passionsblomman skrev 2011-08-09 13:02:23 följande:
Jag tror du fått kommentaren pga den svarta ramen runt kortet. Förr var det så, att om man fick ett "brev med svarta kanter" så var det ett dödsbud. Du har kanske hört uttrycket att något kan ha "sorgkanter"? Då är det svart i kanterna.
När man jobbar som florist och gör sorgarrangemang, så har man särsilda kort för de sista hälsningarna. De har en svart ram. Än idag alltså, och det är ett BIG no-no att ta de korten att skriva hälsningarna i andra buketter. Just för att de är sorg-kort.
Det tror jag är förklaringen till den reaktion du fått.
Sedan innebär ju inte det att du fördenskull måste ändra kortet. Men det kan ju vara bra att veta varför någon händelsevis kan reagera. Kanske särskilt äldre. Men det behöver du ju inte alls låta styra ditt val.
Aha! Jag fick också lite den känslan, och nu när Passionsblomman förklarar så förstår jag varför jag får de associationerna... Jag tycker att det var ett super super fint kort, lite gammeldags sådär, vintagekänsla... Men jag tror att det är att det är tjocka svarta kanter runt som gör att man får "sorg"associatoner... Du kan inte pröva med tunna svarta linjer en bit in istället? Typ.. såhär:
fast heldragen linje istället för prickar?