• Millan W

ang vigselförättare och pengar

Hej ! Vi viger oss den 20 augusti och har bokat en vigselförättare som är jätte trevlig och verkar dukig , Det som grämer mig och som jag inte kan släppa är att denne ganska snabbt och tydligt talade om att hon brukar få en gåva och att gåvan brukar ligga på runt 2000 kr . Kan man bara ignorera det ? Kommer hon att bli irreterad över att inte få några pengar ? Hur gör vi ?

• Svar på tråden ang vigselförättare och pengar
  • Chicita

Är detta en borgerlig förättare?

Om man kollar i tråden "fråga prästerna" så står det ju annars klart och tydligt att dom inte har rätt att ta ut någon sorts ersättning för en vigsel.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3865023.html

En gåva är frivillig. Om hon förväntar sig en gåva och talar om att hon förväntar sig en med ett visst värde så är det ju betalning för utförd tjänst. Och det är frågan om hon har rätt att ta ut det.

• bruden

Men jössesFörvånad Inte trodde jag att vigselförättare kunde vara så fräcka. Hade det varit jag så hade jag sagt ifrån att nåt sånt kan de glömma. Precis som Chicita skriver, det låter som ett svepskäl för att få betalning för tjänsten. Jag hade sagt tack och hej till den personen...

• Freakie

Vår vigselförrättare sa rätt ut att hon ville ha 600 kronor för vigseln. Eftersom vi skulle vara någon annanstans än rådhuset kändes det OK för vår del, och det var dessutom en överkomlig summa. 2000 tycker jag låter lite väl dyrt...

• wiii

Det var inte lite fräckt! En del tar ju ut en avgift och det känns ju ok ( om det är borgerligt), men att kräva present på det viset är inte ok.
    Vår vigselförättare var tvärtom, hon ville inte ens ta emot milersättning.. 

• wiii

jag skulle nog underrätta länsstyrelsen, tror inte att det är ok att göra så

• förlovadflicka

Det var det konstigaste... :S

• GeneralElectric

Det är nog på goda grunder som vigselförrättare inte får ta ut så mycket ersättning (och ingen alls om de är präster).

Men egentligen är det ju inte så konstigt ifall de vill ha en ersättning för sin tid. Många fotografer tar fantasibelopp, underhållning kostar många tusenlappar etc – på sätt och vis är det lite konstigt att just vigselförrättaren, som ju har den viktigaste rollen på hela bröllopet, inte får ta betalt (eller mycket lite betalt).

Min man hyrs ibland in som underhållning på svensexor, som ju brukar äga rum på lördagar. Han tar 3--4 000:- för att vara med i några timmar, vilket ju är jättemycket när det är privatpersoner som betalar (även om de brukar vara tio som delar på det, de lär ju ha andra utgifter också).
    Men det kräver en hel del förberedelser, både praktiskt och mentalt, och en hel lördag (eller en helg) förstörs ju för andra aktiviteter, så han skulle inte vilja göra det för mindre pengar. Allt detta torde gälla även vigselförrättare – egentligen.
    Men givetvis tycker jag att de regler som finns ska följas, och det låter verkligen konstigt att TS’s vigselförrättare kommer med sådana där antydningar och förväntningar! Vore bättre om vigselförrättare istället lobbar för att reglerna ändras så att de kan ta betalt om de vill...

• Millan W

Men kan vi låta henne viga oss och låtsas som det regnar eller blir det en konstig stämmning? Kan ju bli lite svårt att hitta en ny nu med kort varsel

• lunagarden

Vigelförrättare får sin ersättning av Länsstyrelsen

Ge henne en gåva som känns ok för er. Vår ville inte ens ha reseersättning fast han fick köra utanför sin kommun. Vi gav honom en glasvas som min man som är glasblåsare har gjort, värde 400 kr.

• Aniara4
    lunagarden skrev 2011-08-03 07:44:14 följande:

Vigelförrättare får sin ersättning av Länsstyrelsen

Ge henne en gåva som känns ok för er. Vår ville inte ens ha reseersättning fast han fick köra utanför sin kommun. Vi gav honom en glasvas som min man som är glasblåsare har gjort, värde 400 kr.

Precis, ge vigselförrättaren reseersättning om det behövs, och kanske någon liten gåva. Jag skulle nog dessutom i efterhand kontakta Länsstyrelsen och meddela dem att den här vigselförrättaren mer eller mindre kräver brudparen på större summor. Det är verkligen inte ok. (Men jag skulle inte våga säga något innan för att inte förstöra vigseln... fegt kanske.)
Svar på tråden ang vigselförättare och pengar