Inlägg från: marimekko86 |Visa alla inlägg
  • marimekko86

    Umebrudar 2011/12

    SaraJohanna skrev 2011-09-25 17:24:49 följande:

    Marimekko86 & Höstlöv: Vad roligt att det börjar närma sig för er, kan inte föreställa mig hur spännande det måste kännas! : )


     


    En fråga till er som bokat Fabrikens lokal: Vi har ju bara preliminärbokat den nu och jag provade ringa dit med frågor kring bokningen men fick inget svar, så jag frågar här istället! Har ni koll på om man måste betala något direkt man bokat eller om man gör det närmare bokningsdatumet? Hur mycket betalar man i så fall vid bokning? Vet ni vad det kostar om man av någon anledning skulle behöva avboka?


    Den frågan kan jag svara på

    Man betalar efter bröllopet. Man får en faktura som ska betalas typ 10 dagar efter brölloept på allt. Så där ingår för oss lokalhyran,städningen dagen efter, all mat och serveringspersonalen. Kan tänka mig att man kanske får betala en summa om kocken redan hunnit beställa efter råvaror till maten om man ska ha hans käk, men för lokalen vet jag inte om man måste betala nåt om man måste avboka, tror inte det om man avbokar i tid.

    Nu verkar de vara svåra att få tag på,jag har mejlat och inte fått svar...jösta skulle skicka mig menyn, men det har han inte gjort än trots att jag påminnt honom. De kanske har haft fullt upp. Bara ligga i o prova igen.!
  • marimekko86
    ume2012 skrev 2011-09-26 22:19:05 följande:
    Det blir fabriken för mig också, men på en fredag om inte nån som har bokat en lördag avbokar.
    Var på högtiskläder och köpte min klänning idag, de har rea just nu btw, den var verkligen huuuuur fin som helst :D
    Men hade svårt att välja för fanns så många fina =)
    Det är en grym lokal som sagt

    Kul att du köpt klänning nu också, det blir så verkligt när man får bröllopsgrejjer som klänning, ringar mm. Jag längtar till fredag då jag får hämta ut min klänning hos sömmerskan som fållat upp min klänning.! Ska provfota med fotografen också.
  • marimekko86
    SaraJohanna skrev 2011-09-27 12:05:09 följande:

    Åh vad bra att få "prata" med någon som kommit lite längre i planerna ; )


    Fick faktiskt ett samtal från Eva från Fabriken igår, så vi ska åka och kolla på lokalen imorgon och ser det bra ut (vilket jag förväntar mig) så blir det en fast bokning. Självklart hoppas man ju då slippa avboka, men jag tänker mest på om någon i familjen blir sjuk eller skadad eller något annat oförutsett skulle hända. Eva sa att de aldrig varit med om någon avbokning i sista stund, men att hon skulle prata med Erik och så skulle de bestämma något.


    Har inte heller fått svar från Jösta i veckan, så jag vet fortfarande inte om han har möjlighet att göra maten till vårt bröllop, men annars lutar det åt det för oss också. Vad har ni beställt för meny, tog ni något som finns på hemsidan eller egenkomponerat? Vet du vad ni får för kostnad/kuvert?


    västerbottensost toastad souvas med skogssvamp till förätt.
    grillbuffé med lax,kyckling och lammrostbiff till varmrätt¨

    Kommer kosta ca 280 spänn.!
  • marimekko86
    julibrudUmeå skrev 2011-10-02 11:04:45 följande:
    Grattis höstlöv, nu är ni herr och fru! Vi får verkligen ta och boka in den där promenaden nu så jag får höra detaljerna

    SaraJohanna, vi har ju bokat lokal och kyrka men i övrigt känns det så långt bort fortfarande att jag inte kan förmå mig att börja med något konkret. Vi har ungefärlig gästlista, har gjort ett budgetförslag och försökt få alla delar där men det känns inte som att jag "börjat" med något. Min iver till planering och planering går i vågor och just nu ligger jag rätt lågt.

