Vill ni blivande brudar planera festen själva? (långt)
Med risk att jag ev. nu blir påhoppad, så undrar jag:
Jag ska "bara" planera en liten förlovningsmiddag/fest. Men jag vill GÄRNA! planera det själv utan att min pojkvän/kille "lägger sig i" eller har åsikter om hur festen ska vara och bli. För jag känner att nu ska jag ÄNTLIGEN! få "leva ut" mina "prinsessdrömmar". (Vi har ej tänkt att gifta oss än på några år av privata skäl). Och det kanske blir så att vi INTE! alls gifter oss heller. Förlovning är det bästa för oss, känner vi båda. Så jag vill liksom "passa på" nu och "leva ut mina prinsessdrömmar". Vi hade tänkt att förlova oss ensamma och ha förlovningsdagen för oss själva. Men sen fira med familjen. Och då fira det lite "pommigt/fint". Jag ska ex. ha aftonklänning(vinröd), fin håruppsättning, min kille ha frack, vi ska ha fin dukning, bordsplacering, 3-rätters middag, tårta & kaffe, godis m.m, och en massa underhållning, som vi fixar själva. Sen ska det avslutas med dans kvällen lång. Men vi vill ändå hålla oss inom rimmlig budget. (Jag gör mat & tårtor själv (är fd. kock & bagare), och vi blir bara max 12 stycken. Lokalen hyr vi gratis av vänner till oss). Ja, ni förstår, det blir som en liten bröllopsfest. Fast det är Förlovningsfest. Jag vill inte! ha elaka kommentarer om det. Vi vill ha det så. Och likaväl som man firar bröllop, så vill vi fira vår förlovning och vår kärlek som vi känner för varandra. Jag hade INTE varit mer kär bara för att jag ex. skulle gifta mig.
Grejen är att min kille aldrig annars har förslag eller ideèr om något. Jag får jämt! vara den som kommer på saker som vi ska göra tillammans. Men det är okej, jag har vant mig vid det.
Men NU! plötsligt vill han vara med och bestämma! Och visst FÅR han det. Men VARFÖR vill han vara med att bestämma nu?! Och inte velat vara med att bestämma något förut?!
Jag frågade han detta idag. Då sa han: "Vi är 2 om detta och då ska vi bägge 2 vara med att bestämma. Ledssen om jag ev. förstör dina "prinsessdrömmar. Jag vet att du vill planera ensam. Men jag vill verkligen! bestämma lite här om VÅRAN fest".
Som tur är (för mig) så är han ganska med på det som "jag vill". Så det känns ändå okej att han vill vara med att planera vår fest. Jag ser till så att det blir så som jag vill ändå. (ha, ha, ha, ha).
Men hur är det för er blivande brudar, planerar ni själva? eller är er pojkvän/kille/fästman med i planeringen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 01:21
Jag kan tillägga att våra föräldrar välkommnar en fest, bara den inte görs för dyr. För de vill att vi inte "slösar penngar på en fest". De tycker att vi behöver våra penngar till viktigare saker. Och det kan ju stämma på sitt sätt. Men de vet att jag har fått min balklänning, och lånat min killes frack. Har vi ej råd med 3-rätters middag. Så blir det bara det som vi har råd med, ex. 2-rätters middag istället.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 11:53
TACK! TILL ALLA SOM HAR SVARAT OCH NI HAR FÅTT MIG ATT TÄNKA OM!
Jag har alltid hört att "förlovning & främst då bröllop är brudens dag. Och hennes förväntningar & drömmar måste/borde uppfyllas".
Och det är det som jag har "gått efter".
Men jag har visat min kille alla kommentarer och han TACKAR för att Ni stöttar upp honom.
Och jag är INTE sämre att jag kan erkänna att jag HAR TÄNKT FEL OCH ÄR BEREDD ATT ÄNDRA PÅ MIG!
SÅ NU PLANERAR VI TILLSAMMANS!
Vi har skrivit på en lista vad som är viktigt för mig, och vad som är viktigt för han.
Och likaså vad som inte är viktigt för mig, och inte så viktigt för han.
Så nu blir det såhär istället:
Vi ska fortfarande ha aftonklänning & frack.
Men vi ska ha kallskurit och sallader istället för 3-rättes middag.
Men tårta & kaffe & godis m.m ska vi ha ändå.
Vi ska ha dans & underhållning som vi själva står för. (Jag är skådespelare).
Färgtemat är vi överens om. Vi ska ha: marinblått, beige & silver. Marinblå dukar, beige servetter & silver dekoration.
Och jag måste OCKSÅ ERKÄNNA:
Att även om vi nu planerar TILLSAMMANS så känner jag att jag ÄNDÅ får igenom det som jag verkligen! tycker är viktigt!
Och det är kul att min kille vill något för en gångs skull.
Han har lovat att vara mer delaktig i andra saker i vårt gemensamma liv framöver. Istället för att överlåta allt & alla beslut på mig som han hittels har gjort.
Jag tror att denna tråd var VIKTIG! för oss & vårt förhållande.
TACK FÖR ALLA SVAR OCH FÖR ALL HJÄLP!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 21:25
ETT EXTRA TACK TILL ER SOM HAR UPPMÄRKSSAMMAT ATT JAG HAR ÄNDRAT MIG!
JAG HOPPAS ATT INGEN AV ER HÄR UTE ÄR "ARGA/SURA" PÅ MIG NU.
JAG BER OM URSÄKT FÖR ATT JAG
TÄNKTE & GJORDE FEL.
MEN NU PLANERAR VI TILLSAMMANS OCH VI KOMMER FRAM TILL BRA & TREVLIGA BESLUT ANG. VÅR FEST. (Däremot har vi svårt att bestämma oss om vissa saker). Men nu blir temat för festen blir "teater" och med färgerna: vinrött, beige & guld.
ÄN EN GÅNG FÖRLÅT ALLA! OCH TACK!
TACK! FÖR ATT NI HAR HJÄLPT MIG & MIN POJKVÄN MED ATT FÅ ETT MER
JÄMNSTÄLLT FÖRHÅLLANDE.
LYCKA TILL ÖNSKAR VI/JAG ER ALLA!