• Margaux

Full panik eller?

Hej alla bröllopsplanerare!!

Jag börjar få allvarlig panik inför vårt bröllop som går av stapeln den 17 september! Hur illa är detta egentligen? Börjar få svårt att sova......

Vi har följande saker avklarat:
    lokal
    alla är inbjudna och osa'de
    bordsplacering sån ca
    har en kock men inte bestämt helt vad han ska laga för mat(tapas vi ankomst och 3 rätters middag)
    tårta
    delvis vin
    vi har en vigselförrättare, men har inte bestämt hur vigseln ska vara
    pianist till vigseln
    Musikanlägg bokat

Brudklänning
    hindersprövning är insänt

Jag har inga skor, ingen jacka, ingen sminkning bokad eller frisör.
    Vi har heller ingen fotograf bokad!
    Jag vet inte vad jag ska ha för blommor.... och vi har inte något färgtema!

Jag är oroad..... Hjälp tack!!!!!

• Svar på tråden Full panik eller?
  • Margaux

Vi kan inte dansa och har inte börjat träna än..... :(

• Pinkgrape

Vi gifter oss 13 augusti, om drygt en vecka.

Vi bokade solist till vigsel och fotograf för ca 2 veckor sedan.
    Vi kan inte dansa och har inte börjat träna.
    Vigsel- och fästhäften är inte klara.
    Bordsplaceringen blev klar igår.
    Placeringskorten har vi inte börjat göra ännu.
    Vi bestämde ordning osv på vigsel med prästen idag.
    Vi frågade en tärna och marskalk om de ville läsa en text under vigseln igår.
    Ikväll hade vi vårt första "möte" med våra toastisar om själva upplägget under dagen.

Ni har ännu hyffsat gott om tid och faktiskt inte speciellt mkt kvar att göra. Börja med att göra en noggrann lista över allt som är kvar att göra och ta en sak i taget. Att boka frisör och sminkning + fotograf är något ni kanske bör göra under denna och/eller nästa vecka. Att leta skor och jacka kan du säkert få hjälp med här om du berättar vad du är ute efter. Att gå en sväng i butiker är ju också en bra sak, kanske tar det bara någon timma innan du hittat det du vill ha :)

Har ni en borgerlig vigsel? Boka en tid med vigselförrättaren och ta hjälp av han/hon med hur man kan lägga upp vigseln på ett bra sätt. Den personen har förmodligen haft vigslar förut och kan komma med tips och idéer. Har man själv önskemål, så brukar det inte vara allt för svårt att få igenom dom heller, inom rimliga gränser.

Samma sak med kocken, ni kanske kan ha ett möte och prata igenom maten? Har ni någon favoritmat eller liknande som ni kanske skulle vilja ha?

Blommor, är det väldigt noga eller skulle du kunna boka en florist och ge den fria händer? Då kan du ju gå in och diskutera ungefär vad du vill ha och prisklass och sedan låta floristen överraska med något fint :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Margaux

Oj vad skönt att höra att det inte var så illa....
    Jag hittade hit för ett par dagar sen och det verkar ju som om alla planerar _år_ i förvägen!

Vi har en borglig vigsel ja! Problemet är att hon inte bor i närheten så det känns svårt att få till ett möte något särskilt i förvägen!

Anledningen till att vi har varit ganska laid-back är att vi inte egentligen önskar ett särskilt högtidligt upplägg! Mest en kul fest med nära och kära och några kommer väldigt långt bort ifrån! Men jag har anlag till att bli en riktig Bridezilla och nu börjar det visst dra igång....... Så är det viktigt att jag inte behöver hispa över detaljer på själva dagen! Så jag måste ha en vattentät körplan och någon bra personal och dumpa det på! Och det har jag heller inte än....... AAAAHHHHHGG!

• Margaux

Lycka till med er dag Pinkgrape!! :)

• lundabrud

Det du måste kolla på härnäst är fotograf (om det är viktigt för er att någon som är proffs ska fota, det är ju faktiskt inte alla som tycker att det är viktigt), de ska man gärna ha bokat rätt långt innan men hoppet är inte ute :)
    och sen tänker jag sätt middagen asap - och bestäm sedan vilket vin som passar till. Glöm inte provsmaka själva och kom överens med kocken (hur många gäster ska ni ha? hur många kockar?) om hur ni vill ha det. Så slipper ni pulvermos och uppvärmd rostbiff, liksom...  
    Sedan efter det, bestäm kringdetaljerna som smink och skor. Ska du boka båda delarna eller ska en kompis hjälpa dig/ska du sminka dig själv?
    Det löser sig! 

• Pinkgrape

Tack :)

Nejdå, det är inte så illa. Jag kan få lite prestationsångest här inne ibland då vissa har, som du säger, planerat massor år i förväg och har en enorm budget osv.

Har ni några vänner som ni kan utse till toastmaster/madame? De kan ju hjälpa er att se till att allt flyter på bra under bröllopsdagen och sådant. Då slipper ni oroa er över saker just då iaf. De kan ju också hjälpa till med saker innan bröllopet.

