• Anonym

    Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...

    Ja, vart ska jag börja? 
    Jag undrar väl om det finns någon mer blivande brud som också är arbetslös och som känner sig smått värdelös ibland? Sambon står för det ekonomiska, jag går hemma och vill bidra men får inget jobb, samtidigt som vi sparar till bröllopet. Ska jag ha dåligt samvete som dragit igång detta med bröllopet? Våra föräldrar säger att vi är knäppa som lägger pengar på detta - men ska vi kämpa på och spara och gifta oss ändå? Även fast jag har dåligt samvete? Gör vi rätt eller fel? Åh... ibland känns det så jobbigt. Men detta är vad jag drömmer om och min sambo med, vi längtar till vårt bröllop, men ibland känns allt bara eländigt och tomt. Förstår ni hur jag menar?... 

  • Svar på tråden Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...
  • Bettina

    Klart ni ska fortsätta spara till ert bröllop, fast du är arbetslös. Det är ju vad ni båda vill.
    Förstår detta med att känna sig värdelös när man inte drar in nån inkomst, men detta är ju inget du kan rå för och hoppas att sambon förstår det.

    Lyssna på vad ni själva vill och har ni möjlighet att spara (litet som stort) så gör det.
    Lycka till  

  • 1700tal

    Hur stort bröllop har ni tänkt då? Det måste ju inte kosta massor, det handlar väl mest om förväntningar. Då ligt samvete tycker jag då rakt inte du ska ha. Du går ju inte hemma och "dräller" frivilligt. Sen är det kanske sunt att inte lägga allt krut och varenda krona ni kan spara ihop på just bröllopet, med tanke på ovissheten med jobb osv. Men det är klart man kan ordna ett bröllop ändå, men efter era egna ekonomiska förutsättningar förstås. Skrattande

  • Hoffsennanen Tottoplex

    Lägga det liiite på is? Hur långt har ni kommit? Kanske är det bättre att lägga tid på att hitta jobb? och det betyder inte att det aldrig kommer bli något! Men samtidigt vill man ju kunna överleva och kanske känns det inte 100% kul att gifta sig om det är massa annat man borde lagt pengar på?

  • Anonym
    Bettina skrev 2011-08-02 14:56:13 följande:
    Klart ni ska fortsätta spara till ert bröllop, fast du är arbetslös. Det är ju vad ni båda vill.
    Förstår detta med att känna sig värdelös när man inte drar in nån inkomst, men detta är ju inget du kan rå för och hoppas att sambon förstår det.

    Lyssna på vad ni själva vill och har ni möjlighet att spara (litet som stort) så gör det.
    Lycka till  
    Sambon är verkligen förstående vilket självklart peppar mig jättemycket! Men ibland kommer man ju in i svackor när man känner sig mindre värd bara för att man inte jobbar... Jag har sparat ca. 20.000 själv innan jag blev arbetslös på ca. 3 månader så jag vet ju att jag har bidragit med en tredjedel av vad bröllopet kommer att kosta (ca 60-65.000) men ändå. Man känner sig lite ja... utan hopp ibland. Jag är väl rädd för vad folk tycker och säger antar jag.  Jag vill inte behöva snåla när det gäller budgeten för vi vill ha bröllopet som vi drömt om. Och vår budget är ändå ganska låg.. Men tack för snabba och peppande svar!
  • förlovadflicka

    Min fästman jobbar heltid och jag frilansar lite då och då, men jobbar väldigt lite. Han betalar allting och jag har inga skuldkänslor för det, hans pengar= våra pengar. Sedan att det kan vara jobbigt att gå hemma är väl en sak, men om din fästman inte tycker att det är jobbigt att det är "hans" pengar ni tar av så är ju inte själva bröllopet något problem, eller hur? :)

  • Hoffsennanen Tottoplex
    förlovadflicka skrev 2011-08-02 15:04:41 följande:
    Min fästman jobbar heltid och jag frilansar lite då och då, men jobbar väldigt lite. Han betalar allting och jag har inga skuldkänslor för det, hans pengar= våra pengar. Sedan att det kan vara jobbigt att gå hemma är väl en sak, men om din fästman inte tycker att det är jobbigt att det är "hans" pengar ni tar av så är ju inte själva bröllopet något problem, eller hur? :)
    Jag skulle ha jätte skuldkänslor om jag inte kände att jag bidrog lika mycket. Man vill ju ändå kunna dela på allting...och känna att man har rätt till det
  • förlovadflicka
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-08-02 15:19:13 följande:
    Jag skulle ha jätte skuldkänslor om jag inte kände att jag bidrog lika mycket. Man vill ju ändå kunna dela på allting...och känna att man har rätt till det
    Fast har man inte de pengarna så har man inte. Min fästman är glad att han kan betala det och att jag kan ta det lugnt just nu, det gör han gärna för mig och det funkar bra för mig också. Rätt till det har man ju om båda tycker det är ok tycker jag :)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    förlovadflicka skrev 2011-08-02 15:22:45 följande:
    Fast har man inte de pengarna så har man inte. Min fästman är glad att han kan betala det och att jag kan ta det lugnt just nu, det gör han gärna för mig och det funkar bra för mig också. Rätt till det har man ju om båda tycker det är ok tycker jag :)
    Men om det var så så skulle jag letat mer jobb. Annars skulle jag ju inte kunna överraska han med olika äventyr osv heller, vilket är en kul grej i ett förhållande! Det är viktigt för mig att kunna bidra med min del och känna att han även kan ha de pengar han får över att göra roliga saker för oxå vilket han är så värd!
  • Anonym

    Min sambo ser det som att hans pengar är våra pengar, så det är skönt! Att lägga bröllopet på is känns ändå inte kul då vi redan berättat för folk och nästan gett muntliga inbjudningar eller vad man ska kalla det. Som sagt - rädd för vad folk ska säga åt vilket håll det än går. Jag har ju varit med och sparat och lagt en tredjedel iaf. Sen när jag får jobb ska jag självklart börja spara och betala för mig. När jag skrev detta inlägg hade jag gått ner mig en stund, men nu känns det lite bättre. 

  • Hoffsennanen Tottoplex
    Anonym skrev 2011-08-02 15:32:19 följande:
    Min sambo ser det som att hans pengar är våra pengar, så det är skönt! Att lägga bröllopet på is känns ändå inte kul då vi redan berättat för folk och nästan gett muntliga inbjudningar eller vad man ska kalla det. Som sagt - rädd för vad folk ska säga åt vilket håll det än går. Jag har ju varit med och sparat och lagt en tredjedel iaf. Sen när jag får jobb ska jag självklart börja spara och betala för mig. När jag skrev detta inlägg hade jag gått ner mig en stund, men nu känns det lite bättre. 
    Ja men har du redan sparat så mycket pengar är det väl bara att köra på Och visste inte att ni hade kommit så långt i planeringen. Samtidigt som jag tror alla skulle ha full förståelse om ni väntade med tanke på att du blivit arbetslös! Vad har du jobbat med tidigare? utbildningar? 
Svar på tråden Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...