• Bettina

    Vår präst hör ju inte av sig

    Börjar på att bli lite irriterad nu!!!
    Vi gifter oss om bara 11 dagar och har inte träffat prästen ännu.
    Vi har ringt flera gånger och han har lovat att ringa upp, när vi försökte trycka på ännu en gång så hade han gått på sem och kom inte tillbaka förräns igår.

    Då ringde min blivande och pratade med honom att vi ville ha en tid för att träffas, han lovade att ringa oss samma dag/kväll efter han kollat sin almenacka. Men ringde han då?? Nej.

    Det är väl kanske ingen direkt panik, men jag tycker det är i sista minuten och vi vill kunna börja göra våra vigselhäften. Min respekt för honopm sjönk som en sten efter han lovat ytterligare en gång och inte ringde.
    Känns inte kul att känna så inför den präst som ska viga oss 

  • Svar på tråden Vår präst hör ju inte av sig
  • happiness

    Varför byter ni inte präst? Vi hade gjort det för längesen om vi var i er sits. Hade känts konstigt att vigas av en präst som inte tar en på allvar. Hoppas det löser sig för er!

  • pimory

    vi träffade prästen för 2 månader sedan.. vi gifter oss nu på lördag den 6 aug.. och i morgon ska vi träffa honom igen för att träna.. han har ringt 3 ggr tror jag och pratat med oss.. även ringt och påmint oss om att vi ska gifta oss.. haha

  • Chicita

    Vår präst kommer tillbaka från sin semester den 20 augusti och vi gifter oss den 3 september.
    Vi skulle ha haft vigselsamtalet innan, men mamma dog ju så det blev begravningssamtal istället.
    Vi kommer hänga på låset så att säga och ringa henne så fort hon börjar jobba igen och boka in en träff.
    Hon är väldigt bra att ha och göra med, har gjort recearch om vårt tema mm, så jag är inte orolig. Det är ju bara något som ska klaras av liksom...

    Ring prästen igen och säg att ni vill träffa honom ett visst datum och fråga vilken tid som passar honom. Be om svar direkt, är han osäker på sitt schema så be att ni får boka en tid ändå och att han ringer tillbaka om det visade sig att det inte funkade. Med andra ord - om ni inte hör något mer så är det bokat

  • TessJeppsson
    Bettina skrev 2011-08-02 10:45:04 följande:
    Börjar på att bli lite irriterad nu!!!
    Vi gifter oss om bara 11 dagar och har inte träffat prästen ännu.
    Vi har ringt flera gånger och han har lovat att ringa upp, när vi försökte trycka på ännu en gång så hade han gått på sem och kom inte tillbaka förräns igår.

    Då ringde min blivande och pratade med honom att vi ville ha en tid för att träffas, han lovade att ringa oss samma dag/kväll efter han kollat sin almenacka. Men ringde han då?? Nej.

    Det är väl kanske ingen direkt panik, men jag tycker det är i sista minuten och vi vill kunna börja göra våra vigselhäften. Min respekt för honopm sjönk som en sten efter han lovat ytterligare en gång och inte ringde.
    Känns inte kul att känna så inför den präst som ska viga oss 
    Bettina, Jag har arrangerat bröllop i snart 5 år. Jag har haft ett tätt samarbete med de olika prästerna och ceremoniförättarna som har vigt bröllopsparet. Och så här gör man inte!
    Har prästen lovat att han ska ringa upp en gång och som i ert fall dessutom två gånger så håller man det och hör av sig. Detta är INTE okej! Inför en vigsel ska man känna ett stort förtroende för prästen som ska viga. Detta är ju en av era största dagar i livet.
    Nej, jag tycker inte heller ni ska få panik, men ring upp församlingen och kräv att prästen ska höra av sig. Gör han inte det, åk dit och kräv att få träffa honom. Ni ska inte behöva vänta in i det sista och få ett möte med honom några dagar innan er vigsel. Det här är en resa som ni ska njuta av och inte ha några orosmoment. Jag hoppas det ordnar sig för er.
  • Flotten
    TessJeppsson skrev 2011-08-02 13:35:01 följande:
    Bettina, Jag har arrangerat bröllop i snart 5 år. Jag har haft ett tätt samarbete med de olika prästerna och ceremoniförättarna som har vigt bröllopsparet. Och så här gör man inte!
    Har prästen lovat att han ska ringa upp en gång och som i ert fall dessutom två gånger så håller man det och hör av sig. Detta är INTE okej! Inför en vigsel ska man känna ett stort förtroende för prästen som ska viga. Detta är ju en av era största dagar i livet.
    Nej, jag tycker inte heller ni ska få panik, men ring upp församlingen och kräv att prästen ska höra av sig. Gör han inte det, åk dit och kräv att få träffa honom. Ni ska inte behöva vänta in i det sista och få ett möte med honom några dagar innan er vigsel. Det här är en resa som ni ska njuta av och inte ha några orosmoment. Jag hoppas det ordnar sig för er.
    Visst kan man kräva att få träffa prästen men tro för den skull inte att prästen sitter och väntar på just att ett brudpar kommer inom dörren. Musiken fixar man oftast med musikern och hur bröllopet skall gå till är ju inte en överraskning, öppna psalmboken och ta fram vigselritualet. Hos oss pratar man med prästen per telefon och sedan kan man träffa prästen veckan innan vigseln OM man vill och prästen inte är bokad på andra jobb den veckan. Många präster har ju ett antal begravningar i veckan och i regel andra åtagande också + alla förberedelser inför jobbet i veckan och det som kommer på helgen.

