• Chicita

    Det blir nog ingen möhippa och svensexa för oss :D

    Kände att det var dags att starta en mot-tråd eftersom det finns en uppsjö av "jag får ingen möhippa" eller "jag vet när jag blir hippad" Obestämd -trådar.

    Mina tärnor var ner i onsdags för att vara med om provsminkning inför bröllopet. De köpte då tyg till sina klänningar som dom ska sy.
    Vilket innebär att jag vet att dom kommer ha rätt fullt upp nu fram till bröllopet och troligtvis inte har tid att arrangera något för oss.
    Tärnorna är tillsammans med marskalkerna (vi håller det inom familjen så att säga Tungan ute) så jag vet att marskalkerna också är rätt upptagna.

    Detta passar oss utmärkt.
    Dels har vi inte tid med nåt sånt just nu. Och dels är ingen av oss intresserad av nån fyllefest med utskämningsmoment. Så det hade ändå bara blivit något lugnare...

    Är det fler som känner att det skulle vara skönt att slippa, eller har sluppit...

  • Svar på tråden Det blir nog ingen möhippa och svensexa för oss :D
  • Chicita

    Jag tycker inte att det är så mycket att ge en person den bästa upplevelsen någonsin utan snarare, att roa sig på dennes bekostnad samtidigt som man slänger in lite dyra aktiviteter som man sen kräver att alla ska vara med och betala oavsett plånbok.

    Inte vår stil direkt...

  • Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-08-20 10:26:08 följande:
    JAG! :D

    Min man fick sin svensexa en vecka före bröllopet och tanken var att min möhippa skulle bli två veckor före. Det var dock så många som jobbade och inte kunda ta ledigt, inte var hemma osv. så de ställde in möhippan. Jag drog en lättnadens suck faktiskt när jag fick veta. Jag kände att jag varken hade ork eller tid för något sådant före bröllopet. Nu har jag ju dock fått veta att det kanske kommer bli något under nästa månad eller så, en tjejkväll, och det har jag inget emot :) Är dock glad att jag inte fick någon just före bröllopet.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Vad skönt det låter...
    Brukar kunna bli mindre pretentiöst om det inte är före också Skrattande
    Vi önskade oss en enkel middag hemma hos någon, OM dom nödvändigt måste göra något...
    Men som sagt så tror jag inte att dom hinner, och det tackar vi för *hehe*
  • Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-08-20 10:32:50 följande:
    Ja, alltså.. mannens svensexa var ju allt annat än lugnt dessutom. Han mådde som en människa igen 2-3 dagar efter. Söndagen efter låg han och sov hela dagen, med mindre än en vecka kvar till bröllopet, och jag fick massor av saker att ordna färdigt själ. Jag dricker ju inte alkohol, så oavsett vad de hade hittat på för min del, så hade jag ju inte blivit sådär efteråt. Det hade dock satt käppar ihjulet för planeringen osv. Att bara få en lugn tjejkväll nu, efter all stressen, passar utmärkt :)

    Jag hoppas att ni "slipper", eller att det vara blir en middag om de nu hinner före bröllopet :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ja jag läste om det, hur kan man kalla sig för "vän" och bete sig på det sättet Skrikandes

    Tack Glad
  • Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-08-20 10:47:20 följande:
    Det har ju krupit fram nu, ja redan dagen efter faktiskt, att min kära make hade kul! Det han hade tyckt var tråkigt var att han inte hade tyckt det var skämmigt att gå utklädd på stan och sådär och vad då rädd att göra sina kompisar besvikna. Att han blivit alldeles för full är hans eget ansvar (i kombination med att de hetsat på honom lite för mkt och tidigt) och när min man dricker för mkt blir han alltid snefull och arg och ledsen. Det var tydligen bara det som hade spökat de sista timmarna. Nu när han pratar om sin svensexa är han jätteglad och hade en jätterolig dag :P haha

    Sedan är våra vänner i åldrarna 20-30år, ingen har familj eller stadgat sig. De lever fortfarande krog-livet som vi gjorde för 6år sedan. Jag tror de har svårt att sätta sig in i att vara, ja, familjefar, dessutom till ett sjukt barn, och känslan som kan uppstå då om man inte känner sig.. ja, jag vet inte.. men att man inte kan finnas där för sin familj. Min man var ju ledsen över att han inte skulle kunna skjutsa dottern till sjukhuset om det hade behövts osv. Samtidigt är det ju något som han måste jobba med också, att kunna släppa det lite när dottern mår bra och faktiskt ha kul en kväll.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    hehe... så det kan vara *S*
    Förhoppningsvis så lärde han sig något av det i alla fall då Glad
  • Chicita

    Aniara4: Ja det är ju ett stressmoment. Jag förstår ju varför man kidnappar brudar och brudgummar...
    Men samtidigt vet ju alla hur stressigt och svårt det kan vara att få ihop någon större träff utan alla bröllopsgrejer som ska göras runtomkring. Alltså en vanlig tjejkväll kan ju vara supersvår att planera liksom...
    Som brud / brudgum så har man ju för det mesta 2000 saker som måste göras, och som måste planeras in ordentligt dessutom.
    Det är inte saker man kan göra "en annan dag" för då blir någon annan stående och väntar på ens besked och beslut och kan inte komma vidare med det som den personen ska göra...

