• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • Hanna05

Jag fattar inte hur man har råd att l'gga ut mellan 10 000 & uppåt för en fotograf.
    Allt annat kostar ju också!
    Detta är ju bara under en dag , så man ska väl inte ruinera sig??

4000 kr för en fotograf tycker jag är nog dyrt.. och då måste man ändå betala bilderna sen typ..

• Vi2alltid

Som redan sagt: det är ju viktig att jämföra vad ni får för pengarna. En del har räknat in ett antal bilder och förstoringar i priset, andra inte. "Heldag" kan variera för olika personer hur många timmar det är. För en del tillkommer reseersättning.

Tänk på att tiden fotografen lägger ner inte bara är under själva bröllopsdagen! Det tar lång tid att sitta och redigera bilder, och seriösa fotografer bokar även en konsultation innan tillsammans med brudparet. Då är inte 10 000 så mycket pengar längre! Ni får ju inte tro att dessa 10 000 går oavkortat direkt i fotografens ficka, utan närmare hälften försvinner i skatter och avgifter.

• rollei

Sjutusen för en heldagsfotografering med rekning, efterbehandling av bilder osv, då är det ju mer lönsamt att jobba på McDonalds. Hur levererades bilderna då? 

• bettanR

vi betalar ca 13500 och då är fotografen med från 10 på morgonen till 01.00 på natten. Alltså hela dagen och festen! Inklusive en session med porträtt innan vigeln. Hon garanterar minst 30st redigerade bilder per timme och sen får vi allt i digitalt format. 450 redigerade bilder!! Så fotoböcker och tavlor får vi göra själva. Min m2b är väldigt fotointresserad och så detta var verkligen något vi prioriterade i vår budget. T ex jag har istället lagt 4000kr på klänning och skor, vilket när jag har hört mig för är väldigt lite för många. 

• Mariamilena80

Vi har valt en ung tjej med inte allt för mycket erfarenhet.. vi betalar 4500kr för 6 timmar.

• TheD
    rollei skrev 2011-08-19 12:11:20 följande:
    Sjutusen för en heldagsfotografering med rekning, efterbehandling av bilder osv, då är det ju mer lönsamt att jobba på McDonalds. Hur levererades bilderna då? 
    Bilderna fick vi på en skiva :) Absolut det bästa! Då kan vi själva välja vilka vi vill förstora etc. Några bilder hade han förstorat som vi fick i en mapp! Och dem ska ramas in!!!!

Hur kan du vara så negativ? I Stockholm kan man nog inte hitta för det priset så just för detta är jag glad över att jag inte bor där ;)
  • TheD

Han la till såna där "moln" eller vad det heter runt kanterna på vissa bilder så vi har både med och utan. Och ngra svartviat bilder också! Perfa!

• Skumboll
    Hanna05 skrev 2011-08-19 07:53:13 följande:
    Jag fattar inte hur man har råd att l'gga ut mellan 10 000 & uppåt för en fotograf.
    Allt annat kostar ju också!
    Detta är ju bara under en dag , så man ska väl inte ruinera sig??

4000 kr för en fotograf tycker jag är nog dyrt.. och då måste man ändå betala bilderna sen typ..
    Fast det beror ju på vilken budget man har totalt också. Vi hade en budget på 150-160' och då är inte 20000 för fotografen speciellt stor kostnad i sammanhanget. 
  • Vi2alltid
    TheD skrev 2011-08-19 17:05:13 följande:
    Bilderna fick vi på en skiva :) Absolut det bästa! Då kan vi själva välja vilka vi vill förstora etc. Några bilder hade han förstorat som vi fick i en mapp! Och dem ska ramas in!!!!

Hur kan du vara så negativ? I Stockholm kan man nog inte hitta för det priset så just för detta är jag glad över att jag inte bor där ;)
    Fast det har ju inte att göra med om man bor i Stockholm... man ska väl ha en skälig lön var man än bor?
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?