    På mitt jobb gjorde vi en högst icke officiell undersökning av hur många timmar ett bröllop tog i anspråk INNAN det överhuvudtaget var dags. Vi valde att kolla två väldigt olika vigslar. Det första, där bruden var väldigt uppjagad över det mesta, lade vi ner inte mindre än 46 timmar INNAN vigseln, präst,musiker och expeditionspersonal - den andra vigseln tog 4 timmar i förberedelse. 
  • Vi2alltid
    Flotten skrev 2011-08-02 19:01:23 följande:
    Visst kan man kräva att få träffa prästen men tro för den skull inte att prästen sitter och väntar på just att ett brudpar kommer inom dörren. Musiken fixar man oftast med musikern och hur bröllopet skall gå till är ju inte en överraskning, öppna psalmboken och ta fram vigselritualet. Hos oss pratar man med prästen per telefon och sedan kan man träffa prästen veckan innan vigseln OM man vill och prästen inte är bokad på andra jobb den veckan. Många präster har ju ett antal begravningar i veckan och i regel andra åtagande också + alla förberedelser inför jobbet i veckan och det som kommer på helgen.

    På mitt jobb gjorde vi en högst icke officiell undersökning av hur många timmar ett bröllop tog i anspråk INNAN det överhuvudtaget var dags. Vi valde att kolla två väldigt olika vigslar. Det första, där bruden var väldigt uppjagad över det mesta, lade vi ner inte mindre än 46 timmar INNAN vigseln, präst,musiker och expeditionspersonal - den andra vigseln tog 4 timmar i förberedelse.
    Fast att få träffa prästen hör väl ändå till lite god ton oavsett hur hysterisk bruden är... Det tar väl inte mindre tid i anspråk att skita i att höra av sig?? En seriös präst tar emot samtalet och svarar på så många frågor det går under rimlig tid - och det ska inte behöva ta mer än 1-1,5 timmar i anspråk. Att brudparet inte vill bara läsa om hur det går till är inte ett dugg konstigt, man vill gärna känna efter på plats i kyrkan, titta på lite praktiska detaljer osv. Jag tror inte att T.S skulle vara lika orolig om h*n hade en tid bokad med prästen.
  • Bettina

    Ja mig kan man inte kalla hysterisk iaf. Har bara varit på ett bröllop och det var 15 år sen.
    Vill bara ha information hur det går till, hjälp med ev psalmer.

    Nu ringde min sambo igen till prästen idag och han skulle höra av sig eftersom han inte kunde prata.....men nu hörde han iaf av sig och tid är bokad. 

    Nu är vi nöjda även om jag tycker det är illa skött. 

  • Vi2alltid

    Va bra! Hoppas det känns bättre när ni väl träffar honom

  • Flotten
    Vi2alltid skrev 2011-08-02 20:42:59 följande:
    Fast att få träffa prästen hör väl ändå till lite god ton oavsett hur hysterisk bruden är... Det tar väl inte mindre tid i anspråk att skita i att höra av sig?? En seriös präst tar emot samtalet och svarar på så många frågor det går under rimlig tid - och det ska inte behöva ta mer än 1-1,5 timmar i anspråk. Att brudparet inte vill bara läsa om hur det går till är inte ett dugg konstigt, man vill gärna känna efter på plats i kyrkan, titta på lite praktiska detaljer osv. Jag tror inte att T.S skulle vara lika orolig om h*n hade en tid bokad med prästen.
    Jag svarade på inlägget innan mitt vilket framgick klart.
    Visst tycker man att det hör till att träffa prästen men det händer långtifrån vid alla vigslar.

    Hysterisk, hm det var inte mitt ord.
  • Vi2alltid
    Flotten skrev 2011-08-03 19:26:37 följande:
    Jag svarade på inlägget innan mitt vilket framgick klart.
    Visst tycker man att det hör till att träffa prästen men det händer långtifrån vid alla vigslar.

    Hysterisk, hm det var inte mitt ord.
    Ja du svarade på det inlägget, men jag höll inte med så jag svarade på ditt! Och bara för att jag skriver ordet hysterisk så betyder inte det att du skrev det, men jag menar att även om bruden är hysterisk så kan prästen bete sig med respekt.
Svar på tråden Vår präst hör ju inte av sig