• AnnaJacob

    Hobbyfotograf..pris??

    Jag har gett mig in i djungel av bröllopsfotografer, och tror att jag har hittat en som kan passa oss. Han är (som alla andra duktiga) ganska så dyr, så jag tänkte att vi skulle köpa hans mellanpaket. Det betyder att han kommer strax innan vigseln och sen är han med på starten av festen, ca 5 timmar.
    Sen hade jag tänkt att en som jag har pluggat ihop med, som är duktig hobbyfotograf till att ta bilder på mig under dagen när jag förbereder mig, och även är med på festen, efter att den riktiga fotografen gått hem.

    Detta kändes som en ok lösning. Men nu har vi börjat prata pris med hobbyfotografen, och där är vi inte helt överrens...

    Vad tycker ni är ett rimligt timpris för en hobbyfotograf?

    Alltså han tar fina bilder, men kanske inte wow, så därför vill vi ju också ha en proffsfotograf. Här är hans hemsida, så kan ni se hans bilder: 
    http://www.flickr.com/photos/nedimhusic/


     

  • Svar på tråden Hobbyfotograf..pris??
  • wahlstrm
    Vad tycker ni är ett rimligt timpris för en hobbyfotograf?
    Om man läser igenom trådarna lite så brukar folk uppskatta värdet på sina bekanta kameraägare till mellan 25-100kr/h plus lite mat och enentuellt en tågbiljett eller två. 
  • Mariahove

    Kolla prislista på www.digitaliz.se han är hobby fotograf

    Om jag hade varit i ert ställe så hade jag nog kunnat tänka mig för foto innan och på festen 2000kr, av en kompis något mindre.

  • AnnaJacob
    Mariahove skrev 2011-08-12 16:21:44 följande:

    Kolla prislista på www.digitaliz.se han är hobby fotograf

    Om jag hade varit i ert ställe så hade jag nog kunnat tänka mig för foto innan och på festen 2000kr, av en kompis något mindre.


    Gud vad skoj att du rekomenderade honom, jag gick in på hemsidan och såg att han är från Åhus. Jag är nämligen uppväxt där! =)
    Är du också en Åhus tjej?
  • Anna88

    Jag har ett par stycken hobbyfotografer i min bekantskapskrets som brukar fotografera på bröllop. De tar helt ok bilder men saknar kanske det där extra som en froffsfotograf ofta har. Båda erbjöd sig att fotografera vår vigsel, porträtt och festen för 100 euro + mat och sen framkallningen förstås av de bilder vi vill ha. Jag tycker priset är riktigt förmånligt men då handlar det ju om kompispris också.
    För oss blir det trots allt antagligen en lite bättre bröllopsfotograf eftersom min syster genast erbjöd sig att ge detta som vår bröllopsgåva. :) Håller med den fotograf vi pratat med att om man köper en klänning som bara går att använda en dag och annars sätter massor med pengar på festen så är det också värt att sätta mera pengar på att få snygga bilder från dagen.

  • Blivande fru Swärdh

    Fotografen vi använde var sjukt duktig. Kan verkligen rekommendera henne! Här är hennes hemsida samt bilder från vårt bröllop: www.sararavid.com. Du får maila henne för prisuppgift.

  • AnnaJacob

    Tack för alla era tips!
    Alltså vi ska ha en proffsfotograf som ska ta bilder på vigsel, poträttbilder samt fördrinken. Honom har vi redan hittat, vi ska ner på möte hos honom snart.
    Så det är avklarat! =)

    Men så vill jag gärna ha en som tar bilder på mig hela dagen samt stannar till sent på festen. Om vi skulle ha ett proffs till det, så skulle vi spränga vår budget. Jag har pluggat ihop med en som jobbar i en fotostudio i köpenhamn och tar fina bilder, men han vill ha 150 danska kronor i timmen, så ca 200 kr!! Och jag tycker att det är för mycket! Men det kanske är jag som är snål!? =S

  • rollei

    Du tycker 200 kr i timmen är för mycket?  Jisses... Inte undra på att fotografer måste extraknäcka på McDonalds.

  • AnnaJacob

    Vi betalar 7500 kr för vår proffsfotograf. Så nej 200 kr på timme tycker jag inte är för mycket för en riktigt fotograf. Men jag tycker kanske att det är lite mycket för en hobbyfotograf.
    Har sett i andra länkar att många betalar mellan 50-100 kr per timme...
    Så därför tyckte jag att 200 kr var lite saftig..

  • aniara

    Det är väl inte alls dyrt. Har han egen firma? Jag tjänar närmare 200 kr per timme som anställd när jag jobbar vanliga kontorstider och min arbetsgivare står för allt arbetsmaterial jag behöver. Jag är inte fotograf förstås, men jag försöker ge dig lite perspektiv. Även om han inte är proffs så är det ju ett jobb han ska utföra, och då ska han ha lön för det också.

  • mia68
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 11:37:34 följande:

    Vi betalar 7500 kr för vår proffsfotograf. Så nej 200 kr på timme tycker jag inte är för mycket för en riktigt fotograf. Men jag tycker kanske att det är lite mycket för en hobbyfotograf.
    Har sett i andra länkar att många betalar mellan 50-100 kr per timme...
    Så därför tyckte jag att 200 kr var lite saftig..


    Det beror väl på vilka bilder ni får!!! Inte alla proffs som tar bra bilder kan ja säga, en del som blir besvika. Sedan ta reda på VAD ni får för era pengar med, skriv avtal!!
  • Event killen

    Enf egen öretagare måste fakturera ungefär 400kr/tim + moms för att få ut en lön efter skatt på ca 16-20,000Kr

    Har räknat lite OBS detta är bara prell summor det kan variera lite. men i stora drag..

    Exp. 1
    400kr/tim X 160tim/mån = 64,000kr + moms
    - för hyror och lokaler + telefoner och sådana omkostnader 
    - försäkringar, bilar, verktyg ( exp. kameror mm ) och Garanit som en rörkokare/elektriker mm har
    - ca 40% till staten i egenavgifter mm och lite på lite var man bor 
    - ca 30% skatt för sin lön beoende på var man bor 

    Ex.2
    om denna fotograf tar 200kr/tim X160tim till kund = 32,000kr
    - moms kvar 24,000kr
    - 40% till staten = 14,400kr kvar
    - ca30%i skatt = kvar att leva på ca 10,000kr/månaden efter skatt

    och då har jag INTE räknat med för att lägga undan till semester för det vill man ju ha
    + om man blir sjuk som egen företagare så är det minst 14dagars karens iannan man får något från Försäkringskassan
    + telefoner,bilar lokaler, garantier,verktyg som blir stulet eller går sönder mm

    att vara egen företagare är ingen dans på roser då det är mycket pengar som går in och ut i företaget och dom dagar/veckor man inte har något jobb/uppdrag så är det inte så mycket pengar in i företaget
    altså minder pengar i lön..

    .............................................. 

    Om alla mäniskor som inte går till en yrkesfotograf och har en typ studio/atelje så kommer dom att försvinna
    har ett par vänner som jobbar som fotografer och vissa har fruktansvärda ekonomiska problem att få ihop det
    några har tur att dom har en partner som har en bra inkomst så dom kan klara sig hyfsat en då..

    om dessa Yrkes fotografer försviner ..... vad skall vi då gå och fotografera våra barn/familjer mm
    HOS skolfotografen i skolan då eller ..

    en tanke bara !! 


    jaja jag har säkert stavat lite fel här och där men ni förstår säkert vad jag menar ....
Svar på tråden Hobbyfotograf..pris??