• ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 17 Aug 23:16
    4105 visningar
    15 svar
    15
    4105

    Hur?

    Hejsan nu har jag bantat i ungefär 6-7 veckor och gått ner 15kg.
    Väger nu 62 och är 1.78cm lång, 16 år. Jag undrar hur jag kan behålla mitt nuvarande vikt? Äter än så länge ungefär 400-500kcal och joggar 1 timme 3 ggr pr vecka.
    MVH Kevin Saade

  • Svar på tråden Hur?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 17 Aug 23:24
    #1

    Är du 16? Varför valde du detta forum?? Du ska iaf äta mer än 500 kalorier per dag för fortsätter du så kommer du dö...

  • ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 17 Aug 23:27
    #2
    förlovadflicka skrev 2011-08-17 23:24:47 följande:

    Är du 16? Varför valde du detta forum?? Du ska iaf äta mer än 500 kalorier per dag för fortsätter du så kommer du dö...


    Va kommer jag dö? jag har hållt på med det i 6-7 veckor utan att något har hänt mig?:O Men hur ska jag behålla vikten?! Jag kommer nog att gå upp i vikt om jag äter vanligt igen!
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 17 Aug 23:31
    #3
    ladygagalittlemonster skrev 2011-08-17 23:27:58 följande:
    Va kommer jag dö? jag har hållt på med det i 6-7 veckor utan att något har hänt mig?:O Men hur ska jag behålla vikten?! Jag kommer nog att gå upp i vikt om jag äter vanligt igen!
    Du ska väl äta typ mer än fyra gånger så mycket... Det låter som du svälter dig själv, gör inte det, killar i din ålder måste äta mycket för att växa... Ok, du kanske redan vuxit klart men ändå. Du måste vara grymt smal nu, jag är tjej (19) och ca 165 cm och väger 58 och jag är smal liksom, min fästman är 170 cm och väger ca 70 och är också smal, du är definitivt inte fet så sluta banta... Ät lagom mycket men ät nyttigt! Du kommer inte gå upp i vikt då om din kropp inte behöver väga mer. Ät mycket frukt och grönt och ingen snabbmat och träna en timme tre gånger i veckan så kommer du inte bli tjock. Börja ät normalt innan du får anorexia, det är inte så kul har jag hört...
  • ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 17 Aug 23:38
    #4
    förlovadflicka skrev 2011-08-17 23:31:54 följande:
    Du ska väl äta typ mer än fyra gånger så mycket... Det låter som du svälter dig själv, gör inte det, killar i din ålder måste äta mycket för att växa... Ok, du kanske redan vuxit klart men ändå. Du måste vara grymt smal nu, jag är tjej (19) och ca 165 cm och väger 58 och jag är smal liksom, min fästman är 170 cm och väger ca 70 och är också smal, du är definitivt inte fet så sluta banta... Ät lagom mycket men ät nyttigt! Du kommer inte gå upp i vikt då om din kropp inte behöver väga mer. Ät mycket frukt och grönt och ingen snabbmat och träna en timme tre gånger i veckan så kommer du inte bli tjock. Börja ät normalt innan du får anorexia, det är inte så kul har jag hört...
    Jag tkr inte jag ser så smal ut på speglen :( Alltså, ska jag långsamt tilsätta fler kalorier per dag? Eller ska jag direkt börja med att äta mycket frukt och grönt?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 17 Aug 23:47
    #5
    ladygagalittlemonster skrev 2011-08-17 23:38:41 följande:
    Jag tkr inte jag ser så smal ut på speglen :( Alltså, ska jag långsamt tilsätta fler kalorier per dag? Eller ska jag direkt börja med att äta mycket frukt och grönt?
    Jag tycker du ska börja direkt... Om man har början till anorexia så tycker man inte att man ser smal ut, men det bara måste du göra... Förresten, visste du att när man ser sig själv i spegeln så lägger man automatiskt på fem kilo i huvudet? Så du ser fem kilo lättare ut än du tror ;) Är det inte bättre att du äter ordentligt och mycket protein (alltså kött) så att du kan bygga lite muskler? Din kropp kommer må bättre av bra kost och lite styrketräning och det förbränner bra också så att du inte blir tjock ;) Om du börjar skolan snart så tycker jag att du ska prata med din idrottslärare eller skolsköterska, de kan sånt och kan hjälpa dig :) Men äta bör man, annars dör man :)
  • ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 17 Aug 23:50
    #6

    tuuuuuuuuuuuuusen tack! så jag kan redan börja imorgon va?

