• Svar på tråden Bröllopsris
  • lindahhh

     


    Sassabrassa skrev 2011-08-02 14:24:04 följande:
    Vi kommer att ha röda rosor längs med bänkarna i kyrkan och sen en röd matta.
    Något mer gör vi inte. Svårt att hinna med mer. Vi kommer inte in i kyrkan förrän kl. 16.00 och gifter oss 17.00.
    Hur ska ni göra?
    eftersom vi ska ha rosa/vitt/svart tema ska vi ha rosor i tre olika färger vartannat längs bänkarna, sen vita rosenblad på siderna av altargången och eventuellt knutna vita sidenrosetter på själva sidodörrarna =) nästan lite såhär fast annorlunda då =)

  • Winterfresh

    Vi hade Hirs...
    Fick inte kasta ris eller konfetti.
    Barnen blåste såpbubblor, men blåser det minsta lilla kommer inte bubblorna fram till brudparet :)

  • Vi2alltid
    Winterfresh skrev 2011-08-02 21:42:28 följande:
    Vi hade Hirs...
    Fick inte kasta ris eller konfetti.
    Barnen blåste såpbubblor, men blåser det minsta lilla kommer inte bubblorna fram till brudparet :)
    Det beror väl på var man står? :)
  • SnuttisSessan

    Vi hade jasminris och såpbubblor som inte ger fläckar :) Det var inte så många som blåste bubblor utan de flesta tyckte det var roligare att kasta ris. Ja jag fick ner några i urringningen men det blev fina foto och det gjorde inte ont att få riset på sig :)

  • Sassabrassa
    SnuttisSessan skrev 2011-08-02 23:26:13 följande:
    Vi hade jasminris och såpbubblor som inte ger fläckar :) Det var inte så många som blåste bubblor utan de flesta tyckte det var roligare att kasta ris. Ja jag fick ner några i urringningen men det blev fina foto och det gjorde inte ont att få riset på sig :)
    Är jasminris bättre än vanligt ris? Eller vilket ris ska man ha???
  • Aleta
    lindahhh skrev 2011-08-02 21:33:48 följande:
    eftersom vi ska ha rosa/vitt/svart tema ska vi ha rosor i tre olika färger vartannat längs bänkarna, sen vita rosenblad på siderna av altargången och eventuellt knutna vita sidenrosetter på själva sidodörrarna =) nästan lite såhär fast annorlunda då =)

    Jättesnyggt - men kolla upp golvet i kyrka. Folk kommer att trampa på bladen och då trycks de in i golv och matta. det var ett par som struntade i att de inte fick ha rosblad på golvet och förstörde ett golv från typ 1400-talet!
     
  • Chicita

    Vi "gör" inget alls...


    Om någon tar med sig ris så kommer vi upplysa om att dom inte får kasta det vid kyrkan, då kyrkan inte tillåter det. Men om dom så gärna vill så kan vi väl gå ut på gräsmattan en bit bort.
    Om någon tar med såpbubblor så ok.. blås då...


    Grejen är att traditionen säger att det är upp till gästerna att ordna riset eftersom det ska bringa lycka, fertilitet och rikedom åt brudparet. Och att då ta med något för dom att kasta / blåsa känns lite som "här, nu ska ni önska oss lycka och välgång"...
    Ungefär som att ta med paket till sin egen födelsedag och säga åt gästerna att ge dom till mig (så jag är säker på att få det jag vill)...

    MEN det är något jag själv tycker inför mitt eget bröllop.
    Om jag som gäst kommer till ett bröllop och det tillhandahas ris eller bubblor så visst kastar eller blåser jag på brudparet.

  • Sassabrassa
    Aleta skrev 2011-08-03 10:39:30 följande:
    Jättesnyggt - men kolla upp golvet i kyrka. Folk kommer att trampa på bladen och då trycks de in i golv och matta. det var ett par som struntade i att de inte fick ha rosblad på golvet och förstörde ett golv från typ 1400-talet!
     
    Ja kolla det med Dommkyrkan och tänk också på att ni ska ha tid att städa och vem som ska göra det.
    När vi gifter oss så är det tre vigslar samma dag. Vi gifter oss kl 17.00. Det är en vigsel kl. 15.00 och vår solist ska öva i kyrkan kl 16.00 så de som är där innan ska vara klara och ute då.
    Vi har valt att inte ha rosblad just för att vi inte kommer att ha någon som kan städa. Alla våra gäster ska ju vidare till festen. En av mina systrar tar med sig rosorna. Och en annan rullar snabbt ihop den röda mattan.
    lindahhh skrev 2011-08-02 21:33:48 följande:
    eftersom vi ska ha rosa/vitt/svart tema ska vi ha rosor i tre olika färger vartannat längs bänkarna, sen vita rosenblad på siderna av altargången och eventuellt knutna vita sidenrosetter på själva sidodörrarna =) nästan lite såhär fast annorlunda då =)

  • SnuttisSessan
    Sassabrassa skrev 2011-08-03 10:27:37 följande:
    Är jasminris bättre än vanligt ris? Eller vilket ris ska man ha???
    Jag tog jasminris för att det är vitt och fint och för att jag hade det hemma =)
  • Sassabrassa
    SnuttisSessan skrev 2011-08-03 11:16:27 följande:
    Jag tog jasminris för att det är vitt och fint och för att jag hade det hemma =)
    Ok. :) En kollega sa att man ska tvätta riset först för att det kan bli fläckar på svarta kläder. Men sdet kanske inte behövs med jasminris.
  • Winterfresh
    Vi2alltid skrev 2011-08-02 22:57:46 följande:
    Det beror väl på var man står? :)
    :) så sant så men hade folk som blåste såpbubblor från alla håll men inte en endaste kom i närheten av oss och kan säga att de stod rätt nära :)
  • Vi2alltid
    Winterfresh skrev 2011-08-03 18:43:14 följande:
    :) så sant så men hade folk som blåste såpbubblor från alla håll men inte en endaste kom i närheten av oss och kan säga att de stod rätt nära :)
    Ah, va dumt! Vi hade också en drös och det kom massor på oss! Ett par hade nån där grej som går på batteri som snurrar och blåser ut många på en gång. Och det blåste litegrann, duggade lite t.o.m en stund....
  • SnuttisSessan
    Sassabrassa skrev 2011-08-03 14:02:26 följande:
    Ok. :) En kollega sa att man ska tvätta riset först för att det kan bli fläckar på svarta kläder. Men sdet kanske inte behövs med jasminris.
    Läste någon som tvättat jasminris och det hade bara blivit smuligt. Vi tog otvättat :)
Svar på tråden Bröllopsris