Förstår att det blir svårt att få till ett möte då, men ni kanske kan mejla? Har ni fått något upplägg på vigseln och pratat igenom hurvida ni vill lägga till egna saker? Ni kanske vill att vigselförrättaren eller någon annan läser en dikt? Musik, ska ni ha solosång? Då kan det ju vara bra att meddela och fråga ungefär vart det passar att ni lägger in det.

Jag tror att ni kommer fixa det galant och tycker inte att ni behöver känna någon panik :)

• TessJeppsson

Nej, du behöver inte få panik! Ni har dock ordnat en del av de viktigaste sakerna. Det är inte illa, ni är på G! Det är inte illa, ta det lugnt!
    Ni har ordnat rätt mycket tycker jag!

Färgtema och blommor!
    Vilken är er favoritfärg eller som passar till just ert bröllop? Har du någon färgdetalj i din bröllopsklänning som skulle passa? 
    Kanske ge en florist lite fria händer med en lite önskan om någon detalj.
    När jag gifte mig, gav jag "lite" fria händer till floristen. Önskade att buketten skulle vara lite hängande med gröna kvistar och lite inslag av ljusrosa blommor (men hon fick själv välja vilken sorts blommor).Hon gjord en bukett med olika ljusa rosa nyanser och vita rosor och hängande ljusgröna kvistar.
    Fast för mig var inte blomsterbuketten viktigast.

Sov inte dåligt...ni är på god väg, men jag hjälper dig gärna med råd!

• Margaux
    lundabrud skrev 2011-08-03 22:29:34 följande:
    Det du måste kolla på härnäst är fotograf (om det är viktigt för er att någon som är proffs ska fota, det är ju faktiskt inte alla som tycker att det är viktigt), de ska man gärna ha bokat rätt långt innan men hoppet är inte ute :)
    och sen tänker jag sätt middagen asap - och bestäm sedan vilket vin som passar till. Glöm inte provsmaka själva och kom överens med kocken (hur många gäster ska ni ha? hur många kockar?) om hur ni vill ha det. Så slipper ni pulvermos och uppvärmd rostbiff, liksom...  
    Sedan efter det, bestäm kringdetaljerna som smink och skor. Ska du boka båda delarna eller ska en kompis hjälpa dig/ska du sminka dig själv?
    Det löser sig! 
    Vi har 56 gäster och har i utgångspunkt bara avtalt med en kock, men han står fritt till att ta med den personal han behöver. Maten ska vara enkel men med goda råvaror. Han som lagar maten är en ung kille som hör till kocklandslaget så kvaliteten är det nog inte något fel på.

Vi hade tänkt ha klassisk tapas(skinka och korvar, ost, oliver, bröd & aioli) på dagen, efter vigsel som startar kl 14. Sen middag vid 7 snåret och då har vi tänkt sashimi till förrätt och helstekt kött(entrecote & lamm) med svampstuvning, rödvinssås etc.
    Ost buffé till dessert, tårta får räcka som sött efter det!

Fotograf skulle vi ha en kompis till en kompis.... men vi har inte fått svar än! Hon är proff, men nu vet jag inte om jag kan vänta mer.......

Jag ska nog sminka mig själv tror jag men håreländet behöver jag proffs hjälp med!!
  • Margaux

Känns maten tråkig?? Borde man utnyttja potentialet i kocken mer?? Eller är det bäst to keep it simple??

• Pinkgrape
    Margaux skrev 2011-08-03 22:38:56 följande:
    Känns maten tråkig?? Borde man utnyttja potentialet i kocken mer?? Eller är det bäst to keep it simple??
    Jag tycker inte maten känns tråkig. Det bästa är vällagad mat av bra råvaror som de flesta gästerna kan uppskatta tycker jag :) Om det sedan inte är nobelmiddag, det spelar mindre roll. Huvudsaken är ju att ni tycker om det som serveras och att majoriteten av era gäster gör det.
  • lundabrud

Åh, ja då är ni i trygga händer :) Maten låter jättegod! Fotograf låter ju gött med en bekant, hoppas han inte dragit sig ur, ligg på lite! 
    Men du har ju styr på det, du ska inte vara orolig! Det här kommer gå skitbra!
    De borde vara lugnt att  boka frisör nu typ. Men se till att få provuppsättning också (fast det får man väl ofta hos frisörer), så att det blir som du tänkt :)
     Och som någon sa innan, har ni några kompisar/släktingar/föräldrar som fått ngt hedersuppdrag? Som värdpar, toastmasters, mm? Så att de kan avlasta er lite innan och framför allt på er dag! Ha tät kommunikation med dem så att det blir som ni tänkt er.

• Mariamilena80

Vi gifter oss om fyra veckor, den 2 september. Och jag har lite smått panik... Nu när jag har börjat jobba så finns det inte mycket tid att göra allt på.. Känns som det är alldeles för mycket kvar.

• fru i augusti

Låter som om ni har ganska god koll på vad som är kvar att göra. Jag tycker inte heller att det finns anledning till panik för dig. De stora bitarna verkar ni ha bockat av redan.

