• Jossen

    Kostar maten mest?

    Jag undrar lite hur ni har haft det med mat på era bröllop?

    Vi var säkra på att vi ville bjuda på tre-rätters, men räknade på att det kostar runt 585:-/p.p 80x585 = 46 800:-. Det är ju sjukt mycket pengar. Då tillkommer ju även dryck... Så vi får kanske fundera på buffé, men jag vet inte. Ser framör mig att vi sitter runt bordet hela tiden och har serveringspersonal!

    Hur har ni gjort? Vad har ni lagt mest på inför erat bröllop? Hur har ni tänkt angående maten?

  • Svar på tråden Kostar maten mest?
  • Lilique

    Först hade vi tänkt ha trerätters, men det hade blivit ca 20.000 för 62 personer. Och då exklusive dryck. Kändes helt bortkastat när vi tänkte efter. Så det blir nog buffé för oss iallafall. Vi väljer nog att lägga de pengarna på ringarna och kläderna istället.

  • Kattpoet

    Det beror ju helt på om ni ska göra det själva eller  catering och vad ni ska ha.

    Man kan ha  en underbar 3 rätters middag  som går på 80 kr per portion utan dryck. 

  • EllaBella

    Vi valde bort efterrätten och serverade drinktilltugg (till brudskålen), förrätt, huvudrätt samt tårta. Kan säga att alla blev proppmätta ändå! Detta kostade oss 425 kr/person exkl dryck till för- & huvudrätt.

    Hade vi bjudit på buffé från samma ställe (och då med enklare råvaror än i den meny vi valde) hade priset blivit ca 300 kr/person exkl dryck till maten. Vi valde bort detta eftersom vi ville ha maten serverad. Men som sagt, välj bort efterrätten, folk kommer inte gå hungriga jag lovar

  • sollan

    Vi kommer bjuda på 3 rätters meny, catering från Odd Fellow. Kommer kosta ca 200:-/person. Ifs så tillkommer en mindre summa  för serveringspersonal ochså men vi har valt att låta servera förrätt och efterrätt vid bordet medans varmrätten får man gå och ta själva som vid buffe. Mest bara för att slippa ha fler serveringspersonal som krävs ifall man nu vill servera varmrätten ochså :)

    Ni kanske kan kolla efter billigare allternativ så ni kan ha 3 rätters ifall ni nu hellst  vill det.


    April 2012
  • aniara

    Før oss ær maten superviktig, vi verkligen ælskar hæftiga matupplevelser. Dærfør lægger vi ganska mycket pengar på den. Det kommer kosta ca 1200 kr/person før ett glas bubbel, trerætters med vinpaket, tårta samt kaffe med avec. Då ingår lokal, dukning, porslin, servering osv. Det blir mycket pengar, men væl vært det.

  • EllaBella

    Kan ju tillägga att man kan spara en del beroende på vilka råvaror som ingår i menyn. Den restaurangen där vår middag var hade kuvertpriser upp till ca 800:- men vi valde att bjuda på kycklingfilé istället för t ex oxfilé eller rödingfilé till huvudrätt samt att ha en ganska enkel tårta (och ingen efterrätt) och kom därmed ner mycket i pris.

  • S2011

    Ja, maten blev definitivt dyraste posten i budgeten.
    Vi hade en buffé (caterat från festvåningen vi höll till i för 375 kr pp) och slutnotan för maten blev 14 625 kr.

    Vi tänkte dock att vi fick mycket mat för det kuvertpriset, vi behövde inte bekymra oss ett dugg över att planera inköp, tillreda och tillaga, se till att ha skålar att servera i osv osv. Ingick i kuvertpriset gjorde även kaffe, dekorationer till borden, städning och personal - så vi tyckte att vi gjorde ett bra val som vi tjänade på i längden.

    Hur just ni ska göra måste ni råda över själva, men för min egen del kan jag verkligen rekommendera att lägga en liten extra peng för att slippa hålla på och ordna med allting själv. Det är faktiskt helt värt det så här i efterhand, särskilt med tanke på stress- och nervositetsnivån de där sista två veckorna.