    Så det krävs ju lite takt och finess av de som drar ihop en hippa /sexa

    Hoppas din migrän går över.
    Jag hade det i går kväll och trodde inte att jag skulle kunna jobba i dag, men som tur var så gick det över till "bara huvudvärk"

  • Chicita

    Vad skönt det är att höra att jag inte är ensam om att gärna slippa hippa Tungan ute

    I och för sig så misstänkte jag ju det från början, alltså att jag inte var ensam.
    Förhoppningsvis kan denna tråd ge någon som vill slippa men inte vågat säga det, lite råg i ryggen.

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-08-21 09:37:54 följande:
    Hahahahaha, en halvtimme senare ringde det på dörren! Förvånad

    Jag hade en jättetrevlig dag med mina närmaste vänner, ingen förnedring och inget för ansträngande, mat som funkade för alla mina konstiga allergier och restriktioner, och aktiviteter jag tyckte var roliga. Mina vänner känner mig!

    Det enda är att jag nu måste tokstressa för att försöka förbereda mig inför det viktiga mötet idag. Hade ju tänkt ägna gårdagen åt att läsa på...
    Hehe... när man talar om trollen Tungan ute
    Tur att du fick en trevlig dag, anpassad för dig i alla fall. Hoppas migränen släppte också
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-08-21 09:42:29 följande:
    Den släppte först (med hjälp av nässprayen), men när jag mot bättre vetande drack vin till lunchen kom den förstås tillbaka. Hade en spray till med mig, men den lyckades inte riktigt få bukt med eländet. Efter bubbelbad och nackmassage var den dock på en hanterbar nivå. Men det blev inte mycket dricka resten av kvällen! Vilket jag iofs är glad för idag. Och när silversmeden kom - det var tillräckligt svårt att såga rakt ändå!
    Det var ju lite taskig tajming att få migrän på din hippedag då Flört
    Men skönt att det i alla fall slutade bra. Många gånger tycker jag att massage och sånt hjälper mer än både tabletter och annan medicin.
  • Chicita

    Nehepp... där fick vi så vi teg... *S*

    I förrgår kväll fick vi ett sms från sambons lillebror som undrade om han kunde komma förbi och fika innan han åkte till köpcentret.
    Ok egentligen inget konstigt. Dom har 14 mil hit och dom brukar åka till vår stad och handla ibland eftersom dom bor på en liten ort som man missar centrum på om man blinkar när man kör igenom *typ*...
    Men han är inte den morgonpiggaste, så vi misstänkte att det nog låg något annat bakom.
    Jag hade migrän i fredags så vi svarade helt enkelt att jag hade migrän och att vi nog inte orkade besök. Men gärna en annan dag och att vi kunde höras på morgonen ifall att jag kände mig bättre.

    Sen började vi fundera, jag sa att "det där är nog din svensexa som är på väg..." och när vi fick ett sms som sa "Hoppas hon mår bättre i morgon då ;) " så kände vi att Jo det är nog så... frågan var bara om dom skulle samköra oss eller bara ta honom...
    Det blev att glömma migränen och panikstäda. Jag hade bakat innan jag fick migrän, vi hade inte diskat efter middagen och köket såg ut som ett bombnedslag. Vi skulle ju ta det dagen efter eftersom jag inte mådde bra liksom...
    Panikröj - panikdisk och sen slänga oss i sängen så vi kunde upp tidigt och duscha samt hinna ut med hunden och äta frukost.
    Vi gick upp och duschade, sen slängde sambon iväg ett sms innan vi gick ut med hunden och skrev att "hon mår bättre i dag, när kommer du?"
    När vi kom hem efter 25 min morgonpromenad så hade vi svaret "bra, vi kommer om 30 min" - skickat för 24 minuter sen...

    Hmm... Vi??? Inte Han...
    Här växte funderingarna  ännu mer.
    När dom kom så var det båda våra tärnor + båda marskalkerna (alltså sambons bröder och deras flickvänner)... Efter frukost, kaffe och lite sånt så fick jag ta med en osthyvel och en halv tandpetare och följa med tjejerna.
    Sambon fick ta med en potatisskalare och en liten burk och följa med killarna som skulle till "den där affären", vilket visade sig vara systemet där dom köpte lite vin...