Ligg på lite gällande fotografen, precis som någon innan redan har skrivit. Ni behöver ju ett besked och det förstår han eller hon säkert.
    Skor kan du nog hitta relativt enkelt och även om du beställer över internet så har dom flesta inte såå lång leverans tid.
    Jacka tycker jag inte heller att du behöver ha panik över att det inte är fixat ännu. Vad är du ute efter för typ av jacka?
    Vad gäller brudbuketten; har du googlat på bilder på olika brudbuketter så att du vet ungefär vad du är skulle vilja ha. Har du några favoritblommor? Har ni beställt budget för blommorna? Utifrån detta kan du ju gå till en florist och rådfråga lite. 
    Vill du ha ett färgtema? Man behöver ju inte ha det, även om det kan bli väldigt fint med ett färgtema.

Vi har i o f sig ett väldigt enkelt bröllop, vi bjuder in till dop. Bröllopet blir en överraskning och en bonus Skrattande
    Men... vi gifter oss om 2 dagar och vilken klänningen jag ska ha spikades 10 dagar innan bröllopet. Jag ska sminka mig och göra mitt hår själv. Har övat och har lite olika alternativ på hur jag ska se ut, men har inte bestämt mig helt än.
    Vi ska handla alkoholen i eftermiddag. 
    Jag lagar all mat själv och allt som inte går att frysa in har jag kvar att göra. Det ska ordnas idag och i morgon.
    Partytält ska sättas upp idag och bord placeras ut. Vet inte riktigt hur än. Sen alla dekorationer som ska upp...
    Vimplarna blev vi klara med sent igår kväll... And so on...
    Min ena fot har pajat och jag har svårt att gå. Jag har en 6 månaders som INTE vill ligga snällt själv på golvet. M2b är visserligen ledig idag och i morgon. Men idag måste han ut till stället för festen och slå gräs och sätta upp tälten...
    Hej och hå! När jag skriver ner det såhär får jag liiiite lätt panik! Men vi resonerar som så att det får bli vad det blir. Kyrkan bokades för 3 månader sedan och allt behöver inte vara "perfekt".

Lycka till med all planering och alla inköp!

• TessJeppsson

Jag håller med lundabrud

Margaux skrev 2011-08-03 22:25:20 följande:
    Oj vad skönt att höra att det inte var så illa....
    Jag hittade hit för ett par dagar sen och det verkar ju som om alla planerar _år_ i förvägen!

Vi har en borglig vigsel ja! Problemet är att hon inte bor i närheten så det känns svårt att få till ett möte något särskilt i förvägen!

Anledningen till att vi har varit ganska laid-back är att vi inte egentligen önskar ett särskilt högtidligt upplägg! Mest en kul fest med nära och kära och några kommer väldigt långt bort ifrån! Men jag har anlag till att bli en riktig Bridezilla och nu börjar det visst dra igång....... Så är det viktigt att jag inte behöver hispa över detaljer på själva dagen! Så jag måste ha en vattentät körplan och någon bra personal och dumpa det på! Och det har jag heller inte än....... AAAAHHHHHGG!
    Vi kände också att vi ville ha ganska laid-back på vårt bröllop. Er mat känns inte alls tråkig. Jag gillar att ni ska ha klassisk tapas på dagen. Vi hade spanskt tema på vårt bröllop (inte för att nån av oss är spansk, utan för att vi älskar Spanien och är där ofta) och vi hade spansk tapas först.
    Ska ni ha tårta, annars vet jag en tjej som gör de mest fantastiska bröllops-cupcakes?! Behöver ni en fotograf, så vet jag också en jätteduktig tjej som fotar bröllop. Var ska ni gifta er i Sverige? 
  • Margaux
    TessJeppsson skrev 2011-08-04 18:43:57 följande:
    Jag håller med lundabrudVi kände också att vi ville ha ganska laid-back på vårt bröllop. Er mat känns inte alls tråkig. Jag gillar att ni ska ha klassisk tapas på dagen. Vi hade spanskt tema på vårt bröllop (inte för att nån av oss är spansk, utan för att vi älskar Spanien och är där ofta) och vi hade spansk tapas först.
    Ska ni ha tårta, annars vet jag en tjej som gör de mest fantastiska bröllops-cupcakes?! Behöver ni en fotograf, så vet jag också en jätteduktig tjej som fotar bröllop. Var ska ni gifta er i Sverige? 
    Hej!
    Vi ska ha lite midi-feeling eftersom min blivande man är argentinsk och vi lever lite så.... Tapas kändes självklart, fast mannen ville ha det till middag och det kunde jag inte gå med på!! :) Vad hade ni för tapas?
    Vi ska faktiskt inte gifta oss i Sverige utan i Norge där vi bor!

Har kontaktat en fotograf idag och han kan.... så nu funderar vi bara på om vi kan komma billigare undan. Tycker det är sjukt mkt pengar på bara bildfiler.....

Vi har en jätteduktig pastry-chef som ska göra tårta till oss.... det blir en mörk chokladmousse tårta med hallon i.
    tror det blir mums!!! :)
Svar på tråden Full panik eller?