• ehlin8­2
    Äldre 21 Aug 09:12
    3794 visningar
    17 svar
    17
    3794

    Tips på hur skära ner kostnaderna motages varmt!

    68 gäster inklusive oss själva. Vi vill inte stå och slava i köket dagarna innan så det blir nog catering förutom att vi funderar på att göra förrätt själva. Förrätt och buffe kommer att kosta 15 000 kr.
     o en tårta har vi räknat att den går på ca 2 700 kr

    Vi vill oxå kosta på oss 2 nätter på hotell, dels för att vi vill kunna njuta av hotellet och tror inte att vi gör det på bröllopsnatten om vi kommer dit mitt i natten och sedan så har vi släktingar som vi kommer att erbjuda plats i vårt hus.

    När vi har suttit och lagt upp en budget här på bröllopstorget och då landar hela kalaset på 50 000kr vilket vi tycker är lite mycket. Men det kanske det inte är med tanken på utgifterna för maten?

    Jag kommer inte att köpa en ny klänning, däremot kanske det blir att göra lite förändringar för att få in lite vitt och då räknar jag med max 1000 kr på detta då det är en sömmerska som i sådana fall får hjälpa mig.

    Kommer att göra både hår, smink och brudbukett själv.

    Vilka poster är tacksamma att dra ner på och vilka bör man lägga pengarna på rent generellt?

    Tips på bra bordsdekoration som inte kostar så mycket? Har tänkt ha ett tema i grönt - mer åt det limegröna hållet då min klänning har den färgen

  • Svar på tråden Tips på hur skära ner kostnaderna motages varmt!
  • Äldre 21 Aug 09:36
    #1

    Förrätten kan ni ju helt klart göra själva. Det finns massa saker som går att förbereda långt före och som håller att ställa fram i god tid också.
    Köp tårtorna på typ City Gross eller liknande, det behöver inte var så speciellt.
    Efterrätt behövs inte (om ni hade tänkt det) eftersom ni har tårta.
    Om ni kan och orkar så baka lite småkakor också så har ni att fylla ut med till tårtan och kaffet sen. Då håller sig folk mätta och glada lite längre..

    Hotell brukar kunna ha erbjudanden om "bo två nätter - få första natten billigare" och så finns ju Coop Medmeras erbjudande på massa hotell också där ni kan boka dubbelrum i två nätter till riktigt vettiga priser.

    Ha betalbar om ni ska ha fest med alkohol.
    Handlar ni på systemet så får ni lämna tillbaka alla oöppnade förpackningar inom 2 veckor och få pengarna tillbaka. Så det är ett bra tips... Visst det är billigare i Tyskland, men då kan ni inte ha betalbar (man får inte ta betalt för den spriten för då är det smuggling) och om ni blir stående med massa öl, vin och sprit efteråt så får ni ta den kostnaden själva...
    Vi kommer ha 20:- / alkoholhaltig dryck och 0:- för alkoholfria alternativ. Det borde betyda att vi går +-0 eller möjligtvis några hundringar back på baren. Men det blir alltså inga stora summor.

    Dekorationer - tja limefrukter kostar inte så mycket och är rätt snygga faktiskt. Dessutom kan ni återanvända dom senare och göra lemonad eller nåt Flört
    Har ni tillgång till skog så kan det vara snyggt med typ grankvistar som ni sen lägger limefrukterna på. Ni kan även använda lime i vattenkarafferna så blir bordsvattnet dekoration också. 2 flugor i en smäll så att säga

  • ehlin8­2
    Äldre 21 Aug 09:57
    #2

    De där med limefrukterna va ett kul tips. Tack!

  • Äldre 21 Aug 10:09
    #3
  • Mace
    Äldre 21 Aug 10:19
    #4

    Jag tror det blir tufft att komma under 50 000 på 68 gäster om man vill ha catering, men det kan förstås gå.