    Marimekko86, nåt liknande det ni har bestämt vadgäller maten är vi också intresserade av. Hur mycket personal ingår när man anlitar Jöstas? Tar hjälpen slut när buffén är bortdukad eller hur funkar det? Jag tänker att man vill ha en eller två personer som jobbar under kvällen också med att hålla ordning och plocka bort flaskor, glas osv, tänder ljus och sånt. Hur gör ni? Har ni själva anlitat någon som ska stå i baren?

    Annars grubblar jag mest på musik, dels under vigsel, alltså någon som kan sjunga i kyrkan, och sen under festen. Vi vill ha ett liveband under festen, eller ett par personer iaf som spelar varierande musik. Men jag tycker att det är jättesvårt att hitta någon!
    Umeå 28/7 2012
    vet inte hur många som jobbar under själva middagen,men han har nog personal beroende på gästantal, för de ska ju servera dryck,fixa buffén osv. De ska även se till att gästerna får välkomstbubbel. Under middagen ingår ju personal som serverar i priset,men vill man att de ska servera exempelvis dryck som man har med kostar det 300 :-/timme. Så vi betalar 300:- för att de fixar välkomstbubblet och för att de serverar dryck under förätten och varmrätten,eller de ser ju till att det finns kall dryck att tillgå,vi har ju buffé som sagt. men sen är tänken att vi ska fixa nån som ska stå i baren och göra iordning avec och servera från baren under kvällen. Plocka undan,tända ljus mm kommer vårt toastpar + våra mammor o ha koll på. Dem ville Jösta säger alltid iaf att allt går att lösa Dem kan nog göra det mesta.!

    Liveband ska vi ha...finn fem fel. De spelar ju allt från Lady Gaga,gamla klassiker,dansband. Trevliga,kostar 8000 för 3 timmar ungefär Dem spelar ofta på bröllop och ofta på fabriken.! Har tur som har min bästa vän och frissan min som bor med en musiker som har vänner som sjunger och ska sjunga och spela i kyrkan . Mitt bekymmer är vem som ska stå i baren under kvällen...
  • marimekko86

    I fredags fotade vi oss förresten Det var skitkul och bilderna är hur fins som helst. Fotografen är så himla gullig och duktig och så avslappnad och det kändes hur naturligt som helst att springa omkring i skogen,kramas,pussas och bli fotade av en helt okänd människa :-P

    Hon är rätt billig också och fotar alltid sina kunder en timme några veckor innan bröllopet

  • marimekko86
    Insanire skrev 2011-10-04 09:42:25 följande:
    Marimekko86, vilken fotograf anlitade ni och vad kostade hon?
    Hon heter Andrea. www.fotografandrea.se Där finns all info + bilder
  • marimekko86

    Grattis höstlöv,låter som en underbar bröllopsdag. Snart är det min tur Hoppas vi med får fint väder.!

  • marimekko86

    Jag rin gde ett tryckeri idag och frågade om pris på att skriva ut festhäftets innehåll, skulle kosta strax över 1200 spänn så det blir billigare för oss att skriva ut hemma, dock lite jobb med det förstås.

    Finns massa olika,bara söka på eniro eller hitta.se

  • marimekko86
    SaraJohanna skrev 2011-10-12 09:11:02 följande:
    Jag har verkligen noll koll på hur det funkar då man beställer catering, vi ska ha Jöstas på Fabriken och jag vet att det är flera andra som också kommer att ha det, så jag ställer frågan till er. Vet ni hur det fungerar med dukningen? Fixar dem det eller är det vi som gör det? Vi får ju lokalen ganska sent, så jag tänker att det kanske blir lite stressigt för släkt och vänner att hinna med det : ) Fråga 2, när det gäller dukar och servetter, är det någon som vet om man kan boka även det via Jöstas/Fabriken eller måste jag ordna det separat? : )
    Ni ska vara på fabriken antar jag. Då är det ni själva som får pynta och göra som ni vill ha det, duka fram glas, tallrikar mm det gör jösta och hans personal. Dukar och servetter har han inte, det kan man hyra på kemtvätten, eller som vi köpa Knoppalakan på IKEA och sedan har vi köpt dunilin servetter. De är tjockare och finare servetter som känns lyxigare.
  • marimekko86
    ume2012 skrev 2011-10-14 15:51:38 följande:

    Hej igen!
    Ni som har varit/ska vara på fabriken. Visst kostar det extra om man vill ha stolar ist bänkar att sitta på? Nån som vet vad det kostar?


