• STÅL

Vill ni blivande brudar planera festen själva? (långt)

Med risk att jag ev. nu blir påhoppad, så undrar jag:

Jag ska "bara" planera en liten förlovningsmiddag/fest. Men jag vill GÄRNA! planera det själv utan att min pojkvän/kille "lägger sig i" eller har åsikter om hur festen ska vara och bli. För jag känner att nu ska jag ÄNTLIGEN! få "leva ut" mina "prinsessdrömmar". (Vi har ej tänkt att gifta oss än på några år av privata skäl). Och det kanske blir så att vi INTE! alls gifter oss heller. Förlovning är det bästa för oss, känner vi båda. Så jag vill liksom "passa på" nu och "leva ut mina prinsessdrömmar". Vi hade tänkt att förlova oss ensamma och ha förlovningsdagen för oss själva. Men sen fira med familjen. Och då fira det lite "pommigt/fint". Jag ska ex. ha aftonklänning(vinröd), fin håruppsättning, min kille ha frack, vi ska ha fin dukning, bordsplacering, 3-rätters middag, tårta & kaffe, godis m.m, och en massa underhållning, som vi fixar själva. Sen ska det avslutas med dans kvällen lång. Men vi vill ändå hålla oss inom rimmlig budget. (Jag gör mat & tårtor själv (är fd. kock & bagare), och vi blir bara max 12 stycken. Lokalen hyr vi gratis av vänner till oss). Ja, ni förstår, det blir som en liten bröllopsfest. Fast det är Förlovningsfest. Jag vill inte! ha elaka kommentarer om det. Vi vill ha det så. Och likaväl som man firar bröllop, så vill vi fira vår förlovning och vår kärlek som vi känner för varandra. Jag hade INTE varit mer kär bara för att jag ex. skulle gifta mig.

Grejen är att min kille aldrig annars har förslag eller ideèr om något. Jag får jämt! vara den som kommer på saker som vi ska göra tillammans. Men det är okej, jag har vant mig vid det.

Men NU! plötsligt vill han vara med och bestämma! Och visst FÅR han det. Men VARFÖR vill han vara med att bestämma nu?! Och inte velat vara med att bestämma något förut?!

Jag frågade han detta idag. Då sa han: "Vi är 2 om detta och då ska vi bägge 2 vara med att bestämma. Ledssen om jag ev. förstör dina "prinsessdrömmar. Jag vet att du vill planera ensam. Men jag vill verkligen! bestämma lite här om VÅRAN fest".

Som tur är (för mig) så är han ganska med på det som "jag vill". Så det känns ändå okej att han vill vara med att planera vår fest. Jag ser till så att det blir så som jag vill ändå. (ha, ha, ha, ha).

Men hur är det för er blivande brudar, planerar ni själva? eller är er pojkvän/kille/fästman med i planeringen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 01:21
    Jag kan tillägga att våra föräldrar välkommnar en fest, bara den inte görs för dyr. För de vill att vi inte "slösar penngar på en fest". De tycker att vi behöver våra penngar till viktigare saker. Och det kan ju stämma på sitt sätt. Men de vet att jag har fått min balklänning, och lånat min killes frack. Har vi ej råd med 3-rätters middag. Så blir det bara det som vi har råd med, ex. 2-rätters middag istället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 11:53
    TACK! TILL ALLA SOM HAR SVARAT OCH NI HAR FÅTT MIG ATT TÄNKA OM!

Jag har alltid hört att "förlovning & främst då bröllop är brudens dag. Och hennes förväntningar & drömmar måste/borde uppfyllas".
    Och det är det som jag har "gått efter".

Men jag har visat min kille alla kommentarer och han TACKAR för att Ni stöttar upp honom.
    Och jag är INTE sämre att jag kan erkänna att jag HAR TÄNKT FEL OCH ÄR BEREDD ATT ÄNDRA PÅ MIG!
    SÅ NU PLANERAR VI TILLSAMMANS!

Vi har skrivit på en lista vad som är viktigt för mig, och vad som är viktigt för han.
    Och likaså vad som inte är viktigt för mig, och inte så viktigt för han.

Så nu blir det såhär istället:
    Vi ska fortfarande ha aftonklänning & frack.
    Men vi ska ha kallskurit och sallader istället för 3-rättes middag.
    Men tårta & kaffe & godis m.m ska vi ha ändå.
    Vi ska ha dans & underhållning som vi själva står för. (Jag är skådespelare).
    Färgtemat är vi överens om. Vi ska ha: marinblått, beige & silver. Marinblå dukar, beige servetter & silver dekoration.

Och jag måste OCKSÅ ERKÄNNA:
    Att även om vi nu planerar TILLSAMMANS så känner jag att jag ÄNDÅ får igenom det som jag verkligen! tycker är viktigt!
    Och det är kul att min kille vill något för en gångs skull.
    Han har lovat att vara mer delaktig i andra saker i vårt gemensamma liv framöver. Istället för att överlåta allt & alla beslut på mig som han hittels har gjort.