    Det viktigaste, tycker jag, är att i så fall fokusera på att det skall bli ett riktigt party och försöka se lite på detaljer och sådant. Det krävs inte så mycket, men genom att ha en massa småsaker runt omkring så hamnar fokus på andra saker än  bara mat och dricka.

    Några tips:
    - Leta bordsdekoration så snart som möjligt. När skall ni ha det? På sommaren finns ganska gott om blommor och växter man kan användra. Annars kan man ta bara vanligt björkris och sprayfärga det i grönt och vitt t.ex.
    - Program och liknande kostar och det drar lätt iväg när man får bråttom. Gör dem så tidigt som möjligt, även om ni inte skriver ut dem förrän alldeles innan.
    - En enkel kladdkaka funkar jättebra som dessert.
    - Gör enkel, men god, mat och fokusera på annat. Vill man ha en lång, sittande middag med fantastisk mat så skall man förstås lägga budgeten på det, men då blir det dyrt.
    - Blanda drinkar före och efter middagen. T.ex. vin + sprite. Blir inte så starkt och blir mycket billigare. Det går att köpa vin via nätet även om man själv får ta risken att fastna i tullen.
    - Bestäm vad som är viktigast - middagen eller festen? Om festen är viktig så investera i en bra DJ. Det gör stor skillnad, trots allt.
    - De största utgifterna blir lätt mat och lokal. Det är här ni kan göra störst besparingar...

    Lycka till! 

  • Tiisa
    Äldre 21 Aug 10:58
    #5

    Hej,


    var bor ni någonstans?

  • august­i2012
    Äldre 21 Aug 13:37
    #6

    hej Ehlin82. 
    Känner igen mig hos dig.
    Jag och min m2b vill ha ett fint  bröllop som inte kostar skjortan då vi hellre vill lägga pengar på 
    insatsen till ett  hus.
    Vi kommer vara cirka 70 gäster och budgeten är runt 35-40 000 kr och den kommer vi hålla.
    Jag har massa tips att ge dig. Ett av dem största är EBAY. Har handlat massor av saker där. 
    En annan är köp och sälj här på bröllopstorget. Har handlat  pussklockor och ett strumpeband och skålar att ha bordsdekorationer i.
    Sen kommer jag pyssla allt som går själv. Jag syr bland annat egna linneservetter av Ikeas kökshanddukar. (kostnad 1 kr styck). Allt småplock är nästan ordnat för 4000 kr. Sen tillkommer dem stora posterna.
    Hör gärna av dig om du vill ha tips och ideer i min gästbok.  
    Lycka till. kramar  

  • Kattpo­et
    Äldre 21 Aug 14:44
    #7

    När det kommer till catering så beror det helt på vad ni ska ha, det finns ju exotisk planka som går för runt 69- 100 kr. Så det beror  helt på vilken nivå ni vill ha på middagen och dryck, ja  det finns billig och god cider .

    Det finns alltid alternativ där ni inte behöver stå och laga mat dagen innan, lita på mig, jag måste ha en vilodag innan en fest för att orka med den och jag lagar endå all mat till mina gäster. 

  • klanto
    Äldre 21 Aug 15:05
    #8

    Mitt bästa budgettips är att kolla upp så många alternativ som möjligt, såklart.
    Jämför priser på nätet, kolla om sakerna du söker finns på ebay/tradera och lägg inte för mycket pengar på småkrafs!

  • ehlin8­2
    Äldre 21 Aug 15:19
    #9

    Tiisa: vi bor i Jönköpingstrakten.

    Kattpoet: vi har kollat runt lite på catering och hittat en som vi gärna vill ha för 185 kr per person som innehåller:


    Marinerade kycklingspett med vitlökscreme , Limeglacerade laxspett med avokadoröra , Marinerade champinjoner med gräslök och balsamico, Potatissallad med äpple, rödlök och kapris, Färskostfylld skinka med soltorkade tomater , Tomat och kronärtskockssallad med färsk spenat och rödlök, Olivröra med vitlök och crostini , Foccacia med förskost.


