till dom.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    aniara skrev 2011-08-23 10:31:59 följande:

Magdalena Ribbing har koll på det dær:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/07/14/brud...

Lite OT, men vem fasiken är den där Magdalena Ribbing och varför får hon styra och ställa kring allas bröllop? Hennes namn dyker upp titt som tätt här i olika trådar och jag förstår inte alls.
  • Aniara4

"Lika traditionellt är det brudgummens far som håller tacktalet på sina och gästernas vägnar; han har brudens mor till bordsdam och hon är värdinna eftersom bruden föräldrar ger bröllopet. Nu är detta inte längre självklart eller ens vanligt, vilket gör att formlerna ändras. Om brudens och brudgummens föräldrar tillsammans med brudparet bjuder på bröllopsfesten kan ingen av dem tacka för det de själva bjuder på. Då är det rimligt att någon annan närstående håller tacktalet, och den personen ska inte överrumplas med detta ”uppdrag” utan ska av anständig hövlighet ges en dag eller två att förbereda ett tacktal."

• Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-08-23 10:30:23 följande:
    Nej. Vi höll inget tacktal för gästerna. Kanske vi borde gjort då de tydligen bjöd oss på vår fest (vi hade kuvertavgift).
    Jag menade inget illa, bara att då har man ju något att tacka gästerna för, eftersom det är de som gjort festen möjlig.
  • aniara
    Pinkgrape skrev 2011-08-23 10:33:52 följande:
    Lite OT, men vem fasiken är den där Magdalena Ribbing och varför får hon styra och ställa kring allas bröllop? Hennes namn dyker upp titt som tätt här i olika trådar och jag förstår inte alls.
    Magdalena Ribbing ær expert på vett och etikett. Hon sitter inte och hittar på hur saker ska vara men dæremot ær hon vældigt kunnig på æmnet etikettregler och seder kring t.ex. brøllop.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Etikettregler 
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalena_Ribbing
    (Google och Wikipedia ær jættebra om man undrar øver något)
  • Pinkgrape
    aniara skrev 2011-08-24 11:19:17 följande:
    Magdalena Ribbing ær expert på vett och etikett. Hon sitter inte och hittar på hur saker ska vara men dæremot ær hon vældigt kunnig på æmnet etikettregler och seder kring t.ex. brøllop.
    sv.wikipedia.org/wiki/Etikettregler 
    sv.wikipedia.org/wiki/Magdalena_Ribbing
    (Google och Wikipedia ær jættebra om man undrar øver något)
    Jag litar dock inte alltid på varken google eller wikipedia (källkritik?), så därför undviker jag att läsa där och lita blint på det. Okej, men min följdfråga då, hur blir man expert på vett och etikett och vad är det som säger att sådant, precis som allt annat, inte ändras med årens gång? Alltså, varför ska man lyssna på henne?

(Jag säger inte att hon har fel eller något, jag är bara nyfiken!)
  • Kiin80

Vi tänkte be våra toastmasters säga ett litet tack å våra vägnar... jag anser själv att det räcker! Vi är inte jättetraditionella när det kommer till vett och etikett... kanske för att det blir lite svårt då vi vid honörsbordet kommer sitta tre 'pappor' och en mamma till min fästman och en pappa å farmor från min sida... Men anser ändå att ett tack å våra vägnar räcker... det är ju trots allt dem som är våra 'röster å armar' denna middag...?

• aniara

Men du læser hellre hær på ett forum med anonyma anvændare som kan hitta på och tuta i folk precis vad som helst? Kællkritik var ordet...

Magdalena Ribbing ær Sveriges mest kænda och respekterade etikett- och folkvettsexpert. Vad hon har før utbildning vet jag inte, men man får væl anta att hon har ett specialintresse i fråga. Hade du orkat læsa en liten bit av texten om henne hade du sett att hon arbetar før Dagens Nyheter, har skrivit åtskilliga bøcker, fått flera priser før sitt arbete och ofta anlitas till att hålla føredrag. Det betyder inte att man ska følja hennes rekommendationer till 100 % i alla lægen, men man får væl ændå anta att en person med det CV:et vet vad hon snackar om.

• CiaLia

Tack snälla för alla svar och tips. Jag tycker ockå Ribbing är till hjälp med sin kunnighet så ska läsa på lite därifrån.

Jag och fästmannen tänker nog hålla nåt kort tacktal tillsammans, men vi gifter oss 3 sep så finns inte mycket tid till att planera så blir nog bara kort och enkelt. 

Jag gillar att spexa och larva mig så försökte komma på nån rolig tacksång men fästmannen var inte lika pigg på den idén Tungan ute 

• Pinkgrape

Shit, lugna dig.. jag har inte mkt till övers för experter inom något område och ja, jag tar hellre tips och råd av vanliga människor.

Svar på tråden håller ni eller er man tacktal till gästerna?