Aniara4 skrev 2011-08-23 10:04:21 följande:
Tackar man verkligen gästerna för att de kom och lät sig bjudas på fest? Har man kuvertavgift är det kanske relevant att tacka gästerna för att de "bjöd" på festen, men annars är det väl gästerna som ska tacka? I vanliga middagssammanhang (alltså inte vanliga vardagsmiddagar utan mer formella tillställningar som inte är bröllop) är det väl kutym att den gäst som har värdinnan till bordet tackar för middagen. Och efter bröllop har jag lärt mig att gästerna tackar för festen, och brudparet tackar för presenterna och ev. annan uppvaktning som blommor, kort, telegram.
Jag anser att ja man tackar gästerna för att de kom, helt enkelt för att dessa personer har ju uppenbarligen prioriterat att komma, de kanske har tagit ledigt från jobb, fixat barnvakt, åkt långt osv för att kunna närvara så ja, man tackar för att de kom.
Javisst i andra sammanhang tackar den som har värdinnan till bordet för maten och efter bröllopet så tackar gästerna för att de fick komma och brudparet tackar för uppvaktning, presenter osv ofta med ett tackkort.
Jag ser inget fel i att brudparet tackar gästerna för att de kom.