• lenalong

Begravningkänsla på kortet?

Ser det här ut som ett begravningskort? Jag ville hålla det enkelt o tyckte det blev fint men fick då kommentaren att det såg ut som ett begravningskort!?
    Ska tilläggas att det bara är baksidan, inne i kortet blir det mer färg..

• Svar på tråden Begravningkänsla på kortet?
  • knyttan
    passionsblomman skrev 2011-08-09 13:02:23 följande:
    Jag tror du fått kommentaren pga den svarta ramen runt kortet. Förr var det så, att om man fick ett "brev med svarta kanter" så var det ett dödsbud. Du har kanske hört uttrycket att något kan ha "sorgkanter"? Då är det svart i kanterna.
    När man jobbar som florist och gör sorgarrangemang, så har man särsilda kort för de sista hälsningarna. De har en svart ram. Än idag alltså, och det är ett BIG no-no att ta de korten att skriva hälsningarna i andra buketter. Just för att de är sorg-kort.

Det tror jag är förklaringen till den reaktion du fått.

Sedan innebär ju inte det att du fördenskull måste ändra kortet. Men det kan ju vara bra att veta varför någon händelsevis kan reagera. Kanske särskilt äldre. Men det behöver du ju inte alls låta styra ditt val.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Aha! Jag fick också lite den känslan, och nu när Passionsblomman förklarar så förstår jag varför jag får de associationerna... Jag tycker att det var ett super super fint kort, lite gammeldags sådär, vintagekänsla... Men jag tror att det är att det är tjocka svarta kanter runt som gör att man får "sorg"associatoner... Du kan inte pröva med tunna svarta linjer en bit in istället? Typ.. såhär:

fast heldragen linje istället för prickar?
  • knyttan
    passionsblomman skrev 2011-08-09 13:02:23 följande:
    Jag tror du fått kommentaren pga den svarta ramen runt kortet. Förr var det så, att om man fick ett "brev med svarta kanter" så var det ett dödsbud. Du har kanske hört uttrycket att något kan ha "sorgkanter"? Då är det svart i kanterna.
    När man jobbar som florist och gör sorgarrangemang, så har man särsilda kort för de sista hälsningarna. De har en svart ram. Än idag alltså, och det är ett BIG no-no att ta de korten att skriva hälsningarna i andra buketter. Just för att de är sorg-kort.

Det tror jag är förklaringen till den reaktion du fått.

Sedan innebär ju inte det att du fördenskull måste ändra kortet. Men det kan ju vara bra att veta varför någon händelsevis kan reagera. Kanske särskilt äldre. Men det behöver du ju inte alls låta styra ditt val.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ok provar igen... Jag fick en liten aha-upplevelse av vad Passionsblomman skrev, för jag tror att jag också fick de associationerna av sorg och det beror nog på de tjocka svarta kanterna. Kan du inte prova att göra tunnare kanter en liten bit in istället, lite typ såhär, fast heldragna linjer istället för prickar:

www.etsy.com/listing/58075879/pretty-peony-wedding-invitation
  • lenalong

Passionsblomman: tack för infon, kanske skulle fundera på att göra en annan ram? Vi får se, fast envis som jag är blir det säkert det här kortet ändå :P Kanske tillkommer någon mer detalj så det ser "gladare ut", det ska ju faktiskt vara ett glatt kort..

Knyttan: kan du inte skriva en ny kommentar, vore kul att få fler åsikter..

• lenalong

hihi är ju lite seg.. Men vet du vad knyttan, jag ska nog laborera lite med linjerna så lägger jag ut bilder sen så får ni tycka till då :)
    Tack alla!

• lenalong

Bättre?

eller ska jag sadla om och ta mer vintagestil? Bröllopet går i 50-talstema med mycket vitt/creme, guld, grönt linblått o lite bruna toner (med lite inslag av starkare färger, ej bestämda än) Jag skall ju ha en "rulle", all info på ett långt smalt papper som rullas till en rulle o knyts fast i kortet. Kanterna på rullen skall ju brännas så de bruna ramen kanske passar bra då?
  • lenalong

Glömde lägga till bilden..
  • lenalong

Eller varför inte göra olika till alla? :P Då slipper man ju tröttna på att sitta o göra samma om o om igen ;)

Svar på tråden Begravningkänsla på kortet?