    Hur ni än gör - lycka till! :) 


  • Morgonrodnad

    Vi beslutade oss också för att lägga ner en del pengar på just maten. 800:-/person kostar det med trerätters, exklusive dricka (bortsett från gårdens eget källvatten som det finns gränslös tillgång till). Däremot ingår själva gårdslängan vi hyr i det priset, och man slipper ju tänka på tillagning, servering, diskning... allting. Det är värt ganska mycket, enligt mig :)

    Så för ca 20 personer kommer det gå på knappt 20 000 kr. Sen får vi se vad drickan kommer kosta... som jag förstått är vin inte helt billigt när man hyr in sig på sådana ställen :)

  • Pernillaaa

    Vi väntar på att få kostnadsförslag nu idag senast av min syster. Hon erbjöd sig att fixa käket som blir en 3-rätters + bröllopstårta. Hon är själv kock och tar därför med sig lite personal från sin restaurang som kommer servera och fixa allt som behövs. Dryck kommer vi att inhandla i Tyskland. Tror väl att det kommer att hamna på ca 100kr p.p för maten och eventuellt lite extra för tårtan. Vet nämligen inte om hon gör det själv. Drycken kommer gå på ca 1800kr och då är det brudskål samt läsk och öl till maten. Vi har tänkt bjuda ca 70-80st gäster så blir ca 10.000kr för mat och dryck. Så har ni någon i släkt eller vänskapskretsen kanske dom vill ställa upp mot en bra peng? :)

  • missuniversum

    Jag ska gifta mej nästa sommar och vi har bestämt oss för buffé! Dels för att det blir billigare och dels för att folk kan äta sig mätta. Jag var på ett bröllop för två år sen, där dom hade tre-rätters. De blev så dyrt för dom så dom fick dra ner på gästlistan för att ha råd och dessutom blev inte folk mätta. Jag vill hellre kunna bjuda fler och att folk kan äta sig mätta för en billigare peng. =)

  • Jossen

    TACK för era svar!

    Självklart förstår jag att det beror på råvaror och antal rätter, men tänk chocken ( eller, ja tänk tillbaka på chocken;) ) när jag insåg att det kostade så mycket! Jag har räknat på att ett bröllop går på runt 100 000:-, så att nästan halva budgeten går till mat känns ju lite orimligt. Då det fortfarande finns massa annat som behövs.

    SOLLAN: Odd Fellow, har de sådant? Då kände ni någon som var med i den ordern? För det är ju absolut ett alternativ.

    Pernillaaa: Jo det är ju ett jättebra alternativ. Drar man i några trådar kanske det dyker upp någon som kan hjälpa oss, iallafall med vissa delar.

    Ett alternativ, kanske kan vara att man ringer gymnasieskolor, hotell & restaurang- kockar och serveringspersonal som säkert vill sommarjobba lite efter studenten.

    missuniversum- Så beklagligt för dina vänner! Så tänker vi inte ha det, oavsett vad vi väljer att bjuda på! Hoppas de hade en annars fantastisk dag!

  • Flodis Hjärtat

    Maten är definitivt en av de största posterna, störst är ringar och därefter resa men sedan kommer maten på en 3:e plats.

    Vi kör på 2 rätters + tårta och så dricka på det! Det är ju inte direkt gratis men det kostar att ligga på topp!

    Lycka till med oavsett vad du väljer, buffé  el 3 rätters. Det kommer bli kanon oavsett!

  • iSusanna

    Vår mat kostar ca 72.000 kr och är definitivt den dyraste posten i budgeten... Men vi valde att prioritera den och att själva slippa fixa med buffé eller serveringspersonal. Vi äter trerätters på en herrgård. 

     

  • Fröken Emma
    S2011 skrev 2011-08-17 16:58:12 följande:
    Ja, maten blev definitivt dyraste posten i budgeten.
    Vi hade en buffé (caterat från festvåningen vi höll till i för 375 kr pp) och slutnotan för maten blev 14 625 kr.

    Vi tänkte dock att vi fick mycket mat för det kuvertpriset, vi behövde inte bekymra oss ett dugg över att planera inköp, tillreda och tillaga, se till att ha skålar att servera i osv osv. Ingick i kuvertpriset gjorde även kaffe, dekorationer till borden, städning och personal - så vi tyckte att vi gjorde ett bra val som vi tjänade på i längden.

    Hur just ni ska göra måste ni råda över själva, men för min egen del kan jag verkligen rekommendera att lägga en liten extra peng för att slippa hålla på och ordna med allting själv. Det är faktiskt helt värt det så här i efterhand, särskilt med tanke på stress- och nervositetsnivån de där sista två veckorna.

    Hur ni än gör - lycka till! :)
    Låter ku super!!
    Hur många gäster hade ni?
  • SloveP

    God damn!! 72000:-  Vi kommer bli runt 60 +- några stycken. Vi har inte ens det som budget..Det blir buffè och den beräknas kosta max 5000:- tillkommer så klart sprit, men det blir nog tyskland.

Svar på tråden Kostar maten mest?