Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
TS: Som svar på din fråga...
Jag har haft kontakt med 2 proffsfotografer (eller tja en tredje som även kör limousinen vi åkte hem i och har paketpriser med limo + foto) och priserna varierade från 4800:- där vi skulle få 10 bilder, men vi hade inte rätt att använda dom på något annat sätt än till vårt eget album. Alltså inga förstoringar, ingenting. Det fick vi betala extra för. Även om vi ville ha fler bilder så fick vi betala extra...
Så grundpriset lät ju bra, men det skulle nog slutat på en 10-15000:- i slutänden i alla fall med alla tillägg, reseersättning mm som han hade.
Den andra skulle kostat ca 11000:- för en heldag. Då ingick 15 bilder som vi får använda i stort sett hur vi vill så länge vi refererar till henne som fotograf (alltså vi får inte ta bort signaturen på korten) och så fick vi betala extra om vi ville ha fler bilder.
I det valet så skulle jag valt fotograf nr 2...
Och vi hade en lång och intensiv mailkontakt ett tag också.
Jag bor i en "lagom stor" stad i Dalarna förresten.
Nu blev det inte någon av dom. Utan min nyblivne makes jobbarkompis fotade + en kompis jag träffat på nätet och som pluggar bild mm på högskolan just nu.
Min vän fick resa, hotell i 2 nätter och kläder + deltagande på bröllopsfesten och får helt fritt använda bilderna som hon vill i skolarbeten och eventuellt framtida karriär som bröllopsfotograf.
Makens jobbarkompis fick en inbjudan till middagen + låna kläder då vi hade sånt som passade redan, och så skulle han få några tusen efteråt också.
Men nu vägrar han ta betalt... Vi har försökt betala flera gånger, men han vill inte. Han tyckte att allt var en så stor upplevelse som han aldrig hade kunnat vara med om annars (medeltidsbröllop med 5-kamp, eldshow mm) så han tycker att det är betalning nog.
Så jag har sagt åt honom att om han behöver en tårta nån gång så får han höra av sig, så fixar jag det istället...
Båda dessa ger oss full rätt att använda bilderna som vi vill. Förstora, dela på FB eller vad vi nu vill göra. Under förutsättning att vi klart markerar att det är dom som är fotograferna bakom bilderna.
Har än så länge bara fått bilder från min vän, och dom är superfina.
Jag hade inte trott att hon var amatör om jag fått se bilderna från henne och det inte var jag som var bruden...
Mycket finare bildspråk än den där "billiga" proffsfotografen dessutom
Mitt största råd till dig är att kolla vad du får för pengarna eftersom det inte är säkert att bilderna ingår i priset. Och att billigt då kan bli dyrt i slutänden.
Lycka till