• emelie och Jonas

det här med färger är inte lätt

Som rubriken lyder...det här med färger är ju inte lätt..
    Vilka färger ska man ha som tema?

Va först inne på rött å vit..(bröllop på våren så blir inte för juligt)
    Men nu har jag fastnat lite på rosa, mest ljus rosa, men tror jag kan tänka mig att ha olika nyanser av färgerna då det inte alltid är lätt att hitta alla dekorationer/tyger i exakt samma nyans...

Men mer då?
    Tycker att två färger räcker, annars blir det för mycket.
    Rosa passar ju fint med ljusgrönt, men vitt känns ju som en självklarhet å då blir det ju tre färger?
    Om vitt nu räknas som en färg?

vad tycker ni?

• Svar på tråden det här med färger är inte lätt
  • Gwennie

Jag upplever ofta att det ser lite platt ut när man använder två färger helt uteslutet. Däremot, om man blandar in en färg till i lite mindre skala, eller använder sina två färger men i flera nyanser, får blombuketter och dukningar lite mer liv. På dina bilder har de ju klart och tydligt grönt och rosa som huvudfärger, men eftersom det finns lite vitt med i leken och flera olika rosa nyanser, så ser det riktigt proffsigt ut :) (Sen är det ju säkert gjort av proffs, men man kan göra lika snygga saker själv )

• cuteanniis

Jag hade rosa och ljusgrönt (lime) på min dotters dop och det var jätte vackert och vårligt! Så jag tycker absolut att du kan använda dom färgerna! Vi dukade med tulpaner och rosor och det var ju perfekt med rosa tulpaner i låga vaser på våren!

På bröllopet ska vi ha rosa, vitt och silver... det blir som du säger svårt att hitta samma ton på allt men det ger ju lite mer liv i dukningen också!

• hysch

Vi ska ha svart och vitt som bas, men sen tänkte vi faktiskt köra färgkodade bord och duka alla (5-6) bord i olika färger :)

• theweddingplanner0

Hej Emelie!

Tema bröllop är hetare än någonsin, och det populäraste temat just nu är färg. Vilken färg man väljer är upp till var och en. De flesta brudpar som vi har arbetat med väljer färg efter årstid eller den färg som de gillar bäst.

Du var inne på rosa och grönt och det är en utmärkt kombination. Tycker även att du kan blanda lite vitt. Man kanske inte kommer att lägga märke till dem vita blommorna för de rosa och det gröna kommer att ta mer uppmärksamhet. Men den totala ``looken´´ av dekoren kommer se bättre ut. Sedan beror det på hur många olika sortes blommor du ska använda dig utav. Jag skulle rekomendera färre färgkombinationer om du använder dig utav ett flertal olika sorters blommor i din dekor.

Lycka till!

• theweddingplanner0
    hysch skrev 2011-08-01 21:48:10 följande:
    Vi ska ha svart och vitt som bas, men sen tänkte vi faktiskt köra färgkodade bord och duka alla (5-6) bord i olika färger :)
    Roligt att se att allt fler brudpar använder sig utav svart/vit. Ett färgtema som blir allt mer populärt 
  • emelie och Jonas

Vad roligt att ni tycker det är snyggt! Frågan e om man redan nu kan köpa rosa tillbehör? Hittade spetsband i rosa igår som var på rea. Tänkte man kunde knyta runt vaser eller binda ihop inbhudningarna eller liknande men då gäller det att inte ändra sig om färgen sen! tulpanerlät ju som en vårlig ide! Annars har jag mest varit inne på nejlikor (trots att många ser det som en begravningsblomma) vad tycker ni om det? Den är ju rätt billig och jag tycker dom är fina...sen var det min mormors favoritblomma(som nu är död) (a bara dela tanken med min sambo om färgerna så fort han friar! misstänker att det sker på söndag då han fyller. men vi har redan bestämt att vi ska gifta oss bara det att jag inte vill disskutera mina ideer med han förrän han friat och det blir på riktigt!

• Chicita

Vitt är en basfärg.
    Dukar, stolsöverdrag, porslin mm brukar vara i vitt.
    Sen tillkommer dina färger som tema i löpare, servetter, blomsterarrangemang / ljus osv.

Du behöver inte räkna vitt som en av "dina färger". Den liksom bara finns där...
    Att ha rosa och grönt kan vara superfint till ett bröllop på våren.

Vad gäller valet av blommor så är det hur du arrangerar dom som gör hur dom uppfattas. Kallor brukar också förknippas med begravningar, men har blivit mer och mer populärt på bröllop nu.

Rosa och grönt är två färger som är lätta att arbeta med också. Dom passar bra ihop och det finns många saker i både rosa och grönt (i olika nyanser).
    Exemelvis kan du använda limefrukter som placeringskort / placeringskortshållare. Det är snyggt att ha skivor av lime i vattenkarafferna + att det ger en god smak på vattnet.
    Det går att dekorera med gröna äpplen, päron mm
    Varför inte gröpa ur äpplen och ställa på fat och sen sätta rosa blommor i äpplena (som vaser typ)...
    Kör på.
    Du har valt ett tema som är enkelt att arbeta med och som du inte borde kunna misslyckas med... Det kan bli riktigt riktigt bra. Lycka till Solig

• mikaela86

Jag ville ha ljusrosa och grönt som färgtema från början, men med tiden märkte jag att det blev lättare och mer liv i dukning m.m. om vi använde olika nyanser av rosa och lite instick av limegrönt bara så nu har vi allt från babyrosa till cerise!!
    Vi velade väldigt mycket fram och tillbaka, och fortfarande (4 veckor kvar) kan jag komma på mig själv med att tänka, men den var ju fin så är färgen lavendellila!!

• förlovadflicka

Fråga din fästman? Min hade inte velat ha rosa, och inte jag heller då det förknippas så hårt med kvinnor. Det är ett bröllop mellan en man och en kvinna ju...

• emelie och Jonas
    förlovadflicka skrev 2011-08-02 10:08:02 följande:
    Fråga din fästman? Min hade inte velat ha rosa, och inte jag heller då det förknippas så hårt med kvinnor. Det är ett bröllop mellan en man och en kvinna ju...

Jo, men har vi rosa och grönt har vi ju en "tjejfärg" och en "killfärg" iaf! :)

Sen en fråga till Chicita-
    Hur smakar det med rödvin och limevatten? blir inte det konstigt?

Svar på tråden det här med färger är inte lätt