• Caribbean wedding

Bröllopslöften - Vad tycks?

Vi har valt en amerikansk(?) sed till vigseln och ska ha bröllopslöften. Satte mig ner idag och skrev ned dem men är rädd för att det låter för klicheartat och inte tillräckligt välgjort. Vad tycker ni?

XXX, jag lovar att vara dig värdig. Att ära och älska dig. Jag kommer att skratta med dig och gråta med dig men äkta kärlek övervinner allt.

En vis man sa en gång att man kan inte vara förälskad och klok samtidigt. Med dig blir jag galen, galet arg och galet kär. Du förvirrar mig, men det finns inget mer självklart än att vi hör ihop. Du ger mig en mening när jag inte har någon.

Jag ber dig att spendera evigheten vid min sida. Du är min vän, du är min kärlek och du är mitt allt, i nöd och i lust.

Du är det sista jag vill se på kvällen, och det första på morgonen. Jag kommer vårda våra minnen och omfamna våran framtid. XXX, jag kan inte föreställa mig ett liv utan dig.

• Svar på tråden Bröllopslöften - Vad tycks?
  • andersson1970

Något jag oxå kan mycket väl tänka mig att använda förutom orden : lovar att vara dig värdig.
    Just de orden låter i mina öron nedsättande mot ens egen person, som om man måste bevisa något för att räknas, att man inte duger som bara den person man är.
    Men!! Det är en smaksak och beror helt på vilken vikt o mening man själv lägger i just den meningen.
    Allt annat är perfekt, vackert & säger så mycket.

• Caribbean wedding
    andersson1970 skrev 2011-08-16 12:57:35 följande:

Något jag oxå kan mycket väl tänka mig att använda förutom orden : lovar att vara dig värdig.
    Just de orden låter i mina öron nedsättande mot ens egen person, som om man måste bevisa något för att räknas, att man inte duger som bara den person man är.
    Men!! Det är en smaksak och beror helt på vilken vikt o mening man själv lägger i just den meningen.
    Allt annat är perfekt, vackert & säger så mycket.

Vad tror du om "jag lovar att vara din jämlike" istället?
  • andersson1970

Åh du ska inte ta det så.....tycker du det är fint & bra så kör på det. Det är dina känslor du ska uttrycka.

Jag hade kunnat kopierat ditt rakt om om jag skulle använda löften, vilket jag nog kommer vilja, fast jag kommer nog ha det som ett litet tal istället. Jag hade tagit allt men tagit inledningen som:

XXX, jag vill dela mitt liv med dig, älskar dig. Jag vill och kommer att skratta....osv osv osv

• Caribbean wedding
    andersson1970 skrev 2011-08-16 13:12:51 följande:

Åh du ska inte ta det så.....tycker du det är fint & bra så kör på det. Det är dina känslor du ska uttrycka.

Jag hade kunnat kopierat ditt rakt om om jag skulle använda löften, vilket jag nog kommer vilja, fast jag kommer nog ha det som ett litet tal istället. Jag hade tagit allt men tagit inledningen som:

XXX, jag vill dela mitt liv med dig, älskar dig. Jag vill och kommer att skratta....osv osv osv

Jag tar det inte alls dåligt, jag höll med om att ordvalet kanske skulle kunna vara lite "nedvärderande". Så är glad att du påpekade det. Inget dåligt alls.
  • andersson1970
    Caribbean wedding skrev 2011-08-16 13:16:10 följande:
    Jag tar det inte alls dåligt, jag höll med om att ordvalet kanske skulle kunna vara lite "nedvärderande". Så är glad att du påpekade det. Inget dåligt alls.
    Puh! Hjärta

Du förstår hur jag menar, bra. :)
  • andersson1970

Nu blev kag förresten nyfiken....har du dina löften & han sina? Är de hemliga fram tills dess ni läser upp dem?

• Caribbean wedding

Han tycker inte speciellt mycket om det där med att skriva och skulle nog se det som ett stressmoment och det skulle vara allmänt jobbigt för honom att skriva löften.

Så jag har valt att hålla det hemligt att jag ska ha löften och enbart berätta det för vigselförättaren. Så det blir en överaskning kan man säga.

• andersson1970
    Caribbean wedding skrev 2011-08-16 13:22:03 följande:

Han tycker inte speciellt mycket om det där med att skriva och skulle nog se det som ett stressmoment och det skulle vara allmänt jobbigt för honom att skriva löften.

Så jag har valt att hålla det hemligt att jag ska ha löften och enbart berätta det för vigselförättaren. Så det blir en överaskning kan man säga.

Samma med min...Skulle jag läsa upp det för honom innan skulle han svara: Detsamma, eller dito, eller nåt sånt! Hahhahaha.
  • marimekko86

I slutet skriver du är det sista jag vill se på kvällen ...osv. Jag kan tycka du borde säga du är den sista jag vill se på kvällen osv... Låter som han är en sak om du benämner honom som det

Annars var det kort och tydligt, du har fått med det du vill ha sagt utan att sväva ut för mycket. Fint.

• Iseika

Byt ut spendera mot tillbringa. Pengar spenderar man. Tid tillbringas.

Svar på tråden Bröllopslöften - Vad tycks?