• Jag han

Ska ni ha allsång under middagen?

Hur vanligt är det? Att ha lite gemensamma sånger om fest och brudpar under middagen? Min kära pappa erbjöd sig att göra sånghäften så vi kunde sjunga tillsammans. Men jag vet inte riktigt om jag vill ha det. För sambon spelar det ingen roll.

Hur gör ni? Visst gör alla olika och som de vill, men vill ändå höra vilket som verkar vanligast.

• Svar på tråden Ska ni ha allsång under middagen?
  • Aniara4

Jag hade gärna kunnat vara utan, men sambon tyckte absolut att vi skulle ha det eftersom det är många på festen som sjunger både gärna och bra. Så vi kommer att peta in några sånger i sånghäftet, 3-4 stycken kanske. Någon Taube kanske, någon med bröllopstext om vi hittar någon som är bra och inte bara fånig och könsrollscementerande. Har bett sambon leta upp sånger eftersom det var han som ville ha det, men en månads tjat senare har han fortfarande inte ens funderat på det...

• Pinkgrape

Vi kommer ha det. Det är vanligt i min släkt och bland våra vänner. Något som vi vet att majoriteten av gästerna är vana och uppskattar, inklusive vi själva :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Jag han

Kul att höra. Trodde allsång på bröllop var "utdött". Ska fundera ordentligt på om vi ska ha några. Tänker också på att det ska gå ihop med att vi har buffè. Så alla är samlade.

• Nikkita

Vi kommer inte att ha allsång på vårt bröllop! Ingenting som jag tycker är kul (& inte min blivande heller). Bara en av våra gäster är "vana" vid att sätta igång allsånger så ingen lär sakna dem heller Flört 

• förlovadflicka

Vi kommer inte ha det, visst det kan vara trevligt på tex student och så, men kan inte hitta något romantiskt med det alltså :P Hade vi haft det hade vi iaf haft riktigt bra låtar och levande musik till, att sitta och sjunga gamla svenska låtar utan musik känns inte riktigt som jag :P

• Jag han

Härligt med olika svar! Kul att höra era tankar kring det.

Fler svar önskas! :)

• Aleta

Vi hade det och de allra flesta bröllop jag har varit på har haft sånghäften. 25 bröllop av 30 skulle jag tro.

• KirsiLaa

Absolut inte! Det står med stora feta bokstäver i vårt planeringsdokument "ingen jävla allsång". :)

Nej, jag gillar inte alls allsång. Det är alltid bara en eller två som verkligen vill sjunga (och de sjunger högt), alla andra nynnar lite diskret och lyfter inte blicken från sånghäftet, bordet eller vad det nu kan vara. Sen finns det ju alltid några stackare som inte kan sången i fråga och tafatt försöker hänga med...

Det blir alltid en pinsam situation med allsång tycker jag, och sådant vill jag inte ha på mitt bröllop. Alla gästerna (och även vi) ska känna sig bekväma under hela festen utan att behöva skämma ut sig.  

• Jag han

tack för alla svar!

Ni som haft sånger, hur många har ni haft? Har de handlat om brudparet och sprit (många verkar handla om det) eller annat?

• Aleta

Vi hade 9 sånger.
    En välkomstvisa och 8 andra som vi tycker är roliga. (T ex en gammal svensk schlager som jag tycker är kul "Kaffe utan grädde"). Inga lätta sånger, de flesta vi känner är musikaliska och det är kul med en utmaning. En del kan man ta två gånger om det är första gången för många.
    Det är kul att sjunga!  

• Aleta

Oj, du frågade ju om de handlade om sprit också!
    Svar ja, vi hade hyllningsvisor till följande: Crambamboli (vilket vi inte serverade, men jag gillar sången), punch och 3 alkoholrelaterade visor utan särskild specifikation, men en mer åt vinhållet och två åt sprithållet.
    Sedan hade vi Tanz auf Brännö Brücke (Dans på Brännö brygga på fusktyska) och en vansinnig version av Staffan Stalledräng.  

• Bettina

Nä, dä räcker mä sjunginga i körka

• Pinkgrape
    Jag han skrev 2011-08-05 11:32:29 följande:

tack för alla svar!

Ni som haft sånger, hur många har ni haft? Har de handlat om brudparet och sprit (många verkar handla om det) eller annat?

Våra är alla bröllops/brudpars-relaterade. Vi har inga typ snapsvisor, det hör mer midsommar till :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • kaju

Våra värdpar gör ett sånghäfte som är bröllopsrelaterade. Får se vad det blir, men det ska vara några få och de ska vara lättsjungda, så att alla kan va med.

• Emma83brud

Vi älskar sång så vi kommer ha med låtar i vårt festprogram.
    Vi har tre stycken bröllopssånger (i stil med välkomna till bords, kyss din brud och avskedet av singellivet)
    Sen har vi tre "vanliga" låtar (ja för oss är de vanliga)
    Dansen går på Svinsta skär
    Båtlåten
    Kostervals
    (Passar till sommaren och havet samt så är det lite kärlekstema i dem)

Men inga snapsvisor eller andra som relaterar till sprit.

• wiii

Vi hade det som toastmastern satt ihop, var nog 5-6 st tror jag. Väldigt uppskattat, men nog mycket för att toastmastern var så bra på att dra igång låtarna ;) Var en låt om oss, ta mig till havet (vi var vid havet), och nån kopplad till drycker.

• lundabrud

Vi kommer ha allsånger, vi är båda gamla spexare och gillar studentikost! Så det var givet. Troligen vin-/festvisor, de flesta på bröllopet kommer att kunna sångerna (bara klassiker som sjunges i studentsammanhang). Det höjer stämningen och gör det mindre stelt tycker jag!

• GeneralElectric

Vi hade några sånger, varav ett par snapsvisor -- för att höja stämningen, öka känslan av gemenskap och för att det skulle vara lite speciellt för våra utländska gäster.
    Till saken hör kanske att vi serverade – av brudgummen kryddad -- snaps till förrätten.

Vi sjöng:
    – kort snapsvisa som brudgummen skrivit texten till
    – Så lunkar vi så småningom (Bellman) på svenska, tyska och engelska (japp, massor av verser)
    – Auld Lang Syne

Inte så många sånger, dock, vi ville ge mest utrymme till talen.

Svar på tråden Ska ni ha allsång under middagen?