    Nej, stolarna ingår. Tror inte de har bänkar...har då inte sett några iaf. Utan bara bord med en massa stolar Men man får fixa iordning själva. Kocken och hans personal dukar bara fram porslinet.

  • marimekko86

    Jag har för övrigt träffat prästen och kantorn i veckan. Supertrevliga båda två och härliga personer! Nästa vecka ska vi träffa kantorn igen så ska hon spela upp för oss dem låtar vi valt att ha som in och utgångsmarscher. Hon spelar gärna upp "vanliga" och mer personliga låtar så vigseln blir personlig, så nu sitter vi hemma och letar efter fina låtar att gå in och ur kyrkan med. Bara två veckor kvar nu

  • marimekko86
    Insanire skrev 2011-10-15 12:04:59 följande:
    Får man fråga vilken präst och musiker som ni ska ha på bröllopet?
    Gifter oss i stadskyrkan och prästen som viger oss heter Anders. Kantorn är en ung tjej som heter Lisa, eller hon kallas för Lisa, heter Elisabet. Verkligen sprallig tjej
  • marimekko86
    julibrudUmeå skrev 2011-10-17 22:01:42 följande:
     
    Marimekko86, låter ju helt fantastiskt med kantorn, hoppas vi får samma :) Fast då kanske hon är på bröllopsresa själv iofs ;)
    Umeå 28/7 2012
    Haha,då känner du henne alltså :-P
  • marimekko86

    Inte ens en vecka kvar för mig...iiiiiiiiiiiiih

    Gjorde provuppsättning idag blir såååå fint. Nu är det nära alltså.! Är ledigt hela veckan nu som kommer så jag ska bara fixa naglarna, gå på ansiktsbehandling, pyssla med det sista och bara vänta på dagen D.

  • marimekko86
    höstlöv skrev 2011-10-24 13:47:37 följande:
    I helgen hade vi vår bröllopsfest för vänner, det blev jobb in i det sista men när gästerna började anlända så flöt det mesta på tycker jag (även fast jag hade lite svårt att släppa logistiken i köket, kontrollfreak som jag är). Men det var riktigt roligt att så många kunde komma, vi blev 46 personer till slut efter att några tackat nej och några blivit sjuka. Maten och alkoholen räckte och blev över, vi skulle  nog kunna anordna en fest till utan att maten och drycken skulle ta slut. Tur man kan lämna tillbaks på systembolaget iaf. Vi hade en väldigt rolig kväll och tiden susade fram, plötsligt var klockan halv 3 och de sista gästerna gick hem. Det kunde inte ha blivit mycket bättre.

    Vi önskade oss inga presenter utan ville man fick man ge oss ett bidrag till bröllopsresan, inget som vi hade förväntat oss men alla gäster kom med kuvert ändå! Planen är att vi åker till USA förhoppningsvis nästa sommar, och att vi tills dess även sparar ihop pengar så att vi riktigt kan känna att vi kan unna oss saker/utflykter/shopping osv på resan. Vi blir förmodligen borta upp till en månad och sonen följer givetvis med. Så resebudgeten kommer överstiga själva bröllopsbudgeten med hästlängder, men vi har valt att prioritera på det sättet istället.