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 17 Aug 23:53
    #7
    ladygagalittlemonster skrev 2011-08-17 23:50:17 följande:
    tuuuuuuuuuuuuusen tack! så jag kan redan börja imorgon va?
    Med att äta mat? Ja :) Är detta ett skämt? :)
  • ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 17 Aug 23:57
    #8
    förlovadflicka skrev 2011-08-17 23:53:46 följande:
    Med att äta mat? Ja :) Är detta ett skämt? :)
    Jag äter ju mat? Men ungefär hur mycket ska jag börja äta som start? Nej..
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 18 Aug 00:02
    #9
    ladygagalittlemonster skrev 2011-08-17 23:57:10 följande:
    Jag äter ju mat? Men ungefär hur mycket ska jag börja äta som start? Nej..
    Ät ett par mackor till frukost, en hel tallrik mat till lunch och samma till middag och något mellanmål mellan dem och ett par mackor eller något på kvällen... vanlig mat helt enkelt :) Hur åt du innan du började banta då?
  • ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 18 Aug 00:06
    #10

    Jamen det är det jag inte kan! Jag kommer gå upp i vikt om jag börjar äta normalt igen!

    Åt 3 portioner cornflakes med torkade frukter..
    till lunch åt jag ris med någon slags gryta
    till middag åt jag nog 4-5 mackor
    och till kvällen åt jag någon tårtbit.

    Just nu äter jag en gurka till frukost
    tomat till lunch och till middag äter jag något som är 400kcal, äter inte kvällsmat för då tränar jag.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 18 Aug 00:12
    #11
    ladygagalittlemonster skrev 2011-08-18 00:06:51 följande:
    Jamen det är det jag inte kan! Jag kommer gå upp i vikt om jag börjar äta normalt igen!

    Åt 3 portioner cornflakes med torkade frukter..
    till lunch åt jag ris med någon slags gryta
    till middag åt jag nog 4-5 mackor
    och till kvällen åt jag någon tårtbit.

    Just nu äter jag en gurka till frukost
    tomat till lunch och till middag äter jag något som är 400kcal, äter inte kvällsmat för då tränar jag.
    Cornflakes och torkad frukt är det extremt mycket socker i och vanligt ris och vitt bröd är inte heller bra alternativ och självklart inte tårta. Gurka och tomat kan man inte leva på, du kommer bli undernärd! Enligt denna tabellen som jag tror stämmer ganska bra så kan du väga upp till 79 kilo utan att vara överviktig, så ät på du, det är nog bara bra för dig att gå upp lite! Men det låter verkligen som att du behöver prata med någon, tränar du varje kväll? Det låter inte alls sunt. Ring ungdomsmottagningen eller någon skolpersonal imorgon och få hjälp, ok? Nu ska jag sova, godnatt, sov gott :)
  • ladyga­galitt­lemons­ter
    Äldre 18 Aug 00:14
    #12

    Jaja, tack för hjälpen annars!
    Godnatt!

  • butter­fly
    Äldre 18 Aug 08:20
    #13

    Du har tydligen tagit i riktigt ordentligt när du beslöt dig för att gå ner i vikt. =)