Jag tror att denna tråd var VIKTIG! för oss & vårt förhållande.

TACK FÖR ALLA SVAR OCH FÖR ALL HJÄLP!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 21:25
    ETT EXTRA TACK TILL ER SOM HAR UPPMÄRKSSAMMAT ATT JAG HAR ÄNDRAT MIG!
    JAG HOPPAS ATT INGEN AV ER HÄR UTE ÄR "ARGA/SURA" PÅ MIG NU.
    JAG BER OM URSÄKT FÖR ATT JAG
    TÄNKTE & GJORDE FEL.
    MEN NU PLANERAR VI TILLSAMMANS OCH VI KOMMER FRAM TILL BRA & TREVLIGA BESLUT ANG. VÅR FEST. (Däremot har vi svårt att bestämma oss om vissa saker). Men nu blir temat för festen blir "teater" och med färgerna: vinrött, beige & guld.
    ÄN EN GÅNG FÖRLÅT ALLA! OCH TACK!
    TACK! FÖR ATT NI HAR HJÄLPT MIG & MIN POJKVÄN MED ATT FÅ ETT MER
    JÄMNSTÄLLT FÖRHÅLLANDE.
    LYCKA TILL ÖNSKAR VI/JAG ER ALLA!
  • Svar på tråden Vill ni blivande brudar planera festen själva? (långt)
  • STÅL
    darkHorse skrev 2011-08-14 10:28:29 följande:
    Alla kanske inte känner sig bekväma med formen äktenskap av olika skäl, eller inte tycker att de passar in i den mallen som finns. Ett giftemål är ju i all väsentlighet inte en stor fest, utan ett juridiskt och socialt åtagande. Jag kan nog tänka mig en uppsjö av skäl till att man inte känner sig bekväm med äktenskap. Gillar man kalas kan man faktiskt hålla dem för vad som helst tycker jag, och förlovning är väl ett underbart sätt att fira kärleken.
    Så är det för oss! BRA SKIVIT! KAN INTE HA GJORT DET BÄTTRE SJÄLV! Bröllopsfest är INTE viktigare eller större än förlovningsfest i mina ögon.
  • STÅL
    Nudax skrev 2011-08-14 09:21:29 följande:
    Vi planerar tillsammans! =) För mig känns det viktigt att jag kan stå där den dagen (oavsett om man planerat förlovnings- eller bröllopsfest) och se ut över allt och tycka att allt är så fint och bra och veta att min (då) man kan känna det samma. Jag vill att vi båda ska känna att det blev jättefint, precis som vi vill och att vi kan stå för hela festen gemensamt. Det är en viktig dag för oss båda. Så vi bestämmer allt gemensamt. Däremot tycker inte han själva planeringsstadiet - letandet efter precis rätt duk, delar till festhäfte eller dylikt är lika kul som jag tycker så jag är den som mest reserchar och hittar fram idéer etc, men jag bollar alltid med honom sen om vad vi slutligen ska välja - vilket han vill och engagerar sig i.

Det där är ju olika för alla. Men när din kille nu så tydligt uttrycker att han hemskt gärna vill vara med och planera skulle jag känna - om jag var du - att det var viktigt att han också blev nöjd med dagen. Det är ju inte bara du som ska passa på att leva ut sina drömmar, det är ju även han som (förhoppningsvis) har sin stora och enda förlovningsdag och ska minnas den.
    Ja det har du helt rätt i, har bara inte tänkt så. Men nu har jag ändrat på det! Och det är KUL att planera ihop.
  • baby freeze

Det är klart att man kan ha en stor fest för att fira sin förlovning! Precis som man inte behöver ha någon fest alls när man gifter sig.

• STÅL
    baby freeze skrev 2011-08-14 11:41:40 följande:
    Det är klart att man kan ha en stor fest för att fira sin förlovning! Precis som man inte behöver ha någon fest alls när man gifter sig.
    TACK! BRA SKIVIT!
  • teddy66

Har inte läst alla inlägg här. Men låter kul med en förlovningsfest och fira. Man behöver ju inte gifta sig bara för man förlovar sig.

Tycker du ska vara lite glad att din kille vill angagera sig i festen. Det är ju trots allt ER fest :) Och att ni tycker lika underlättar ju :)
    En annan har att han vill bara fatta korta beslut, Typ få två alternativ och sen välja något av det och inte tänka vidare. LIkså bådas föräldrar frågar MIG om hur allt är tänkt som om jag sitter inne med alla svar. Och jag vill INTE planera själv utan tillsammans med min blivande.

• Houdini

Va kul att tråden och svaren i den fick dig att tänka om.