    Har inte rikigt summerat alla kostnader ännu, men eftersom vi hade betalbar efter middagen (eller gästerna fick lägga ett valfritt bidrag för dryck under kvällen i en kassa vid dryckesbordet), mannens chef gav honom en del mat i present och att svärföräldrarna bjöd på middagen för oss och alla våra gäster efter vigseln så tror jag att vi själva kom rätt bra undan. Vi hade tänkt oss 25 000 till en början, och var in i det sista redo att lägga upp till 40 000 ändå innan vi fick vigselmiddagen och endel festmat i present, men jag tror att vi faktiskt i slutändan landar någonstans kring ursprungsbudgeten eller kanske några tusen över. 

    Jag får önska er alla lycka till med era förberedelser och bröllop! Jag kikar nog in då och då för att se hur det går för er!
    Vilken härlig fest det låter som Och najs att komma undan med bra pris på kalaset...vi har räknat på vad ALLT kostat oss med detta bröllop...vill inte ens uttala summan :-P

    MEN, det händer bara en gång och vi har unnat oss rätt mycket. Så då kostar det ju förstås.
  • marimekko86

    Halååååå alla brudar

    Nu är man en nygift och väldigt lycklig fru som sitter här i soffan och slöar med sin fina man. Vi är lediga och bara gottar oss och gör det vi har lust med. Vi åker till Thailand senare i vinter.

    Som sagt det finns några bilder på vår fotografs hemsida www.fotografandrea.se

    Precis som du skrev chabar så var vi verkligen så lyckliga och glada som vi ser ut att vara.! Vår bröllopsdag kan bara sammanfattas som MAGISK.

    Det flöt på hur bra som helst. Ingen stress, ingen panik, inget glömdes. Vi var inte ens nervösa, bara peppade. Vigseln var superfin och alla sa efteråt att vi fullkomligt strålade, vi log hela tiden verkligen.! Bra för ens ego också att få höra att man är typ vackrast i hela världen av alla

    Efter vigseln åkte vi limousine ett tag innan vi anlände till Fabriken som vi dagen innan pyntat och gjort supermysig. Massor av levande ljus, blommor och alla våra 75 gäster som hurrade för oss. Maten var fantastisk, det tyckte ALLA. allt flöt på hur bra som helst, folk åt , drack, pratade och skrattade.

    MÅNGA höll tal, min pappa, hela min mans familj, många vänner, min faster, vackra, roliga och väl genomtänkta tal, många tårar och många skratt. Min mans barndomsvänner spexade och alla jublade. Vi fick kyssar, pussar och kramar i massor. Vid 22 kom livebandet och vi dansade vår första dans och sen drog festen igång och jäklar vilket drag. Klockan 03.30 var jag och min man hemma. Idag två dagar senare har jag fortfarande ingen känsel i vissa tår av allt dansande :-P

    Det var den bästa dagen i vårt liv och verkligen ALLA våra gäster var helt saliga över hur roligt, vackert och lyckat allt var. Alla bjöd på sig själva, det blev en miljon gånger bättre än vad vi föreställt oss.!

    Så nu vill jag tala om för er blivande brudar att all möda och allt slit, alla pengar osv. ALLT är värt, för ens bröllopsdag är verkligen något i hästväg.! All kärlek, ärr glädje och lycka man får och känner ♥. Ni ska inte stressa upp er och vara oroliga för era nära och kära kommer se till att er dag blir just er speciella dag.

    Näää,kan inte beskriva hur lyckat och underbart allt var ♥
    Ni har nåt att se framemot i alla fall kan jag lova er.!

  • marimekko86

    Har inga bra bilder än som riktigt visar hur lokalen såg ut...fullt med folk överallt och så har jag inte fått alla bilder än heller Men ska kolla och se om jag hittar nån bra bild och dela med mig.

    Vi hade i alla fall några ljusslingor i taket, och en slinga runt pelaren som är vid borden. Sen på borden stod det  "blombollar" och ljus, massor Och så hade vi tänt ljus i de två kandelabrarna som finns där. Det blev verkligen hur mysigt som helst.! Sen drog vi ur alla kontakter till lysrören i taket och dimrade ner belysningen på spottarna i taket, blev supermysigt ljus då Folk var imponerade verkligen, ångarar att jag inte fotat själv då allt stod klart dagen innan, hoppas min syster har några bra bilder på hur lokalen såg ut.