    Har du några förslag på mat som inte kräver någon större engeri och går bra att laga i förväg? 

    Kan man komma billigare undan om man tar delar av buffé från catering och gör delar själv? Eller tror ni det kommer att bli samma kostad eller rent av dyrare?
  • Nudax
    Äldre 21 Aug 15:20
    #10

    För bra tips på billig dekoration i lime/äppelgrön så finns det flera trådar här på bröllopstorget om det.

    Ett exempel: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m4037129.html

    Men överlag säger jag som en del andra här, ebay eller IKEA är två bra tips.

  • august­i2012
    Äldre 21 Aug 15:43
    #11

    ehlin82: nyfiken jag blev på maten. vi bor oxå i jkpg trakten.. vi funderade på pallas athena.

  • ehlin8­2
    Äldre 21 Aug 15:53
    #12

    Augusti2012: Buffen är fårn Event och Catering:  http://www.eventcatering.se/shop/buffer-ovriga/

  • Evilli­na
    Äldre 21 Aug 16:21
    #13

    Kolla på loppisar efter saker till bröllopet . Nu är det dessutom rea på det flesta loppisar. =)

  • Future Mrs S
    Äldre 21 Aug 16:31
    #14

    Jag har några tips som jag själv förösker följa.. :)

    Dukning:
    Låna ihop ljusstakar/hållare i glas av alla du känner, glas matchar med glas liksom så alla behöver inte vara likadana. Använd endel av dom till ljus och en del till en ros (el vad du vill) som är avklippt så bara blomman finns kvar (du förstår).

    Se om du kan köpa begagnade knoppalakan (på bt el blocket) och använd som dukar.
    Köp två rullar tapet billigt på rusta och skär av och ha som löpare, köp ett par tusen "diamanter" alltså konfetti och strö runt på borden, väldigt billigt på ebay.

    Alkohol: Se om någon ska åka till tyskland och om den då kan köpa med till er.

    Mat: köp buffe men gör egen sallad+eget bröd köp smör och ost själva och använd. Efterrätt bjud på choklad praliner eller en ondisbit  istället för en "riktig"efterrätt.

    Se om du kan få någon bekant att göra tårtan åt er? el gör den själv..

    Leta begagnat.. :) 

  • Tiisa
    Äldre 21 Aug 16:42
    #15

    Synd, hade tips på bra och billigt hotell.. fast i sthlm :)

  • august­i2012
    Äldre 21 Aug 16:46
    #16
    http://www.pallasatena.com/avhamtningsmeny.html tänkte vi använda oss av. 
    79 kr per person. Och det är inte lite mat man får. 
    Tänkte ordna lite melon och så själv. Samt bröd (5 påsar bröd hos Wästgöte bagarn för 100 kr) och smör.
    Vi tycker det är jätte gott. 
    70 personer kostar 5530 kr.

    Innan ska vi ha lite mingel med plockmat. Som småpajer, gränna knäcke med något på (eventuellt rökt fisk),
    och lite annat smått och gott.
    Och sen kakbuffe med glass ifrån hon i taberg. 
    Tror gästerna kommer hålla sig bra mätta för en inte allt för dyr peng. Och dessutom god mat. 
    Gör eventuellt nån pizzasallad och pizzabullar till vickning. 

     
  • EllaBe­lla
    Äldre 21 Aug 17:48
    #17

    Jag tycker det är ganska onödigt att lägga flera tusen kronor på dekorationer, det finns så mycket fina dekorationer man kan låna ihop. Du har fått många bra tips redan, använda en tapetrulle som löpare, låna glas och ljusstakar (i tex nysilver), kolla t ex här så fint med udda vinglas och enkla blommor under. 

Svar på tråden Tips på hur skära ner kostnaderna motages varmt!