    Sen sammanstrålade vi allihopa på ett ställe för att köra go-cart.
    Resterna efter min migrän uppskattade inte riktigt motorvrålen och däckskriken, så jag fick hoppa av efter 3 uppvärmningsvarv. Men tjejerna gav sig rätt fort då också och följde med mig hem för att vila lite och rasta hunden innan lunch och avfärd till "nästa uppdrag". - Som visade sig vara make upp på Makeupstore inför kvällens middag på restaurang. Dom blev också sminkade och så fick vi plocka våra produkter :)
    Medans dom sminkades fick jag en tavelduk och uppmanades att måla en bild av min blivande med hjälp av 2 penslar, lite vattenfärger (8 st) och två tuschpennor... Hmm vattenfärg och tavelduk går inte så bra ihop, men efter lite pillande så fick jag till en bild.

    under tiden så var killarna och bowlade. Dom åt sin mat i en park också, och hade lite picknick, där fick sambon måla sin bild av mig med exakt samma utrustning (han kan inte rita en streckgubbe ens så ni kan tänka er hur det såg ut ;P )

    När vi sammanstrålade hemma så fick vi duscha av oss lite försiktigt och så fixade ena tärnan mitt hår... Sen bar det av till restaurangen. God mat, gott vin och trevligt sällskap :)

    Sen åkte vi hem och drack vin, drinkar och spelade sällskapsspel halva natten.
    Precis vad vi hade önskat oss...
    enda problemet var ju att vi faktiskt inte hade tid... så nu lär vi lägga på en rem och jobba in lite tid ;)
    Men det var helt klart värt det...

    Ena tärnan som har lite svårt att sitta still, passade på att stryka de flesta av linneservetterna i alla fall. Så nu blev det gjort :)
     

  • Chicita
    Future Mrs S skrev 2011-08-29 10:21:05 följande:
    endel vänner tror liksom att det "hör till" att förnedra och att ju värre man gör det desto bättre kompis är man, fråga mig inte hur dom kan tänka så men endel gör verkligen det.. :S :S 
    Precis...
    Jag hade ju en kompis som fått för sig att hon skulle "hämnas" sin möhippa på mig. Trots att hon fick en hippa som hon bett om och jag absolut inte ville ha en sån hippa...
    Borde inte hon varit glad över att vi gjorde en sån hippa som hon ville ha, och därför försöka ge tillbaka en som jag ville ha?
    Nej nej... Här ska det "hämnas" och "förnedras" osv...
    Vilket innebär att jag inte direkt är vän med henne längre... 
  • Chicita
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-13 21:18:14 följande:
    Oh, en tråd för mig. Jag vill heller inte ha en möhippa eller blivande maken en svensexa. Som sagt så kan man inte lita på vad de gör. Lite skämmas kan man väl göra, men det finns ju gränser, men frågan är hur mycket folk förstår gränserna. Hur väl de känner att vi har våra gränser så att säga.
    Vi tänkte skriva med nåt om detta på hemsidan. Men har ni något tips hur man avsäger sig det så det verkligen inte några. vi har dessutom en 1åring nu, som runt bröllopet kommer vara 1.5. Vi vill gärna inte åka ifrån henne och inte kul om en får svensexa och den andra inget osv eller att de ska göra sådant där som nån skrev ovan - sälja pussar osv. Avskyr när de ska blanda in andra tjejer/kilalr när det är folk som ska gifta sig. Då rör man liksom inte motsatta könet.

    Jag skulle kunnat tänkt mig nåt roligt kvällsmys med oss båda. om de hade bjudit ut oss ihop på nåt..kanske bowling..haha..eller sjunga in en låt i ihop i en studio eller nåt sådant kul :-9

    Har ni tips på hur man kan skriva?
    Vi gjorde helt enkelt så här att vi skrev ut under rubriken Svensexa:
    Brudgummens önskemål om svensexa
    Jag vill helst bara göra något kul med några vänner, kanske åka gocart eller någon annan aktivitet och så en skön kväll med god mat och gott vin i goda vänners lag. 
    Men jag blir lika glad om det inte blir någon svensexa alls. 

    Och så här blev det:
    (här ska det in en beskrivning om hur det blev, men det gick inte att uppdatera sidan som det skulle göra)

    Och under rubriken Möhippa gjorde vi samma sak.
    Vi beskrev alltså tydligt vad vi ville och lämnade rum för "hur det blev". Vilket innebar att alla som läste på hemsidan skulle sen få kunna läsa om det inte blev enligt våra önskemål. (vilket satte lite press på dom som sen ju arrangerade det ;)  ) 
Svar på tråden Det blir nog ingen möhippa och svensexa för oss :D