Hoppas ni får en toppenkväll jag tycker ni kan fira er förlovning precis hur stort ni vill det glömde jag nog skriva i mitt första inlägg för jag blev så arg på dig när du ville bestämma allt själv ;)

Jag har ju varit hemlig med båda mina förlovningar och låtit folk upptäcka ringarna och ville gifta mig likadant men fick två kyrkbröllop i stället. Har faktiskt aldrig ens tänkt på att man faktiskt kan ställa till en förlovningsfest.

Men det låter fint snygga färger ;) Jag i den mån jag hade färgtema hade kornblått och silver och vitt och lite rött. Min brudbukettgick i dom färgerna.

• STÅL
    Houdini skrev 2011-08-14 14:20:24 följande:

Va kul att tråden och svaren i den fick dig att tänka om.

Hoppas ni får en toppenkväll jag tycker ni kan fira er förlovning precis hur stort ni vill det glömde jag nog skriva i mitt första inlägg för jag blev så arg på dig när du ville bestämma allt själv ;)

Jag har ju varit hemlig med båda mina förlovningar och låtit folk upptäcka ringarna och ville gifta mig likadant men fick två kyrkbröllop i stället. Har faktiskt aldrig ens tänkt på att man faktiskt kan ställa till en förlovningsfest.

Men det låter fint snygga färger ;) Jag i den mån jag hade färgtema hade kornblått och silver och vitt och lite rött. Min brudbukettgick i dom färgerna.

TACK VAD FINT DU SKRIVER. KUL ATT DU SÅG ATT JAG HADE ÄNDRAT! MIG. KRAM!
  • andersson1970

Klart man kan ha superstora festen vid förlovning! Hade jag velat ha oxå om det fanns ekonomiskt utrymme. Vi valde tvärtom & firade ensamma och mysigt istället. Men hade precis gärna kunnat göra tvärtom. Förlovningen blev "lugn" för det passade oss bäst just då, vi tar igen det sen! Lycka till & ha det underbart!!

• Oniq

Kul att du fick en annan syn på det hela. Det är ROLIGARE och LÄTTARE om man är två i planeringen dessutom!

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • STÅL
    Oniq skrev 2011-08-14 19:09:55 följande:
    Kul att du fick en annan syn på det hela. Det är ROLIGARE och LÄTTARE om man är två i planeringen dessutom!
    TACK!
  • Aniara4
    STÅL skrev 2011-08-14 11:12:14 följande:
    Jag satte mig ner idag nu på morgonen. Och jag frågade han om vad HAN VILLE ha på festen. Och då kom det fram att han ville ha lite annan musik än vad jag hade tänkt mig. Sen hade han lite andra förslag ang. underhållningen. SÅ NU PLANERAR VI TILLSAMMANS! DET ÄR FAKTIGST LITE KUL ÄNDÅ! KUL ATT HAN VILL NÅGOT FÖR EN GÅNGS SKULL!
    Vad roligt det är att se en frågeställare som verkligen undrar och är stor nog att kunna ändra sig och tänka om, istället för att bara söka medhåll! Det är sann mognad. Och du har ju redan upptäckt att det faktiskt blir roligare att göra det tillsammans. Lycka till med planeringen, hoppas ni får en riktigt fin fest som ni båda blir nöjda och lyckliga med!
  • STÅL
    Aniara4 skrev 2011-08-15 21:14:48 följande:
    Vad roligt det är att se en frågeställare som verkligen undrar och är stor nog att kunna ändra sig och tänka om, istället för att bara söka medhåll! Det är sann mognad. Och du har ju redan upptäckt att det faktiskt blir roligare att göra det tillsammans. Lycka till med planeringen, hoppas ni får en riktigt fin fest som ni båda blir nöjda och lyckliga med!

JA, TACK SNÄLLA DU FÖR ATT DU UPPMÄRKSAMMAT DET!

JA, DET ÄR JÄTTEKUL ATT PLANERA TILLSAMMANS! Vi pratar mycket fram & tillbaka om hur vi ska ha det. Och vi har kommit fram till trevliga resultat/saker. än en gång TACK! LYCKA TILL SJÄLV!

• STÅL
    Oniq skrev 2011-08-14 19:09:55 följande:

JA TACK SJÄLV FÖR ATT DU UPPMÄRKSAMMADE DET.

Du hade en fin bröllopssida! Jag ska starta en också. Men jag är inget vidare på data. Jag kom tyvärr ej in på din sida här på bt. (Det kan vara så att du vill ha den privat),

Än en gång TACK! OCH JAG BER OM URSÄKT FÖR ATT JAG VAR DUM I MINA TANKAR.

TUR ATT MAN KAN TÄNKA OM!

KRAM!

Svar på tråden Vill ni blivande brudar planera festen själva? (långt)