    Tyvärr håller jag nog med förlovadflicka nu att din nuvarande diet inte är hälsosam. Min pojkvän som jag nu bott tillsammans med i 4 år tränar tyngdlyft och kampsporter så jag är väldigt van vid alla världens dieter när han sänker sin kroppsfett mängd till 8 %. Även när han går på diet så består hans dieter alltid av minst 1 500 kcal i dagen och då försöker han gå ner i vikt. När han håller sin vikt så äter han betydligt mera. Du har nu hoppat från vad jag misstänker kan vara 3000-4000 kcal i dagen till bara 500 kcal. Om du motionerar 3ggr i veckan som du påstår och du ännu till bara är 16 år kan ditt intag i dagen nog vara lite på 2 000 kcal utan att du går upp. Jag tror den vanliga dagsrekomendationen för en kvinna brukar vara ca 2000 och för en man ca 2500. Förstås beror de här lite på hur mycket du motionerar och sedan också på ålder. Du är yngre och växer ännu vilket betyder att din kropp behöver mera än min pojkvän som närmar sig 30 år. Observera att det här är nu bara riktgivande svar sedan. Allas kroppar fungerar olika och det faktum att du ännu växer kan nog göra att du behöver ännu mera än vad jag just skrev. Jag försöker bara ge dig en uppfattning om exakt hur lite du faktiskt äter just nu jämfört med vad en person som vill hålla sin vikt kan äta

    Det största problemet med in tidigare diet är att den var väldigt ohälsosam. Precis som förlovad flicka sa så åt du en hel massa socker och det gör att man går upp. Istället för cornflakes till morgonmål så kan du äta gröt (1dl havregryn), ett par smörgåsar (som inte är dränkta i sylt, majonäs eller annat ohälsosamt och helst inte vitt bröd) och fast en frukt eller yougurt. Yougurt kan sedan också innehålla massor med socker fast man inte skulle tro det så släva inte i dig hur mycket som helst. Nu vet jag inte hur stora portioner bu bruka äta som lunch men om du tog så att det nästan inte tallriken räckte till så är ju ett bra sätt att lite minska på mängden. Jag menar inte att du skall äta bara 5 riskorn nu utan att du helt enkelt bara tar lite mindre än du tidigare åt. Mackor är inte sedan middag. Det måste du byta ut mot riktig mat om du vill hålla din vikt. Och det som du absolut skall ta bort är den där tårtbiten. Tårta är inte vardagsmat. Man skall inte lägga i sig bakelser, chips, choklad eller annat liknande varje dag om man vill hålla sin vikt. Förstås kan man äta gott utan att gå upp men inte hela tiden. Något som du kan försöka tillägga mellan de här måltiderna är en frukt. Om man vill hålla sin vikt skall man äta ltie och ofta. Om du äter en frukt mellan måltiderna så håller du magsmältningen igång. Det håller dig också från att bli vrålhungrig och sedan släva i dig enorma mängder med mat sedan när du äntligen får det.

    Var lite försiktig när du börjar äta ordentligt igen. Om du faktiskt ätit så lite som du säger så kan din mage verkligen få en våldsam reaktion på att igen få i sig och du kan få lite illa att vara. Så när du börjar äta igen så gå inte direkt till en hamburgar måltid för den kommer garanterat ut.

    Nu påpekar jag sedan igen att jag bara försökte ge lite tips och råd på vad du kan äta och hur mycket för att du skulle få en uppfattning om vad räknas vara normalt dags intag. Jag är inte utbildad för det här så det här är på riktigt bara lite riktgivande råd för att hjälpa dig inse att din vikt kommer att hållas fast du äter lite mer.

  • Sebast­iána
    Äldre 26 Aug 10:29
    #14

    Havregrynsgröt är jättebra. Om man startar dagen med det håller man sig mätt länge! Ät normal mat, men inte gigantiska portioner såklart, och hoppa över kakor, godis läsk osv.

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 26 Aug 10:44
    #15
    ladygagalittlemonster skrev 2011-08-18 00:06:51 följande:
    Jamen det är det jag inte kan! Jag kommer gå upp i vikt om jag börjar äta normalt igen!

    Åt 3 portioner cornflakes med torkade frukter..
    till lunch åt jag ris med någon slags gryta
    till middag åt jag nog 4-5 mackor
    och till kvällen åt jag någon tårtbit.

    Just nu äter jag en gurka till frukost
    tomat till lunch och till middag äter jag något som är 400kcal, äter inte kvällsmat för då tränar jag.
    Gurka till frukost och tomat till lunch? Du äter inte kvällsmat för du tränar då? Eller menar du middag=kvällsmålet? Tycker gurkan och tomaten låter helt galet...
Svar på tråden Hur?