• Insanire

Barn på festen?

Jag och min sambo har börjat prata om barn på bröllopsfesten. Vi har många vänner med barn i 2-6 års åldern, många av dessa kommer dessutom från södra sverige. (bröllopet är i Umeå). Så nu funderar vi på hur det kommer funka med barn på festen, vi har ingen möjlighet att ordna något speciellt program för barnen. Vad har ni för erfarenheter eller hur har ni tänkt inför er egen vigsel/fest?

• Svar på tråden Barn på festen?
  • marimekko86

Vi med har vårt bröllop i Umeå med många resande från södra Sverige och Norge. Nu har vi inte särskilt många vänner med småbarn, de som har barn har barn från 0-1½ år med undantag för min bror som har en dotter på 4 år.

Eftersom vi kommer ha liveband, servera alkohol och majoriteten är i ålrarna 20-30 + de äldre släktingarna med vuxna barn så kommer det kunna bli rätt så mycket party  och där passar inte barn in så vi har ett barnfritt bröllop. Inga barn på vigseln heller.!

Enda undantaget är min brors dotter på 4 år + de nyfödda som ammas. Vi träffar så sällan brorsan och hans familj så därför vill vi att hela den familjen kommer, de kommer inte heller stanna mycket längre efter middagstid utan då knata hemmåt mot hotellet

barnfitt eller inte måste man ju bestämma sig för vad som känns bäst, vad som passar bäst. Vilket typ av bröllop man vill ha

Som sagt, jag varken vill elelr kan fixa extra för en massa barn och dessutom finns det knappt några på gästlistan med barn, så beslutet för oss blev ganska enkelt.

• Kattpoet

Vi hade inget speciellt för barnen och de roade sig endå, barn är jätte bra på att leka med varandra och kolla om det finns en lekplats i närheten, det kan behövas. 

Annars så kan barn äta normal mat, det behövs inget speciellt, på min tid fick vi aldrig "barnmat" på fester och föräldrar brukar vara kanon bra med sysselsätta sina egna barn. 

• KirsiLaa

Det som alltid stör mig är att folk har "inga barn" på sitt bröllop, förutom den och den... Det ger ju lite fel signaler tycker jag. (lite dina barn är hemska småjävlar medan, de barn jag själv älskar är fina och lugna och gör inget annat än sitter fint)

Nå, på mitt första bröllop valde vi att ha barnfritt på festen ( i kyrkan var de välkomna). Det var några som tog åt sig och kom inte alls eftersom barnen inte fick komma, medan andra (inkl vi själva) tyckte att det var riktigt skönt att lämna barnen till barnvakt efter kyrkan.

Denna gången ska vi även bjuda barn till festen. De lokaler vi har tittat på har ett "barnrum" med möjlighet till tv-spel och andra aktiviteter. Tänkte dessutom se om jag kan hitta någon som vill agera lekledare för barnen så att de håller sig sysselsatta utan att det blir en massa spring och sånt som irriterar.

Jag räknar de under 15 som barn och vi kommer att ha ungefär 25 st.

Det kan bli en utmaning, men eftersom jag vill att mina egna barn är med hela kvällen, så kan vi ju inte gärna förbjuda andra barn.  

• marimekko86

Man kan bjuda särskilda barn på bröllop, många gör så Men jag skulle som sagt inte bjuda mina närmstas barn och skippa andras barn och jag skulle säkert också bli lite sne kanske om vissa fick ha med sig sina barn men jag fick inte ha med mina barn OM det inte var brudparets barn exempelvis.

Som sagt vi har bjudit in ETT barn. Och anledningen är den att vi så sällan träffar henne (jag ser henne max två ggr/år) och hon har bara träffat sin farfar två gånger i hela sitt 4-åriga liv så det kändes bara jäkligt dumt att vi inte skulle bjuda henne när vi för en gångs skull ALLA ska vara på samma ställe. Dumt o missa tillfället liksom.

Min bror är bara min halvbror och han och min pappa träffas kanske vart annat år...Min pappa har bara träffat sitt barnbarn 2 gånger. Som bebis och som 2½ åring. Min brors mamma flyttade ifrån orten min pappa bodde på när min bror var liten så därför har de inte haft särskilt bra kontakt och bara träffats på skollov och som vuxen inte ens varje år. Därför är HELA den familjen bjuden. Vi har inte uteslutit "jobbiga" barn.

• Fialia84

Tips på om ni ska bjuda barnen också. Ordna fram kritor och papper så sitter barnen kanske där en stund. Vi hade även tv/video i ett annat rum för alla barnen på en födelsedagsfest vi hade för några år sen.
    Det va uppskattat av båda föräldrar och barn att vi fixat att de skulle ha nåt att göra också.

Svar på tråden Barn på festen?