    Trots att lokalen känns stor så upplevdes den inte alls så när alla 75 gäster var på plats. Helt perfekt, men man kan ju lätt vara fler också. Det tar TID att dekorera som vi gjorde, tog en HEL dag :-P

  • marimekko86



    Här är ingenting tänt och kvalitén är inte den bästa, men du kan ju iaf se litegranna hur det kan komma o se ut när ni dekorerat lokalen.

    När alla ljusen var tända och spottarna i taket dimrade blev det hur fint som helst.! Jättemysigt. I vaserna med lime låg flytljus, och vid honnörsbordet låg en slinga med grenar och ris med ljusslingor i som lyste mysigt. I alla fönster hade vi också lagt en ljusslinga som lyste upp litegranna + en slinga runt vita pelaren vid mittenbordet. Ni kommer få jättefint
  • marimekko86
    julibrudUmeå skrev 2011-11-02 22:22:09 följande:

    Marimekko86, stort grattis till er, låter som att ni hade en fantastisk dag. Kan bara önska och hoppas att vår dag blir lika bra när det väl är dags. Men som du säger så ligger det ju en hel del planering bakom, vilket nog är a och o för en lyckad fest. Tyckte du att allt flöt på bra med maten och Jöstas personal? Något du önskar hade varit annorlunda?


    Jättefint dekorerat hade ni, jag är lite sugen på att sno idén med lime och flytljus


    Umeå 28/7 2012

    TACK Den var magisk vår bröllopsdag och ni kommer garanterat få en lika magisk. Jag vet att man oroar sig över mycket, men tro mig, allt blir så mycket bättre än vad man kunnat föreställa sig i slutändan


    Angående Jöstas personal så flöt det på väldigt bra, vi märkte knappt att dem var där. Servitriserna hade dukat upp bubbel, kom ut med förätten, plockade undan, dukade fram buffén, fyllde på, tog fram tårta, dukade av mm. Man märkte knappt av dem och det är ju skönt o slippa tänka på allt det tråkiga och bara fokusera på festen i sig

    De hade dukat fram drycken till förätten och ställt fram snyggt på borden, sen så fick man sedan själv hämta vid baren under resten av kvällen och middagen eftersom vi ändå hade buffé, gick hur bra som helst. Folk tyckte det var smidigt istället för att ha en som står över en och serverar. Det gör man ju som man vill. Hela kvällen flöt på så himla bra, men jag har ju mina superduktiga toastmadames att tacka det för också.! Utan dem hade det givetvis inte flytit på likabra, dom gjorde verkligen ett kanonjobb med att informera, planera ut talen perfekt och ha en bra kontakt med köket.

    När smäller det för er då?


     

  • marimekko86

    Jag som redan kollat upp en massa angående fotografer, tårtor osv kan tipsa er om en tjej som heter...Johanna tror jag..??(googla reda på henne) Hon ska ha en blogg där hon visar alla tårtor som hon gör åt folk. Jag fattade det som att man kan kontakta henne så kan hon göra tårtan åt en och hon gör superfina tårtor.! Hittade henne försent så jag hade en tårta från finas bageri på vårt bröllop, supergod och jättefin, men lite trist som sagt och jag hade också gärna haft en häftigare tårta, men som sagt...jag hittade henne för sent :-P

    Annars rekommenderar jag ju förstås vår fotograf Andrea, hon är himla kreativ och älskar att få göra lite mer roliga grejjer, sedan träffar och fotar hon alltid brudpar innan bröllopet en gång så man lär känna varandra.! Hon är heller inte särskilt dyr om man jämför med vissa andra fotografer här omkring.

    Bara några tips

Svar på tråden Umebrudar 2011/12